תכניות ומענקים / קטלוג התכניות – 2020

פיתוח חומרי לימוד והוראה של חשיבה מתמטית מסדר גבוה למורים למתמטיקה

לפסקה אין כותרת, אך היא מתחילה בשורה חדשה, ולכן מופרדת היטב, מבחינה ויזואלית, מהפסקה הקודמת. ההפרדה הוויזואלית בין פסקה לפסקה מודיעה לקורא על התחלתו של עניין חדש, ומספקת לו תמונה ראשונית של היקף הקטע שעליו לקרוא עד להשלמת קליטתו של הרעיון המובע בפסקה. גם לכותב מסייעת ההפרדה להבחין שמדובר ברעיון נפרד, שאותו עליו לפתח.

מודלים לחשיבה | אוניברסיטת חיפה


מתמטיקה | כיתות ט' במסלולי מצוינות | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות



מודלים לחשיבה מאפשרת לתלמידים ומורים לרתום את הטכנולוגיה לטובת אינטראקציה משמעותית עם סימולציות של בעיות מהחיים. מידול היא אחת הדרכים שדרכה יכול התלמיד לזהות את התפקיד שממלאת המתמטיקה. במסגרת  מודלים לחשיבה, התלמידים יבצעו תהליך מידול בו הם יכולים לפשט ולבנות מחדש את המציאות תוך כדי הנחת הנחות, הדגשת קשרים, ובדיקה באמצעות סימולציה של דוגמאות שונות. הפעילויות מבוססות על סביבת המרא"ה אשר מאפשרת כלי משוב וניתוח מתקדמים למורים לתמיכה בהפעלה בכיתה וגם בלמידה מרחוק.


נשות הקשר:
מונא תומא, אלה לוי

מאו"פ | אוניברסיטת חיפה


מתמטיקה | כיתות ח-ט, מורי חט"ב | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות – שילוב בשעות ההוראה הרגילות או בשעות תוספתיות

תכנית "מאו"פ מתמטי" מתאימה למגוון נושאים בתוכנית הלימודים בכיתות ח' ו-ט'. התוכנית שמה דגש על יישום ידע מתמטי ופיתוח מיומנויות הקשורות לפתרון בעיות אוריינות (בסגנון פיז"ה) בתחומים שונים. התכנית מציעה לתלמידים
ולמורים משימות מדורגות הבנויות ב- top down structure. המשימות כוללות בעיות מתמטיות ברמות מורכבות שונות, המוצגות באשכולות המאוחדות על ידי סיטואציות שדורשות יישום ידע ומיומנויות מתמטיים




איש קשר:
מארק אפלבאום

גילוי המתמטיקה באתגרי הטכנולוגיה | הטכניון

מתמטיקה | כיתות ט' מסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה מובילים בחט"ב | יומיים מרוכזים בקיץ + השתלמות וליווי לאורך השנה להשלמת 60 שעות | 2 שעות שנתיות


תלמידים רבים אינם מבינים את החשיבות של לימודי מתמטיקה ואת הרלוונטיות לעולם האמיתי. בתוכנית "גילוי המתמטיקה באתגרי הטכנולוגיה" אנו מפתחים בעיות מתחום המתמטיקה השימושית אשר ההקשר היישומי שלהן הוא באפליקציות ויישומים אותנטיים מהעולם המדעי-ההנדסי, כגון: מה המודל המתמטי שעומד מאחורי Waze? או איך Mobileye מחשבת מרחק בין מכוניות? התלמידים ילמדו את הרקע המדעי-הנדסי הרלוונטי באופן פשטני וברור וייחשפו למודלים מתמטיים לפתרון הבעיות המדעיות-הנדסיות האותנטיות, אשר נמצאים בהלימה לתכנית הלימודים בכיתה ט'.

אשת הקשר:
אורטל ניצן

פיתוח חומרי לימוד והוראה של חשיבה מתמטית מסדר גבוה למורים למדעים

לפסקה אין כותרת, אך היא מתחילה בשורה חדשה, ולכן מופרדת היטב, מבחינה ויזואלית, מהפסקה הקודמת. ההפרדה הוויזואלית בין פסקה לפסקה מודיעה לקורא על התחלתו של עניין חדש, ומספקת לו תמונה ראשונית של היקף הקטע שעליו לקרוא עד להשלמת קליטתו של הרעיון המובע בפסקה. גם לכותב מסייעת ההפרדה להבחין שמדובר ברעיון נפרד, שאותו עליו לפתח.

דברו אליי במספרים: אתגרי פיתוח בר קיימא | מכון ויצמן למדע

מתמטיקה, מדעים | כיתות ט' במסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה ומדעים בחט"ב | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות


האם חשבתם מה ניתן לעשות כדי לעצור את התחממות כדור הארץ? איך ההתנהגות שלנו יכולה להשפיע על התפשטות מגיפת הקורונה בארץ ובעולם? איך אפשר לדאוג לכך שיהיה מספיק אוכל לכל האנשים בעולם? בתכנית "דברו אלי במספרים" נעסוק בסוגיות גלובליות מדעיות כדוגמת אלה ונייצר שיח מבוסס נתונים ומתמטיקה. התלמידים ילמדו את הרקע המדעי הרלוונטי להבנת הסוגיה ויעשו שימוש במיומנויות מתמטיות ברמה גבוהה על מנת לנתח את הסוגיה ולהעלות פתרונות מבוססי נתונים.






אשת הקשר:
שלי רפ

++ Top קסם החיבור שבין מתמטיקה לקוד | המרכז לחינוך סייבר

מתמטיקה, טכנולוגיה ותכנות | כיתות טופ בשכבות ח-ט, מורים למתמטיקה ומדעים| 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 4 שעות שנתיות


בעידן הקורונה, מלבד רופאים, ישנם גורמים נוספים בחזית והם אנשי הקוד. הם שיודעים מהו קצב הגידול של הוירוס או איפה צפויה להיות ההתפרצות הבאה. על פניו, אלו בעיות מתמטיות, אך הפתרון מחושב באמצעות קוד. תכנית ++ Top עוסקת בחיבור שבין מתמטיקה ותכנות. התלמידים בתוכנית יתמודדו עם בעיות מהעולם האמיתי וידרשו לחשוב על פתרון המשלב חשיבה מתמטית ופיתוח קוד. התכנית שמה דגש על חשיבה מתמטית מסדר גבוה, פירוק בעיות, תחושת מסוגלות, למידה עצמאית ולימוד מתוך סקרנות ועניין אישי. חישפו את התלמידים והתלמידות שלכם לעולם הקוד ותגלו איך החיבור שבין מתמטיקה וקוד יוצר קסם וכח אינסופי לפתרון בעיות. התכנית בשפה העברית בלבד.

אשת הקשר:
טלי בן ארויה

פיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה בכיתות מצוינות – קהילות מורים

לפסקה אין כותרת, אך היא מתחילה בשורה חדשה, ולכן מופרדת היטב, מבחינה ויזואלית, מהפסקה הקודמת. ההפרדה הוויזואלית בין פסקה לפסקה מודיעה לקורא על התחלתו של עניין חדש, ומספקת לו תמונה ראשונית של היקף הקטע שעליו לקרוא עד להשלמת קליטתו של הרעיון המובע בפסקה. גם לכותב מסייעת ההפרדה להבחין שמדובר ברעיון נפרד, שאותו עליו לפתח.

קהילת מחשב"ה למאה ה-21 | הטכניון ומכללת לוינסקי

מתמטיקה | כיתות ח-ט, מורי חט"ב | 30 שעות בקיץ+30 שעות במהלך שנת הלימודים | 2 שעות שנתיות – שילוב בשעות ההוראה הרגילות או בשעות תוספתיות


תכנית "מאו"פ מתמטי" מתאימה למגוון נושאים בתוכנית הלימודים בכיתות ח' ו-ט'. התוכנית שמה דגש על יישום ידע מתמטי ופיתוח מיומנויות הקשורות לפתרון בעיות אוריינות (בסגנון פיז"ה) בתחומים שונים. התכנית מציעה לתלמידים
ולמורים משימות מדורגות הבנויות ב- top down structure. המשימות כוללות בעיות מתמטיות ברמות מורכבות שונות, המוצגות באשכולות המאוחדות על ידי סיטואציות שדורשות יישום ידע ומיומנויות מתמטיים




אשת הקשר:
ד"ר עינת הד-מצויינים

תרגול, אבחון והערכה של חשיבה מתמטית מסדר גבוה

לפסקה אין כותרת, אך היא מתחילה בשורה חדשה, ולכן מופרדת היטב, מבחינה ויזואלית, מהפסקה הקודמת. ההפרדה הוויזואלית בין פסקה לפסקה מודיעה לקורא על התחלתו של עניין חדש, ומספקת לו תמונה ראשונית של היקף הקטע שעליו לקרוא עד להשלמת קליטתו של הרעיון המובע בפסקה. גם לכותב מסייעת ההפרדה להבחין שמדובר ברעיון נפרד, שאותו עליו לפתח.

הידאטה | מט"ח

מתמטיקה | כיתה ט' בהקבצות הגבוהות, מורי מתמטיקה כיתה ט' (הקבצות גבוהות) | יום עיון בקיץ וליווי והדרכה למורים | 3 מבחנים לאורך השנה ושילוב משימות בשיעורים


האם אתם יודעים בכל רגע מה התלמידים שלכם באמת יודעים מתוך מה שלימדתם? האם התלמידים שלכם יודעים זאת? איך אתם יכולים לדעת עד כמה התלמידים שלכם יכולים להצליח במיומנויות האורייניות?
הידאטה, הוא כלי דיאגנוסטי מותאם מובייל, המאפשר לכם לשייך פעם בשבוע מבחן קצר (15-20 דקות), לקבל מידע עד כמה הם בקיאים בתחום התוכן אותו אתם מלמדים ועד כמה הם מצליחים להפעיל מיומנויות אורייניות בהתאם למסגרת המושגית של פיזה 2021. הידאטה יאפשר לכם לבסס שפה אוריינית משותפת כך שתוכלו לדבר יחד לא רק על פונקציות ריבועיות, אלא גם על ניסוח וחשיבה מתמטית.







אשת הקשר:
אורנה לביא

Top Online מקדמים מצוינות בחט"ב | מט"ח
מתמטיקה | כיתה ט' במסלולי מצוינות, מורי מתמטיקה בחט"ב וסטודנטים מצטיינים במקצועות ההנדסה והוראת המתמטיקה | 4 שעות חודשיות למורים וסטודנטים | 6 שעות למידה סנכרונית + למידה עצמאית + למידה א סכנרונית


טופאונליין היא תכנית וירטואלית לקידום מצוינות במתמטיקה תוך פיתוח כישורי חשיבה מתמטיים בהקשרים יישומיים התואמים למיומנויות הנבדקות בפיז"ה. הלמידה הינה באמצעות שיעורי אונליין אותם מעבירים סטודנטים ומורים מצטיינים, למידה חברתית בווטסאפ, פיתרון יישומונים בלמידה עצמית, וסרטוני טאלנטים להשראה. בתש"פ השתתפו בתכנית כ-300 תלמידי ט' מהחברה הערבית. הם נחשפו לתחומים שונים מחיי היומיום: ניווט ו-GPS, ניהול פיננסי, משבר האקלים, הצפנה, וסין במספרים. התלמידים ראו שהמתמטיקה נמצאת בכל נושא אקטואלי, ולמדו לנסח, ליישם ולפרש באמצעות הכלים המתמטיים שרכשו. בתשפ"א הרחבה לחברה היהודית.

אשת הקשר:
טלי שלו

יחידות רענון | מט"ח
מתמטיקה | תלמידי מתמטיקה שחווים קשיים בחומר הנלמד, מורי מתמטיקה כיתה ט'


אתם בטח מכירים את הנושאים הללו שהתלמידים למדו, אי שם בכיתה ה' או ו' והם אמורים לדעת, או כך אנחנו חושבים… אבל למעשה, אלו נושאים שהרבה מהתלמידים שלנו מתקשים בהם ולא רק בכיתה ט' אלא לעיתים גם ב-יא'… יב' (אפילו ב- 5 יח"ל). תחשבו רגע על רשימה של כמה נושאים כאלו…. אנו בטוחים ש'אחוזים' ו'יחס' עלו גם בראשכם.
יחידות הרענון, הן בדיוק הפתרון לקשיים אלו וכוללות סרטוני הקניה, הסברים, שאלות תרגול מדורגות ושאלות אוריינות ברמת קושי עולה עד לרמות 5-6 של פיזה. היחידות מותאמות ללמידה עצמית.














אשת קשר:
אורנה לביא

ברוח פיז"ה | המרכז הישראלי למצוינות בחינוך
מתמטיקה | תלמידי כיתה ט' בהקבצה א' והקבצות המצוינות, מורי מתמטיקה כיתות ט'| 30 שעות ליווי (אופציונלי) | 2 שעות שנתיות


מהו מסלול המעוף המועדף על ידי הדבורה לאיסוף צוף? כיצד נבצע אופטימיזציה בייצור מכלי שמן על מנת לחסוך בעלויות? שאלות אלה מהוות דוגמאות בהן הבנה ואוריינות מתמטית באות לידי ביטוי בעת התמודדות עם אתגרים הלקוחים מתרחישים של חיי היומיום. בעיות כאלה דורשות לעיתים רבות התמודדות עם ריבוי נתונים, עם ביצוע הקשרים בין תחומים שונים, בחירה או פיתוח של מודל מתמטי לפתרון ועוד. במסגרת התוכנית, ייחשפו התלמידים למאגר ממוחשב הכולל מגוון בעיות מסוג זה, ולצד זאת יועמדו לרשותם קובצי תרגול בנושאים מתמטיים מרכזיים הנדרשים לשם התמודדות עם השאלות. לימוד ופתרון של שאלות התרגול והבעיות יסייע לתלמידים אף להתמודד עם בעיות בסגנון מבחן פיז"ה הבינלאומי.




איש קשר:
אבי פולג