דף הבית / חטיבת הביניים: 2027-2019

לבחור במצוינות
ישראל תגיע ל-15 המדינות המצטיינות בפיז"ה

הנעת תנופה מערכתית משותפת בחטיבת הביניים, תוך התמקדות בהוראה ובלמידה, כדי לאפשר לתלמידות ותלמידים להעמיק את הידע שלהם, לפתח מיומנות ולהתחיל להתמחות. המטרה היא לבנות מאמץ שיטתי ומתואם שבבסיסו ניצב צורך עמוק להעלות את הרף ולכייל את העשייה החינוכית כלפי מעלה בחטיבת הביניים בשלושה מעגלים – מרמת התלמיד, דרך חומרי הלימוד וההוראה ועד בית הספר והמערכת.

במהלך הלימודים בחטיבת הביניים יש לתלמידים זמן והזדמנות להתכונן היטב לעתידם. עליהם לברר בצורה מושכלת מה מעניין אותם, במה הם טובים, מה גורם להם לתחושת הישג, ועד כמה הם נכונים להתאמץ עבורו. הם צריכים להתחיל לגבש לעצמם תמונת עתיד, גם אם היא עדיין מצוירת בקווים כלליים. מעל לכל, הם חייבים להתייחס מאוד ברצינות ללימודים שלהם, מתוך הבנה של חשיבותם להמשך חייהם, ולבנות בסיס מוצק של ידע ומיומנות.

לכן הקרן ביחד עם שותפיה, פונה אל התלמידים, המורים וההורים וקוראת להם לקחת אחריות ולהשקיע בלימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבת הביניים. זו תקופת לימוד משמעותית שבסופה צומת בחירה חשוב שבו התלמידים בוחרים את מגמות ההתמחות שלהם לתיכון. זו אולי הפעם הראשונה שבה הם בוחרים את דרכם במערכת החינוך. זו בחירה שיש לה השפעה על תעודת הבגרות, ובמידה מסוימת גם על המשך הדרך שלהם לעתיד — בצבא, בהשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה.

  1. מיקוד בלמידה
    כדי ליצור תנופה משמעותית של ההוראה והלמידה בחטיבת הביניים כלפי מעלה, המורים יהיו זקוקים לתכנים ולמשימות מאתגרות בדרגת קושי מתגברת. בלימודי המתמטיקה נדרשות משימות יישומיות ברמת חשיבה גבוהה המעוררים לשימוש במודלים מתמטיים בהקשרי מציאות שונים. בלימודי המדעים על גווניהם, יהיה צורך בחומרים הנשענים על בסיס מתמטי מוצק ועל מיומנות מתמטית משוכללת. 
  2. חומרי למידה
    כדי ליצור תנופה משמעותית של ההוראה והלמידה בחטיבת הביניים, יש צורך בתכנים מאתגרים בדרגת קושי מתגברת. בלימודי המתמטיקה נדרשות משימות יישומיות ברמת חשיבה גבוהה המעוררים לשימוש במודלים מתמטיים בהקשרי מציאות שונים. בלימודי המדעים על גווניהם, יהיה צורך בחומרים הנשענים על בסיס מתמטי מוצק ועל מיומנות מתמטית משוכללת.
  3. הוראה איכותית
    כדי לשלב תכנים ברמה יישומית גבוהה, נדרשת יכולת של הוראה איכותית, המתאימה את עצמה לביצועי התלמידים במשימות ברמה גבוהה של חשיבה, הבנה ויישום. יכולת זו תתפתח בידי מורים מעולים ובסיוע של מומחים מהאקדמיה, אשר יבנו יחדיו מסגרות וכלים של פיתוח מקצועי, שגרות עבודה משותפות ומהלכי הוראה מדורגים.
  4. הרחבת המצוינות
    כדי שלמידה ברמת מצוינות תתרחב ותעמיק, נדרשת התארגנות מאוד מדויקת. יש לפתוח את מסלולי המצוינות בצורה מאוזנת, תוך שימוש בפדגוגיה בהירה ועקבית המבוססת על נתוני התקדמות הלמידה של כל תלמיד. נחוצה תרבות שמעודדת מצוינות, מציירת תמונת עתיד, מציבה יעדים אישיים גבוהים, סומכת על המורים ובונה רצף והמשכיות מהיסודי ואל התיכון.
  5. מעגלי השפעה
    כדי שתלמידים יבחרו ללמוד ויתמידו במסלולי המצוינות בחטיבת הביניים – מסלולי למידה קשים ותובעניים – הם חייבים להבין ולהרגיש שהם בחרו נכון. כדי שמורים יבחרו ללמד במסלולים אלו ולהישאר בהם, גם הם צריכים להשתכנע ולחוש שזו שליחות מקצועית ראויה. לשם כך נדרש ליצור סביב המצוינות בחטיבת הביניים מומנטום ציבורי וקהילה מקצועית, שפה משותפת, הסכמה רחבה ותנועה חברתית.

שיעור המצטיינים במתמטיקה במבחני פיז"ה לפי מדינות בעולם