תכנית להכשרת מורים חדשים למתמטיקה ומדעים
מהייטק להוראה – תכנית חומש להכשרת 1,500 מורים חדשים למתמטיקה ולמדעים
מהייטק להוראה – תכנית חומש להכשרת 1,500 מורים חדשים למתמטיקה ולמדעים
משנות ה-90 [של המאה ה-20] ישראל הסתמכה על דור של מורים מצוינים למתמטיקה ולמדעים, רבים מהם עולים מבריה"מ לשעבר, אך מטבע הדברים, במשך השנים הם פרשו לגמלאות. כתוצאה מכך, בעשור האחרון נוצר מחסור במורים, וזה היה בין הגורמים העיקריים לירידה במספר התלמידים שסיימו תיכון במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת חמש יחידות. בתי ספר רבים לא הצליחו לאייש את משרות המורים שפרשו לגמלאות, ונאלצו לסגור את כיתות המגמות המוגברות במקצועות אלה.
כשקרן טראמפ נוסדה, השאלה הפותחת שניצבה בפנינו הייתה: מי ייכנס לנעליים של המורים המצוינים האלה? במדינה שבה המדע והטכנולוגיה ממלאים תפקיד כה נכבד, ברור היה לנו שבוגרי אוניברסיטה מוכשרים בפקולטות למדעים המדויקים ולהנדסה יעדיפו לבחור בקריירה בתעשיית ההייטק או באקדמיה. אך עד מהרה התברר לנו כי, בהגיעם לגיל 45-35, רבים מהם מתחילים למעשה לשקול ברצינות הסבה מקצועית להוראה. הם הביעו את רצונם להחזיר לחברה, וראו בסגירת המעגל ובטיפוח הדור הבא של מהנדסים ומדענים משום שליחות.
בעזרת מענקים של קרן טראמפ, תוכננה עבורם סדרת תכניות של הכשרה קלינית המבוססת על עבודה מעשית בבתי ספר בהשגחת מורים מנוסים, תוך הפעלת תהליכי מיון וקבלה קפדניים ותחרותיים. דגם ההכשרה הקלינית, המופעל כיום ב-17 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ, מכשיר מדי שנה כמה מאות מורים חדשים מסוג זה. כתוצאה מכך, נפתחו מחדש עשרות כיתות ועתודת התלמידים המסוגלים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים מתרחבת במידה רבה. דו"ח הערכה שחובר על ידי מכון סאלד מצא ששיעור גדול של המורים החדשים הללו מתגברים על קשיי ההסתגלות בבתי הספר ומתמידים בהוראה.
בתוך שנים ספורות התברר שמגמה זו של אנשי מקצוע מתעשיית ההייטק העוברים להוראת מתמטיקה ומדעים הופכת לתנועה משמעותית, והם מתחילים להוות רוב בין המורים החדשים במקצועות אלה. לכן, בשיתוף עם משרד החינוך, פנינו ב-2016 למיזם 5פי2, וביקשנו שהם יְכנסו צוות תכנון משותף שיכלול נציגים של משרד החינוך, חוקרים ומורים. הצוות המשותף המליץ להקים כוח משימה שיפעל בשם כל הגופים המעורבים, כדי להקל את המעבר מקריירה בהייטק להוראה. יעד זה יושג על ידי גיוס מועמדים פוטנציאליים, הגדרת סטנדרטים משותפים לתכניות ההכשרה, וסיוע בהשמת בוגרי התכניות, בקליטתם בבתי הספר, ובליווי צמוד שלהם.
בעקבות המלצות אלה, משרד החינוך וקרן טראמפ החליטו לפנות למכון מופ"ת כדי שיקים לצורך כך מִנְהֶלֶת שתפעל באופן ניסיוני. בראש המִנְהֶלֶת עומד נחום חופרי, שהיה בעבר מנהל בית ספר וראש עיריית רעננה, ולפני שנה היא החלה לרכז, לכנס ולתכלל את הנושא בין מפעילי תכניות ההכשרה, בתי הספר, העיריות, ומשרד החינוך. תוך זמן קצר הפכה המִנְהֶלֶת לכתובת עבור מועמדים ומסבי מקצוע, וסייעה להם לפתור בעיות שנתקלו בהן לאורך הדרך. עם זאת, בשלב הניסיוני הנוכחי ובממדיה כיום, אין באפשרותה של המִנְהֶלֶת לגדול או לתמוך בפעילות נרחבת יותר.
בשלב זה החליט משרד החינוך להצעיד את המיזם צעד גדול קדימה לקראת יעד חדש, והוא הכשרת 1,500 מורים נוספים למתמטיקה ולמדעים בחמש השנים הבאות. משרד החינוך מתכוון לקבל על עצמו את האחריות לתכניות שנתמכו על ידי קרן טראמפ, ולהקצות למעלה מ-45 מיליון ₪ עבור קורסי ההכשרה, המלגות וההלוואות למשתתפי התכנית. משרד החינוך ביקש מקרן טראמפ וממכון מופ"ת שיממנו יחד את הוצאות המִנְהֶלֶת. צוות משותף למשרד החינוך, לקרן, ולמכון מופ"ת הכין תכנית עבודה לתכנית המלאה, ובה יוטלו על המִנְהֶלֶת המשימות הבאות (ר' טיוטת מזכר ההבנות להלן, נספח א' 3, עמ' 22):
משרד החינוך יתחייב להקצות תקצב לחמש שנים עבור תכניות ההכשרה הקלינית ל-1,500 מורים לרמת חמש יחידות במתמטיקה (לפחות 60%), בפיזיקה (לפחות 20%), בכימיה ובמדעי המחשב, ויקצה מימון למלגות ולהלוואות מותנות לסטודנטים. המשרד ינחה את המחוזות, היחידות, הרשויות המקומיות ובתי הספר לסייע, לתמוך, ולהבטיח תנאי השמה וקליטה מיטביים למורים החדשים בבתי- הספר. בנוסף, לצורך קביעת ותק וגמול השתלמות, המשרד יכונן תהליך יעיל להכרה בניסיון המקצועי ובהשתלמויות להתפתחות מקצועית שהמורים החדשים צברו בעברם המקצועי.
הציפייה היא ש-95% מבוגרי תכנית החומש ייקלטו במשרות הוראה בבתי ספר, 90% יתמידו בהוראה במשך חמש שנים או יותר, ותלמידיהם ישפרו את הישגיהם במקצועות הרלוונטיים. מדדים אלה יחד עם מספר מדדים נוספים ייבדקו באמצעות דו"ח הערכה מפורט שיחובר לקראת סוף השנה החמישית לתכנית על ידי הרשות הלאומית למדידה והערכה בחינוך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 318