קמפיין ברשתות החברתיות להעלאת המודעות של תלמידות לקיומן של כיתות מצוינות
עמותת שוות תצא בקמפיין טיק-טוק ואינסטגרם שמטרתו לעלות את המודעות לקיומן של כיתות מצוינות בקרב תלמידות בטרם כניסתן לחטיבות הביניים
עמותת שוות תצא בקמפיין טיק-טוק ואינסטגרם שמטרתו לעלות את המודעות לקיומן של כיתות מצוינות בקרב תלמידות בטרם כניסתן לחטיבות הביניים
ב-2022, תלמידות היוו 50.1% מבוגרי.ות בתי הספר התיכוניים שהשלימו לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. זה היה ציון דרך חשוב לאחר שנים של מאמצים רבים לצמצום הפער המגדרי: שיעור התלמידות היה לראשונה מעט גבוה יותר משיעור התלמידים. זה היה שיפור מכוון, שכן רוב התלמידים שהגיעו להישגים גבוהים בארבע יחידות מתמטיקה היו בדרך כלל בנות. המאמץ שהושקע שכנע אותן לקחת על עצמן את האתגר הגדול של חמש יחידות מתמטיקה.
שיפור זה מהווה הוכחה ניצחת לחשיבות של תגבור ההשקעה בחטיבות הביניים. אף כי תלמידות בוחרות במתמטיקה ברמה גבוהה בתיכון, הן נמנעות מלבחור בכיתות המצוינות בחטיבת הביניים. התכנים בכיתות אלו כוללים מתמטיקה יישומית (בהקשרים שונים), פיזיקה ומדעי המחשב. כתוצאה מכך, במגמות חמש היחידות במדעי המחשב ופיזיקה בבתי הספר התיכוניים, רוב התלמידים הם בנים, 70% ו-60%, בהתאמה. לימודים באחת משתי מגמות אלו בשילוב עם מתמטיקה ואנגלית 5 יח"ל, נמצאו כגורם מנבא חזק לקריירה בהייטק, תעשייה שבה הנשים מהוות רק 30% בישראל.
במסגרת הניסיון להתמודד עם סוגיה זו, פנינו לעמותת 'שוות' המתמחה בתכניות חינוכיות שפועלות לקידום נערות. עמותה זו, שנוסדה ב-2018, מפעילה תכניות התערבות מחוץ לשעות הלימודים ב-130 בתי ספר, וקמפיין שנתי שמפגיש 3,000 מתנדבות עם 90,000 תלמידות. במפגשים אלו, התלמידות נחשפות לנשים החולקות עמן את ניסיונן כנשות קריירה ומהוות עבורן מודל לחיקוי.
בעמותת 'שוות' התפיסה היא שגורם משמעותי לחשש של תלמידות לבחור בכיתות מצוינות הוא הערכה עצמית נמוכה ומוטיבציה נמוכה. בסקר שהעמותה קיימה ב-2021, רק 10% מהנערות ציינו שברצונן לעבוד בענף ההייטק בעתיד. אך בסקר עדכני (שנערך בפברואר 2024), נערות דיווחו שהן חשות יותר ביטחון ומסוגלוּת (60%), בייחוד לאור ההשתתפות הגבוהה של נשים כלוחמות במלחמה הנוכחית (72%).
בהתבסס על מגמה עדכנית זו, צוות 'שוות' מציע לקיים קמפיין תקשורתי שיתמקד בתלמידות המצוינות לקראת הבחירה במסלולי מצוינות בחטיבות הביניים. הקמפיין יתמקד בפלטפורמות טיק-טוק ואינסטגרם, ויכלול פרסומות עם משפיעניות רשת ועם נשים המהוות מודל לחיקוי. היעד הוא להגיע ל-1.5 מיליון חשיפות ולהגביר את המודעות לקיומן ולחשיבותן של כיתות מצוינות. לפני תחילת הקמפיין ואחרי סיומו ייערכו סקרים ייעודיים כדי להעריך את מידת השפעתו.
בנוסף, צוות 'שוות' מציע לקיים 10 ימי עיון שלא במסגרת שעות הלימודים עבור 1,200 תלמידות כיתות ו'. בימי עיון אלו, שיתקיימו לקראת ההרשמה לכיתות מצוינות, מנהלות בענפי ההייטק והמדע יעודדו את התלמידות לבחור במסלולי מצוינות. מורים ותלמידות בחטיבות ביניים יציגו את מסלולי המצוינות, ויתקיימו סדנאות מיוחדות שמטרתן לעודד את התלמידות לבחור במסלולים אלו. בכל אחד מימי העיון, מורים והורים יודרכו כיצד לעודד את התלמידות/הבנות לבחור במסלולי המצוינות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 571