הרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים במחוז ירושלים
העלאת שיעור בוגרי כיתות המצוינות והקבצות א' המשודרגות במתמטיקה בחטיבות הביניים שבמחוז ירושלים ל-30% עד 2024
העלאת שיעור בוגרי כיתות המצוינות והקבצות א' המשודרגות במתמטיקה בחטיבות הביניים שבמחוז ירושלים ל-30% עד 2024
מחוז ירושלים של משרד החינוך מופקד על 70 חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים בירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, מבשרת ציון, ויישובי המועצה האזורית מטה בנימין. לפני שנים אחדות, המחוז הוביל יוזמה להכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה מ- 11%, וב-2019 שיעורם עמד על 20% מהתלמידים. מאמץ זה נתמך על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך ועל ידי מענק של הקרן. המרכז הישראלי למצוינות בחינוך סיפק ליווי פדגוגי ל-60 מורים, והושם דגש על צמצום שיעור הנשירה ויצירת רשת תמיכה לתלמידים ולמורים.
בעקבות הצלחתו בהשגת היעד, וכדי לשמר את ההישגים הגבוהים, המחוז קיים תהליך הערכה לבדיקת מידת ההשפעה והיעילות של המאמץ שהושקע. הממצאים הצביעו על פער בין ההזדמנויות המוגבלות המוצעות לתלמידי חטיבות הביניים ובין הציפיות הגבוהות מהם בהגיעם לבית הספר התיכון. למרות ש-15% בלבד מתלמידי חטיבות הביניים לומדים בכיתות מצוינות ו35% מהם נרשמים למגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות, רק 20% משלימים את לימודיהם במגמה זו.
כדי להתמודד עם פער זה, אנשי המחוז ניתחו את הנתונים וניסו לאתר את חטיבות הביניים שבהן יש תלמידים בעלי פוטנציאל בלתי מנוצל. הם מצאו פוטנציאל כזה במודיעין, שם רק 14% מתלמידי חטיבות הביניים לומדים בכיתות מצוינות, בעוד ש-38% נרשמים למגמת חמש יחידות מתמטיקה בתיכון, ורק-25% משלימים בה את לימודיהם בהצלחה. יתרה מזאת, ביישובי מטה בנימין, אין בכלל כיתות מצוינות בחטיבות הביניים, ולמרות זאת, בכיתה י', 35% מהתלמידים נרשמים למגמת חמש יחידות במתמטיקה, אך מחציתם נושרים ממנה לפני סיום לימודיהם בתיכון. ההערכה במחוז היא כי מאמץ מרוכז באזורים אלה יביא לידי כך שעד 2024, 30% מתלמידי כיתות ט' ביישובי המחוז ישלימו בהצלחה את לימודיהם בכיתות המצוינות.
בתכנית זו יוסיף המחוז שעות הוראה על פני שלוש שנים ב-38 מקבוצות הלימוד הגבוהות במתמטיקה במודיעין, במבשרת ציון וביישובי מטה בנימין. בשעתיים הנוספות התלמידים ילמדו כיצד להתמודד עם חשיבה מתמטית מסדר גבוה וכיצד לפתור בעיות מורכבות בהקשרים של העולם האמתי, על ידי יישום מודלים מתמטיים והנמקה מתמטית. אנשי המחוז הזמינו את צוות המרכז הישראלי למצוינות בחינוך לרכז את בחירת משימות הלמידה מתוך מאגר המשימות שפותחו עבור תכניות שונות של הקרן ולהוביל את ההתפתחות המקצועית של המורים שתעסוק בהוראת מיומנויות אלה.
המרכז הישראלי למצוינות בחינוך יפעיל שתי קהילות למידה מקצועיות עבור 40 מורים למתמטיקה המלמדים בכיתות המצוינות ובהקבצות א' המשודרגות. הם יעשו שימוש ב-20 משימות התואמות לרמות 5-6 של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. בנוסף, שמונה מדריכים מטעם המחוז ו-20 רכזי מתמטיקה יוכשרו לשמש מלווים פדגוגיים של מורים. 29 מנהלי בתי הספר המשתתפים בתכנית, יתכנסו פעמיים בשנה, והמחוז יארגן כנסים וימי עיון לכל משתתפי התכנית.
הצלחת התכנית תימדד בעזרת כלי דיאגנוסטי שפותח על ידי מט"ח בהתאמה לרמות 6-5 של מבחן פיז"ה; היעד הוא להגיע להצלחה של 80% מהתלמידים ברמת מצוינות זו בתוך שלוש שנים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 425