הצעת תכנית למערכת החינוך של ישראל בעידן שלאחר מגפת הקורונה
התכנית תבחן כיצד ניתן לשפר את הישגיהם של תלמידי ישראל במבחני פיז"ה, בדגש על תלמידים מצטיינים, פערים, ומוכנות לשוק העבודה של המאה ה-21
התכנית תבחן כיצד ניתן לשפר את הישגיהם של תלמידי ישראל במבחני פיז"ה, בדגש על תלמידים מצטיינים, פערים, ומוכנות לשוק העבודה של המאה ה-21
המגפה תפסה את מערכת החינוך הישראלית לא מוכנה. בתי הספר נסגרו מיידית באמצע מארס 2020, המורים והתלמידים נאלצו להתמודד עם הנסיבות החדשות על ידי הוראה מרחוק, למידה עצמאית, ויוזמות פדגוגיות. מורים ותלמידים נדרשו למצוא דרכים יצירתיות כדי לקיים רצף של הוראה ולימוד מבתיהם. משרד החינוך ניסה לספק להם תמיכה מיידית, אך עד מהרה התברר שלמרות כל המאמצים, היקף הלמידה הצטמצם והפערים הלכו והתרחבו.
גל של ביקורת ציבורית פרץ מצד הורים, אנשי תקשורת ומומחים לחינוך, שהצביעו על מגוון של תקלות וליקויים. חלקם טענו שמערכת החינוך ריכוזית מדי וכי יש לאפשר יתר גמישות ושיקול דעת מקצועי ברמה המקומית. אחרים טענו שתכנית הלימודים מיושנת, עמוסה ומשעממת, וכי עליה להתמקד בכישורי המאה ה-21 ולהשתנות בהתאם, כדי להיות הרבה יותר רלוונטית לתלמידים. כשחטיבות הביניים היו האחרונות שנפתחו מחדש, רבים ציינו כי אין טעם במתכונתן הנוכחית וכי דרושה בהן רפורמה משמעותית.
חצי הכוס המלאה היא ששנה זו יכולה לייצר הזדמנויות למערכת החינוך לכשתמוגר המגפה. לכל אורך השנה, המסכים התמלאו במודלים מתמטיים שעזרו לנו להבין את המצב. רופאים זוכים להילה של גיבורים ומדענים נתפסים כיום כגיבורי-על המצילים את האנושות על ידי חיסונים. כיום, כאשר ההכרה בחשיבותם של המתמטיקה והמדע ברורה, ניתן למנף זאת כדי להגביר את המוטיבציה ללמידה ולהצטיינות בתחומים אלה. תחושה של נוסטלגיה מחזקת אף היא את המוטיבציה, שכן רוב התלמידים נרגשים לקראת החזרה לבית הספר ומשתוקקים לשוב אל ספסל הלימודים.
אתגרים והזדמנויות אלה מציבים את מערכת החינוך של ישראל בצומת דרכים. הבחירות הקרובות הן הזדמנות לבניית תכנית משמעותית עבור מערכת החינוך, עם חזון ברור ותכנית ביצוע מפורטת. בעקבות החשיבה על צורך זה, התייעצנו עם משרד האוצר ועם המכון הישראלי לדמוקרטיה, שמציע להפקיד בידיו את הכנת התכנית. המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא ארגון ללא מטרות רווח המתמחה בחיבור בין מחקר, מדיניות וביצוע, ובעריכת דיונים בין מגזרים שונים בנושאי כלכלה, שוק העבודה, בריאות, חינוך וסביבה.
במאי 2021, מתכננים אנשי המכון להזמין עשרים משתתפים לשני מפגשי חשיבה בני יומיים, כדי להתמקד בצרכים של התכנית המיועדת למערכת החינוך ובחשיבה על פתרונות. במפגשים ישתתפו דמויות מובילות ממשרדי החינוך והאוצר, מהרשויות המקומיות, מהאקדמיה, מהתעשייה, מהאיגודים המקצועיים, מארגוני הורים, ומהמגזר האזרחי, וכן מנהלי בתי ספר ומורים. את התהליך יוביל שמשון שושני שבעברו שלוש כהונות נפרדות כמנכ"ל משרד החינוך. צוות מחקר יכין חומרי רקע, יקיים סקרים וקבוצות מיקוד, ויסייע בכתיבת הדו"ח הסופי.
התכנית מיועדת לטפל בסוגיות יסוד, כגון ההישגים הנמוכים של תלמידי ישראל במבחני פיז"ה הנערכים מטעם ה-OECD, המשקפים את השיעור הנמוך של תלמידים מצטיינים, את הפערים העצומים, ובאופן כללי את חוסר המוכנות של התלמידים לשוק העבודה. התכנית תתרכז גם בתכניות הלימודים הארציות, ובצורך להתמקד בתכנים ובכישורים רלוונטיים, וכן בדרכים להבטחת הוראה איכותית ברמה גבוהה. טיוטת הדו"ח תוצג במושב מיוחד של הכנס השנתי שמקיים המכון הישראלי לדמוקרטיה, שיתקיים ביוני 2021, וכעבור שישה חודשים תוגש הגרסה הסופית של הדו"ח.
הציפייה שלנו היא שהתכנית תבחן כיצד ניתן לשפר את הישגיהם של תלמידי ישראל במבחני פיז"ה, בדגש על תלמידים מצטיינים, פערים, ומוכנות לשוק העבודה של המאה ה-21.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 430