הכרת התוצאות של תכנית הכשרת מורי מתמטיקה ומדעים
דגם הערכה משותף ומשתף (Shared Cluster Evaluation) יאמוד את מידת האפקטיביות, החלחול והקיימות של תכניות ההכשרה הקליניות למורים
דגם הערכה משותף ומשתף (Shared Cluster Evaluation) יאמוד את מידת האפקטיביות, החלחול והקיימות של תכניות ההכשרה הקליניות למורים
החל משנת 2013 החלה הקרן בשותפויות עם מוסדות להכשרת מורים ועם משרד החינוך כדי לגייס ולהכשיר דור חדש של מורים למתמטיקה ולמדעים בתיכון. תכניות אלו מתמקדות באנשים המעוניינים בהסבה מקצועית, ומופעלות על פי דגם של "תכניות הכשרה קלינית למורים" (Clinical Teacher Residency Programs). המשתתפים בתכניות אלה מתקבלים לאחר מיון קפדני ותחרותי, והכשרתם כוללת עבודה מעשית בבתי ספר וחניכה על ידי מורים מנוסים. את תכניות ההכשרה הקלינית מובילים מוסדות אקדמיים בכל רחבי הארץ, תוך ביטוי לקהילות ומגזרים בחברה הישראלית.
עד כה אישרה הקרן כ-19 מיליון ₪ עבור 10 תכניות שונות להכשרה קלינית של מורים, העתידות להכשיר 635 מורים חדשים. 8 מתוך התכניות הללו פועלות במודל רזידנסי, והאחרות מתנסות בדגמי הכשרה בעלי קווי דמיון אך גם קווי שוני ('חותם' ו'מורה-חוקר'). גם לכל אחת מתכניות הרזידנסי מאפיינים ייחודיים לה, אך כולן חולקות את אותה מטרה ופועלות על-פי דגם דומה.
במשך השנה האחרונה החלה הקרן לכנס את ראשי התכניות הללו במפגשים קבועים, כדי לאפשר להם לחלוק ידע ולפתח סטנדרטים משותפים. במסגרת שיתוף הפעולה ביניהם, ראשי התכניות נסעו לסיור לימודי בארה"ב על-מנת להיפגש עם מפעילי תכניות דומות וותיקות יותר, ולאחרונה התקיים בישראל כנס בין-לאומי בנושא של הכשרה קלינית של מורים, בשיתוף עם העמיתים מארה"ב.
בשלב זה עולה הצורך בביצועה של הערכה מעמיקה של תכניות הכשרה אלה כדי לאמוד את מידת האפקטיביות שלהן בשדה, לבחון כיצד הן מחלחלות לתוך המערכת ומהי השפעתן המשותפת לאורך זמן. אנו מאמינים כי שיטת ההערכה המתאימה היא שיטת ה-"shared cluster evaluation" המיושמת בחתך של אשכולות ורשתות. זוהי הערכה השוואתית המודדת את ההתקדמות שחלה ביישום כל אחת מהתכניות ומנתחת את ההשפעה המצטברת על ההוראה, על הלמידה, ועל דרכי הכשרתם של מורים.
על-מנת להניע את התהליך הקרן תפרסם קול קורא לקבלת הצעות מגופי הערכה ומומחים רלבנטיים הכוונה היא להשלים דוח הערכה ראשון עד למועד כינוס המועצה המייעצת של הקרן בנובמבר 2016, ודוח מסכם במהלך שנת 2017. תהליך זה של הערכה בחתך של אשכולות ורשתות הוא הראשון בסדרת פעולות שאותן תבצע הקרן גם במהלכים נוספים שהיא יוזמת (בהם קהילות מורים, שותפויות עם עיריות, וכו'). דוחות הערכה אלה ייכללו בתיעוד וההערכה של פעילות הקרן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 177