למידה ממערכת החינוך הקנדה לשימוש בתכניות למידה מותאמת אישית
שלוש סדנאות בהנחיית מורים מקנדה בהן ילמדו כיצד להשתמש בפרופילים של תלמידים ובתכניות למידה מותאמות אישית בהוראת המתמטיקה
שלוש סדנאות בהנחיית מורים מקנדה בהן ילמדו כיצד להשתמש בפרופילים של תלמידים ובתכניות למידה מותאמות אישית בהוראת המתמטיקה
תלמידי חטיבות הביניים מגיעים מבתי ספר יסודיים בעלי רקע שונה ולעתים יש פער ניכר ביכולות של התלמידים. לכן, בכיתה ז' מקדישים המורים את החודשים הראשונים להבאת כלל התלמידים בכיתה לבסיס ידע משותף. זהו שלב שעלול לתסכל את התלמידים בעלי היכולות המתקדמות ואף את המורים. לרשות המורים אין כמעט שום כלים דיאגנוסטיים וכתוצאה מכך הפערים בין התלמידים מעמיקים. בעקבות זאת, בשלב די מוקדם, מחלקים את התלמידים להקבצות, אך מכיוון שאבחון היכולות שלהם אינו מדויק, לפעמים הם משובצים לרמה שאינה תואמת את הפוטנציאל שלהם.
אתגרים דומים ניצבים בפני מורים גם במדינות אחרות. למרות שהמבנה של בתי הספר אינו בהכרח המבנה הקיים בארץ – של החלוקה של בי"ס יסודי, חטיבה ותיכון, בכל המדינות קיימים שלבי מעבר. לדוגמה, אונטריו שבקנדה דומה לישראל מבחינות רבות, אולם יש לה מערכת חינוך שהיא מהאיכותיות בעולם, הן מבחינת מצוינות והן מבחינת מדדי השוויון. באונטריו, בית הספר היסודי מסתיים בכיתה ח' ובית- הספר התיכון מתחיל בכיתה ט'. כדי לגבור על אתגרי המעבר משלב לשלב, הם מחברים פרופיל אישי לכל תלמיד, המשמש כבסיס לתכניות למידה אישיות.
פרופיל אישי של התלמיד מורכב ממקבץ נתונים המספק למורה את המידע הדרוש כדי להתאים את ההוראה לצרכיו של כל תלמיד באופן אישי. הפרופיל מכיל מידע בדבר הידע והמיומנויות של התלמיד, יכולותיו וקשייו, תחומי ההתעניינות והמוטיבציה שלו, דפוסי הלמידה והחשיבה שלו, ועוד. על סמך הפרופיל האישי ובדיאלוג עם התלמיד ועם הוריו, המורה מחבר תכנית למידה אישית. במהלך שנת הלימודים המורה מעדכן את ההורים בנוגע להתקדמות התלמיד.
כדי שמורים בארץ ילמדו מהשיטה הקנדית, פנינו לקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, ארגון אשר קיבל לאחרונה מענק כדי לסייע למורים למתמטיקה בחטיבות הביניים לפתח תכניות למידה אישיות ולבחון אותן בפיילוט . כעת ביקשנו שהם יזמינו לישראל משלחת של שלושה מורי מתמטיקה מקנדה, המלמדים בקבוצת הגיל המקבילה לחטיבות הביניים בארץ. ביקשנו מלינדי אמאטו, מה – TLLP באונטריו שתעמוד בראש המשלחת. ה-TLLP היא תכנית למנהיגות ולמידה למורים, המקדמת יוזמות פדגוגיות של מורים.
המשלחת תבקר בישראל במשך ארבעה ימים, שבמהלכם חבריה ינחו שלוש סדנאות בנושא של למידה על פי תכנית אישית; שתי סדנאות ל-70 רכזים ומורים למתמטיקה בחטיבות הביניים, וסדנה אחת לאנשי מקצוע ממשרד החינוך, מארגונים הפעילים בתחום החינוך, ומהרשויות המקומיות. בסדנאות הם יקנו כלים מעשיים ליצירת פרופילים אישיים לתלמידים, ויקדמו הוראה מותאמת אישית ככלי לשיפור הישגי התלמידים ולטיפוח מצוינות.
לאחר הביקור יחובר דו"ח מסכם של הסדנאות, ופירוט אודות שיטות הלמידה מותאמת אישית שנדונו במפגשים. הדו"ח יפורסם ברשת ויופץ בקרב הקהילה המקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 342