סדנאות ודוח בנושא השלכות מבחן פיז"ה
סדרת סדנאות ודוח בנושא ההשלכות של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה על תכנית הלימודים של חטיבות הביניים בישראל
סדרת סדנאות ודוח בנושא ההשלכות של המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה על תכנית הלימודים של חטיבות הביניים בישראל
התוצאות של מבחן פיז"ה 2018, שפורסמו בדצמבר 2019, עוררו דאגה רבה בציבור. על-פי התוצאות, ישראל עדיין בפיגור שכן הממצאים מצביעים על אי הצלחה ברמות המצוינות, ופערים נרחבים בין קבוצות באוכלוסייה. במדינות אחרות, כגון פולין, נורבגיה, ואסטוניה, ששיפרו את רמת ההוראה והלמידה בחטיבות הביניים, התוצאות מעידות על עלייה מובהקת. מדינות אחרות, כגון סינגפור ואונטריו, שצמצמו את תכנית הלימודים בחטיבות הביניים כדי להתמקד בהעמקת ההבנה ובהנחלת כישורי חשיבה גבוהים יותר, ממשיכות לשמור על מקומן בראש הדירוג העולמי.חודשים אחדים לפני פרסום התוצאות, ה-OECD קיים מסיבת עיתונאים באוניברסיטת אוקספורד, ובה הוצגה המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה, שיתקיים ב-2021. גרסה מעודכנת זו מדגישה את המושג "הנמקה מתמטית" המאפשרת לתלמידים לפתור בעיות בעולם האמִתי בשיטות מתמטיות. אנדריאס שלייכר המנהל את מבחני פיז"ה, אמר בכנס שבמדינות רבות תכניות הלימודים במתמטיקה מיושנות- ומתאימות למאה ה-20. מדינות אלה העדיפו להדגיש מתמטיקה תיאורטית וטהורה, וכתוצאה מכך, הן מתמקדות לרוב בבניית בסיס ידע מוצק ובפתרון תרגילים מספר הלימוד.
המסגרת המושגית החדשה מעוררת מחלוקת בקרב אנשי החינוך המתמטי בישראל. הם אינם חולקים על כך שבפועל, תכנית הלימודים הקיימת כיום בחטיבות הביניים אינה תומכת ביישום מתמטיקה בהקשרים של העולם האמִתי. רבים מהם מאמינים כי הדגש המושם כיום בחטיבות הביניים על שטף פרוצדורלי ועל טכניקה הוא תנאי ליכולת להתקדם לחשיבה מתמטית מסדר גבוה בבית הספר התיכון. הם חוששים שאם ישראל תתחיל לשלב מתמטיקה יישומית בשלב מוקדם מדי, התלמידים לא יגיעו לרמה מתקדמת מספיק במתמטיקה, ויישארו קרחים מכאן ומכאן. אחרים טוענים שבלאו הכי קיים בתכנית הלימודים פער בין חטיבות הביניים והתיכונים וכי יש לגשר על הפער על ידי העלאת רמת הלימודים בחטיבות הביניים.
השיח הזה מתנהל כיום באימיילים, ברשתות החברתיות, ובמאמרי דעה. כדי להבנות את השיח ולהוסיף לו עומק, מציעה מכללת לוינסקי לחינוך להזמין 30 חוקרים, מנהלי בתי ספר, מורים, תלמידים ונציגי משרדי הממשלה ל-4 סדנאות, שבהן ידונו בנושאים אלה ובהשלכותיהם על השנים הבאות. מובילי הסדנאות יתייעצו עם צוות המתמטיקה של ה-OECD ומומחים מחו"ל יוזמנו כדי לחלוק ידע.
סדרת הסדנאות תתקיים במחצית הראשונה של 2020. לאחר המפגשים, מכללת לוינסקי תחבר דוח שיציג בראשי פרקים את הרעיונות והגישות שהוצעו במהלך המפגשים, וכן המלצות לצעדים הבאים שרצוי לנקוט.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 366