פיתוח התיכון הוירטואלי למתמטיקה ופיזיקה
התיכון הוירטואלי מתרחב ובשנתיים הקרובות צפוי להגיע לכ1,000 תלמידים שילמדו מתמטיקה ופיזיקה ברמת 5 יחידות בלימודים מקוונים לחלוטין. לתוכנית הקיימת יתווספו גם מכינה לתלמידים חדשים ומרתונים לקראת הבחינות.
התיכון הוירטואלי מתרחב ובשנתיים הקרובות צפוי להגיע לכ1,000 תלמידים שילמדו מתמטיקה ופיזיקה ברמת 5 יחידות בלימודים מקוונים לחלוטין. לתוכנית הקיימת יתווספו גם מכינה לתלמידים חדשים ומרתונים לקראת הבחינות.
התיכון הווירטואלי למתמטיקה ולפיזיקה ברמת חמש יח"ל הוקם לפני שנתיים כדי לתת מענה לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה הלומדים בבתי ספר שאינם מקיימים מגמות המכינות תלמידים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה מוגברת זו. הקרן הקצתה מענק בסך כ-7 מיליון ₪ בשנתיים הראשונות של פיתוח התכנית (מתוך ארבע שנים), והסכימה לשקול הענקת מימון נוסף להשלמת הפיתוח בתנאי שהתכנית תצליח, ושמשרד החינוך יממן את הפעלת הפרויקט ואת הרחבתו.
התיכון הוירטואלי החל לפעול ב-2012, ובשנה הראשונה למדו בו 106 תלמידי כיתות י' מ-28 בתי ספר שונים ברחבי הארץ, רובם מיישובי הפריפריה המשתייכים לחינוך הממלכתי-דתי ולמגזר הערבי. ב-2013 נרשמו ללימודים בתיכון הוירטואלי 290 תלמידי כיתות י' ו-י"א מ-56 בתי ספר, ולמעלה ממחציתם הגיעו מבתי ספר המשתייכים לחינוך הממלכתי-דתי.
הלמידה בתיכון הוירטואלי היא מקוונת, לרבות כל השיעורים, המעבדות והמטלות המעשיות. 25-15 תלמידים לומדים בכל כיתה, הנפגשים דרך הרשת עם מורים מצוינים שקיבלו הכשרה מיוחדת להנחיית שיעורים סינכרוניים. בקבוצות קטנות של 2-3 תלמידים ניתן להם גם ליווי מרחוק על ידי חונכים שהם סטודנטים מצטיינים המשתתפים בפרויקט נחשון. הישגי התלמידים עד היום הם טובים. שיעור הנשירה מהתכנית נמוך ביותר והמשתתפים מביעים שביעות רצון רבה מהתכנית.
הפרויקט הוא פרי פיתוח של המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח). מט"ח הוא אחד המלכ"רים הוותיקים והמעולים ביותר הפועלים בישראל בתחום החינוך. בדיון עם הקרן, אנשי מט"ח חלקו את הלקחים שלמדו מהפרויקט במהלך השנתיים שבהן הוא פועל:
בימים אלה הפרויקט עומד בפני הרחבת הפעילות תוך התחשבות בלקחים הללו. היעדים שנקבעו לשנתיים הבאות הם: לסיים שני מחזורים מלאים של תלמידים; להגיע ל-1,000 תלמידים המשתתפים בתכנית; להשלים את פיתוח תכני הפרויקט בהתאם ללקחים שנלמדו; לאפשר לציבור הרחב נגישות אל החומרים שפותחו בפרויקט ללא תשלום; ולרכוש ניסיון ראשוני בשיטה היברידית המשלבת הוראה פרונטאלית ומקוונת כדי לשרת אוכלוסיות נוספות.
השלמת הפיתוח תכלול התאמה של תכני הלימוד של כיתה י' לרמה הבסיסית של תלמידים שונים; בניית ערכות מעבדה דיגיטליות ותוכן חזותי נלווה כדי לאפשר ביצוע ניסויים הנדרשים לצורך הלימוד גם בבתי ספר שאין בהם מעבדות; הנגשת כל התכנים לציבור הרחב, כולל היכולת לערוך בהם חיפושים, ללא תשלום; והקמת מערכת ניהול שתאפשר בקרה מעקב ותייעל את התקשורת בין התלמידים, את תהליך ההרשמה וההשמה של התלמידים והחונכים, את בניית מערכת השעות ואת ניהול המשתמשים.
בנוסף, מט"ח ביקש מהקרן שתתמוך בפיתוח שני רכיבי תפעול חדשים המיועדים לתת מענה להבדלים הגדולים ברמה הבסיסית של התלמידים, כולל מכינה אבחונית לתלמידים חדשים שתאפשר למורים לזהות את הקשיים של כל תלמיד; ומרתונים סינכרוניים של שיעורים מצולמים שיעבירו מורים מצטיינים כהכנה לבחינות הבגרות.
התיכון הוירטואלי הוא ספינת דגל של תכניות שבהן תומכת הקרן עד כה, משום שהוא עוסק הן במתן פתרונות מיידיים והן בפיתוח תשתית ארוכת טווח. משרד החינוך בחר במט"ח לביצוע הפרויקט, ומשקיע בו 32 מיליון ₪, כתוספת להשקעה העצמית של מט"ח בפרוייקט המסתכמת בכ-8 מיליון ₪. בעתיד, לכשיושלם הפיתוח, הכוונה היא להרחיב את הפרויקט עוד, ולהגיע בסופו של דבר לעלייה של 5% במספר התלמידים למתמטיקה ולפיזיקה בישראל, כלומר, כאלף תלמידים מדי שנה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 104