תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברהט
תכנית מיוחדת ברהט, במטרה להעלות את אחוז המסיימים תיכון עם תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות במתמטיקה ל-9% (125 תלמידים) עד 2021.
תכנית מיוחדת ברהט, במטרה להעלות את אחוז המסיימים תיכון עם תעודת בגרות הכוללת 5 יחידות במתמטיקה ל-9% (125 תלמידים) עד 2021.
רהט היא עיר בדרום הארץ המונה 64,500 תושבים. זוהי העיר הבדואית הגדולה בישראל, ומדורגת בתחתית המדד החברתי-כלכלי של ערי ישראל. ברהט חיים 8,000 תלמידי בית ספר תיכון הלומדים בשמונה בתי ספר, כולם מופעלים על ידי העירייה, ובחמישה מהם קיימות מגמות מתמטיקה ברמת חמש יחידות. עם זאת, ב-2016 רק 47.5% מתלמידי כיתות י"ב בעיר סיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות, ורק 1.8% עם תעודת בגרות הכוללת מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
לדעתם של הורים רבים ברהט מערכת החינוך המקומית ירודה ביותר, והם מדווחים כי בסיום התיכון ילדיהם אינם מסוגלים לעבור את הרף שמציבות האוניברסיטאות בארץ, ולכן עליהם ללמוד באוניברסיטאות ברשות הפלסטינית או בירדן. כתוצאה מכך, הורים רבים מעדיפים לשלוח את ילדיהם ללמוד מחוץ לעיר, רובם בבית ספר לתלמידים מצטיינים בעיר הבדואית חורה, ובבית הספר האזורי שער הנגב. אחרים נעזרו במורים פרטיים או למדו באמצעות התיכון הווירטואלי כחלופה ללימודים במערכת החינוך העירונית.
עיריית רהט מעוניינת להשאיר את התלמידים המצטיינים בבתי הספר בעיר, ובמהלך השנים האחרונות החלה לאתר תלמידים בעלי הישגים גבוהים בכיתות ז' בעיר. בתחילה התמקדו בבית ספר אחד על ידי הצטרפות לתכנית ה"עתודה למנהיגות מדעית-טכנולוגית" של משרד החינוך, שבמסגרתה מקבלים שיעורי תגבור במקצועות ה-STEM. ב-2015 הצטרפו לתכנית שני בתי ספר נוספים, ועל ידי כך התעוררה בעירייה מוטיבציה להרחיב את עתודת התלמידים השואפים למצוינות.
כיום, לאחר שלוש שנים, התלמידים שהתחילו ללמוד בכיתה המדעית-טכנולוגית ב-2015 מסיימים כיתה ט', והם מונים 177 תלמידים הלומדים במגמות המתמטיקה המתקדמות בשלושת בתי הספר המשתתפים בתכנית. העירייה איתרה עתודה נוספת של 235 תלמידי כיתות ז' המסוגלים ללמוד ברמה המתקדמת, ונראה כי חלה עלייה משמעותית במספר התלמידים הפוטנציאליים ללימוד ברמת חמש יחידות. העירייה אף מדווחת כי ב-2017, אף כי הנתונים טרם פורסמו באופן רשמי, 41 תלמידים (3.8%) ניגשו לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות.
לאחר שזיהו את הפוטנציאל להרחבת המצוינות במתמטיקה, בעירייה מעוניינים כעת להציב יעד של הגדלת שיעור התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה מ-3.8% (41 תלמידים) ב-2017 ל-9% (125 תלמידים) ב-2021. המטרה היא להרחיב את מאגר המורים המקומיים המלמדים מתמטיקה ברמה מתקדמת ולקיים לפחות כיתת מתמטיקה אחת ברמת חמש יחידות בשבעה בתי-ספר; לשם כך יש לטפח צוות מורים חזק ויציב בקרב מורי המתמטיקה המקומיים בעיר. אחת הבעיות שעמן הם מתמודדים היא מחסור במורים איכותיים בעלי ידע מתמטי מתאים. כיום יש ברהט שמונה מורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות, אך העירייה איתרה תשעה מורים נוספים בעלי פוטנציאל ללמד ברמה זו.
סוגיה נוספת שעמה מתמודדים בעירייה היא היעדר מוטיבציה להגברת המצוינות במתמטיקה מצד מנהלי בתי הספר, התלמידים וההורים. הורים שהחליטו לרשום את ילדיהם לבתי הספר המקומיים בעיר מבינים שהאוניברסיטאות הפלסטיניות והירדניות מסתכלות על הציון הסופי במתמטיקה ואינן מחשיבות את רמת הלימוד (שלוש, ארבע או חמש יחידות). לכן הם אינם מעוניינים לרשום את ילדיהם לרמות הלימוד הגבוהות, ומעדיפים להסתפק בציון גבוה ברמת שלוש יחידות.
לכן מציעה עיריית רהט תכנית שתתמודד עם סוגיות אלה, בשאיפה להשיג את היעדים הבאים:
מכיוון שלימודי מתמטיקה ברמה מתקדמת ברהט עדיין זקוקים לחיזוק, כל אחת מהקהילות המקצועיות בעיר תשתתף גם ב-30 שעות שנתיות של העשרה מתמטית. בנוסף, העירייה מתכננת להעסיק יועצת חיצונית שהקימה והובילה בהצלחה את תכנית "לתת חמש" במחוז המרכז, והיא מנוסה בסיוע לאוכלוסיות חלשות להגיע להישגים במתמטיקה ברמת חמש יחידות. במהלך שלוש השנים הבאות היא תלווה את התכנית העירונית בייעוץ ובתמיכה, כדי להקים וליישם ברהט דגם דומה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 273