העלאת שיעור תלמידי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באום אל פח'ם
תכנית עירונית באום-אל-פח'ם במטרה להעלות את שיעור תלמידי י"ב הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% עד 2020
תכנית עירונית באום-אל-פח'ם במטרה להעלות את שיעור תלמידי י"ב הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% עד 2020
אום אל-פאחם היא עיר ערבית בצפון הארץ ואוכלוסייתה מונה 52,500 נפש. היא המרכז החברתי, התרבותי והכלכלי של תושבי ואדי ערה והמשולש, וחיים בה כ-9,000 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר תיכוניים – אחד מהם הוא בית ספר תיכון למדעים המופעל על ידי רשת "עתיד," וכל השאר מופעלים על ידי העירייה. ב-2016, 56% מתלמידי י"ב בעיר היו זכאים לתעודת בגרות, ובשנת 2017 7.2% מתלמידי י"ב למדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
העירייה פנתה לקרן טראמפ מתוך רצון לשפר את המצוינות במתמטיקה בקרב התלמידים בעיר, לאחר שזיהתה פוטנציאל משמעותי לצמיחה, כאשר בשנה שעברה כ-40% מהתלמידים שניגשו לבחינת הבגרות ברמת ארבע יחידות במתמטיקה השיגו ציון של 90 ומעלה. ואולם, בשלב זה הם אינם מסוגלים לפתוח כיתות נוספות ברמת חמש יחידות בגלל מחסור במורים מתאימים. כיום ישנם 36 מורים למתמטיקה ברמת בית ספר תיכון, ואף כי 16 מהם מלמדים ברמת חמש יחידות, נמסר לנו מהעירייה כי מתוכם רק 6 הם בעלי הכישורים המתאימים לכך. מורים מנוסים אלה מחזיקים במידת מה במונופול על הוראת המתמטיקה ברמות המוגברות.
עם זאת, העירייה איתרה מורים מצוינים המלמדים ברמת שלוש וארבע יחידות, בעלי פוטנציאל ללמד ברמות המתקדמות אם יקבלו תמיכה וליווי מתאימים. בנוסף, יש לעבוד עם המורים על דפוסי החשיבה, על שיטות הוראה ועל תפיסותיהם של תלמידים, מורים, והורים ביחס לחשיבותה של בגרות במתמטיקה ברמה מתקדמת.
כדי להתמודד עם נושאים אלה, עיריית אום אל-פאחם מציעה תכנית שמטרתה להעלות את מספר הבוגרים הנבחנים ברמת חמש יחידות מ-7.2% ל-20% בתוך שלוש שנים. במהלך שנה אחת יוכשרו במסגרת התכנית 16 מורים מנוסים למתמטיקה ברמת חמש יחידות לשמש מלווים פדגוגיים. בתכנית יושם דגש על שיטות הוראה חדשניות ועל וכלים חדשים לתמיכה בעמיתיהם המורים. במסגרת התכנית יעבדו גם על שינוי תפיסתם של המורים ביחס לפוטנציאל של התלמידים למצוינות. ארגון העוסק בפדגוגיה יעניק להם ליווי בקבוצות קטנות ובמפגשים אישיים.
קבוצה שנייה של 12 מורים מצוינים למתמטיקה ברמת שלוש וארבע יחידות, אשר זוהו כבעלי פוטנציאל גבוה ועונים על הקריטריונים שקבע משרד החינוך, יוכשרו ללמד ברמת חמש יחידות בקורס הכולל 60 שעות, שיקיים ארגון פדגוגי. בשנה השנייה והשלישית של התכנית, מורים אלה יתחילו ללמד מתמטיקה ברמת חמש יחידות בכיתות חדשות שייפתחו ויקבלו ליווי פדגוגי אחת לשבועיים מהמורים המנוסים יותר.
בנוסף לעבודה עם המורים באופן ישיר, התכנית תתמקד גם במנהיגות, בהורים ובפעילויות משלימות. הציבור יוזמן להשתתף בפתיחה הרשמית של התכנית בכל אחד מבתי הספר, בניסיון לגייס תמיכה ולהעלות מודעות ליעד שהציבה העירייה, וכל בית ספר יעסיק רכז מצוינות שיקדם את חזון התכנית במעגלי בית הספר. העירייה תוסיף שעות הוראה לתגבור בבתי הספר ומספר מסוים של שיעורים פרטיים ותקיים ועד הורים עירוני שיערוך שלושה "ימי מצוינות" בשנה לתלמידים ולהוריהם, כל זאת במטרה לעורר מודעות ולרתום את תמיכתם ביזמת העירייה לקידום המצוינות במתמטיקה.
מנהל מצוינות שיועסק במשרה חלקית (60%) יוביל את התכנית, בתיאום עם פורום ייעודי של מנהלי בתי ספר תיכוניים וחטיבות ביניים. פורום זה יתכנס אחת לחודש ויעסוק בניטור נתוני ההישגים של התלמידים, בשיפור הישגי תלמידים, ובשימור רמת הישגים גבוהה. בפורום ישתתפו גם נציגים של משרד החינוך ושל מחוז חיפה, והם ייעצו בנוגע לבחירת הגוף הפדגוגי שיעבוד עם המורים.
הציפייה היא כי במהלך שלוש שנות התכנית ייפתחו עשר כיתות חדשות למתמטיקה ברמת חמש יחידות בעיר אום אל-פאחם, כי יוכשרו וישובצו בעבודה 10 עד 12 מורים חדשים להוראה ברמה זו, וכי שיעור תלמידי המתמטיקה ברמה זו יעלה ל-20%.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 249