הפעלת קהילות של מורי מתמטיקה במטרה להגדיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות
אוניברסיטת תל אביב תפעיל 20 קהילות בית-ספריות של מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים, במטרה להגדיל את מספר התלמידים שיבחרו ויתמידו בלימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות
אוניברסיטת תל אביב תפעיל 20 קהילות בית-ספריות של מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים, במטרה להגדיל את מספר התלמידים שיבחרו ויתמידו בלימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות
בחטיבות הביניים בישראל צוות מורי המתמטיקה מורכב ממספר חברים המלמדים במספר כיתות וברמות שונות. מורים אלו הם האחראים להעניק לתלמידיהם בסיס של ידע ושל מיומנויות במתמטיקה. איכות ההוראה והתמיכה הניתנת לתלמידים בשלב זה של הלמידה היא שתקבע את מספר התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות בהגיעם לתיכון. אם המורים בחטיבה יקבעו רף גבוה לתלמידיהם, יאבחנו את יכולותיהם ואת הקשיים שלהם, יתאימו לכך את דרכי ההוראה, ויתנו משוב מחזק, כך יותר תלמידים יגיעו מוכנים למגמת המתמטיקה המוגברת בתיכון.
כדי להתמודד עם אתגר זה, אוניברסיטת תל אביב מציעה תכנית פיילוט שבמסגרתה יוקמו קהילות מורים לומדות למורי המתמטיקה ב-20 חטיבות ביניים. הרעיון הוא להביא לידי כך שמורי המתמטיקה בבתי-ספר אלה יעסקו באופן שוטף בתהליך של התפתחות מקצועית. המטרה היא לעודד מעבר מהוראה מסורתית הממוקדת בהעברת חומר, לגישה המציבה את התלמיד במרכז. קידום התכנית יתבסס על שימוש בפלטפורמות שונות של קוד פתוח ותוכנות חופשיות המאפשרות למורים לנתח את עבודת התלמידים. מובילי הפרויקט מאמינים שהשימוש בטכנולוגיה בכתות יעודד את התלמידים להתמיד בלימודים, ובמקרים מסוימים אף עשוי לסייע להם בהבנת חומר הלימוד.
בשנה הראשונה ליישומה, התכנית תופעל באופן ניסיוני בשני בתי ספר, והמורים למתמטיקה יתכנסו אחת לשבועיים בעשרה מפגשי השתלמות בית ספרית. בנוסף, לכל מורה יוצמד מלווה פדגוגי שידריך אותו באופן פרטני. במפגשים ילמדו המורים כיצד לאבחן את התקדמות התלמידים, כיצד לנתח את האופן בו הם מבינים מושגים מתמטיים, וכיצד להתאים את חומרי ושיטות ההוראה לממצאי האבחון והניתוח. המורים יקיימו סבבי הוראה משותפים בכיתותיהם בכדי להעניק זה לזה תובנות ומשוב.
בשנתה השנייה והשלישית התכנית תורחב בהדרגה ותפעל בעשרים בתי ספר, זאת לאחר דו"ח ביניים שיציג את ההתקדמות שהושגה, ולאחר חתימה על הסכם ניהול עם מפעילי בתי הספר שבהם תיושם התכנית. בראש התכנית יעמדו פרופ' מיכל טבח מבית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב ואביטל אלבוים-כהן, מורה למתמטיקה ובעבר חברת המועצה המייעצת לקרן טראמפ. התכנית תלווה בתהליך הערכה, ומטרתה המוצהרת תהיה הגברת הבחירה וההתמדה במגמת המתמטיקה המוגברת בקרב מסיימי חטיבות הביניים המשתתפות בתכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 226