פיתוח תכניות חדשניות להרחבת מעגל המצוינות
צוות משותף למטח ולקרן טראמפ שיפתח תכניות חדשניות להרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבות הביניים
צוות משותף למטח ולקרן טראמפ שיפתח תכניות חדשניות להרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בחטיבות הביניים
האקו-סיסטם של חטיבות הביניים בישראל שונה מאוד מזה שבתוכו מתנהלים בתי הספר העל-יסודיים. חטיבות הביניים משויכות למשרד החינוך בעוד שבתי הספר העל-יסודיים מנוהלים על ידי רשויות מקומיות ורשתות חינוך. המבחנים הארציים בחטיבות הביניים נערכים על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), ואילו בבתי הספר העל-יסודיים המבחנים נערכים על ידי משרד החינוך. פיתוח חומרי ההוראה והלימוד בחטיבות הביניים מותאם לתכנית הלימודים הארצית, ואילו בבתי הספר העל-יסודיים חומרי ההוראה והלימוד ממוקדים בבחינות הבגרות.
אחד השחקנים המרכזיים בחטיבות הביניים הוא המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), שנוסד ב-1974, מעסיק כיום 600 איש, והנו המוסד הגדול והמוביל בישראל בתחום של מחקר ופיתוח בחינוך. 80% מחטיבות הביניים בארץ משתמשות בספרי הלימוד של מט"ח, ו-70% מהן משתמשות בפורטל חינוך והוראה שלו הכולל חומרי לימוד, עזרי הוראה, ערכות דיאגנוסטיות ומערכת לניהול הלמידה. יחידת המדידה של מט"ח היא שלוחה של הראמ"ה לניהול מבחני המיצ"ב הארציים ומבחני פיזה הבינלאומיים. למט"ח גם חממה לחדשנות טכנולוגית בחינוך (MindCet) והוא עורך ניסויים פורצי דרך בלמידה מותאמת אישית ובלמידה אדפטיבית.
בשנים הראשונות לפעילותה של קרן טראמפ, מט"ח היה שותפנו לתכנון, ופיתח את התיכון הווירטואלי. כיום כל המימון של התיכון הווירטואלי מגיע משרד החינוך, וכאלף תלמידים לומדים בו מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות. תלמידים אלה מגיעים מבתי ספר שעדיין אין בהם מורים למסלול זה, בעיקר בתי ספר קטנים ביישובי פריפריה מרוחקים – יישובים ערביים, בדואים, דתיים, וחרדים. לכן סברנו שחשוב לפנות שוב למט"ח ולדון עמם במפת הדרכים החדשה שלנו עבור חטיבות הביניים.
לאור השימוש הנרחב של חטיבות הביניים במשאבים של מט"ח, החלטנו שלא להסתפק בהתקשרויות נפרדות לכל פרויקט. במקום זאת, פנינו אל הנהלת הארגון בבקשה כי ינהלו עמנו דיוני עומק בנוגע לאסטרטגיה. בדיון עם המנכ"ל הנכנס של הארגון, האלוף במיל' יוסי בידץ, נודע לנו כי במט"ח שוקלים ברצינות להתמקד בשנים הקרובות בחטיבות הביניים כעדיפות עליונה. לכן הגענו להחלטה משותפת לשלב ידיים במאמץ זה.
ההצעה היא להקים צוות משותף שיפעל להגשמת היעד המשותף – להעלות את הרף בלימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים. התכנון הראשוני כבר מצביע על ארבעה תחומים אפשריים שבהם נתרכז:
1. הפעלת חטיבת ביניים וירטואלית שתציע לתלמידים בעלי יכולת ורצון, ללמוד מתמטיקה ברמה מתקדמת, בשילוב עם יישומיה במדעים;
2. פיתוח כלים דיאגנוסטיים כגון כלים לזיהוי חוזקות וקשיים בקרב תלמידי כיתות ז', כלים להערכת אוריינות מתקדמת בקרב תלמידי כיתות ח', ובסוף כיתה ט' – כלים להערכת מוכנות תלמידים ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בתיכון;
3. פיתוח חומרי לימוד מאתגרים למסלולי המצוינות בחטיבת הביניים, בהתבסס על רמה גבוהה של ידע והבנה במתמטיקה;
4. תכנון פלטפורמות טכנולוגיות שיאפשרו קיומן של תכניות למידה אישיות עבור מורים, הורים, ותלמידים במסלולי המצוינות של חטיבות הביניים. הקרן אישרה מענק קטן לבדיקת נושא זה בשיתוף עם מורים, והבדיקה מתבצעת בימים אלה, במימון תואם של מט"ח.
הצוות המשותף ינוהל בצוותא על ידי ראש צוות ממט"ח וחבר צוות התכנית מטעם הקרן. בצוות יהיו ארבעה חברים, מומחים בתחומי הטכנולוגיה בחינוך, פיתוח תכניות לימודים, מבחנים ותפעול. במהלך 15 החודשים הבאים הם יעבדו ארבעה ימים בשבוע במט"ח ויום בשבוע בקרן טראמפ. הנהלת מט"ח תאפשר לצוות גישה חופשית לכל המערכות והמשאבים של הארגון, ותפקידה יהיה לרתום לנושא זה את המחלקות המקצועיות השונות של מט"ח כדי לייצר תכניות חדשניות ולשלב ביניהן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 323