כנס הוראה קלינית
כינוס צוות של 15 מורים מצויינים אשר השתתפו בתכנית הקרן להוראה קלינית מיישמים בכיתות
כינוס צוות של 15 מורים מצויינים אשר השתתפו בתכנית הקרן להוראה קלינית מיישמים בכיתות
תיאוריית השינוי של קרן טראמפ מניחה כי שימוש בהוראה קלינית בכיתות יוביל להפחתת הנשירה ולגידול במספר התלמידים המתמידים בהצלחה בלימודיהם במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת 5 יחידות לימוד. הנחה זו נסמכת על מחקריהם של פרופסור ג'ון האטי ואחרים, לפיהם מורים טובים ומורים מעולים אינם נבחנים זה מזה בידע שלהם בתחום הדעת, אלא בעיקר ביכולתם 'לראות את הלמידה מעיניהם של התלמידים'.
לפי תפיסה זו, הוראה קלינית הינה הוראה הממוקדת בלמידת כל תלמיד בכיתה, המסתמכת על אבחון פרטני של היכולות והקשיים של כל תלמיד, ועל התאמת ההוראה לקצב ולאופן הלימוד של כל תלמיד ותלמידה באופן אישי. הוראה קלינית מתבטאת במקרים רבים בהגדרתה של תכנית לימודים אישית לכל תלמיד, מעקב תדיר אחר התקדמותו וקשייו, קהילה לומדת של מורים הפועלת יחדיו לשיפור מתמיד, ומתן וקבלת משוב באופן שוטף לתלמידים ולמורים.
המתווה האסטרטגי של הקרן, השואף לסייע לצמיחתה של הוראה קלינית, מיושם באמצעות סדרת מענקים הניתנים לארגונים העוסקים בחינוך אשר קיבלו על עצמם את המשימה לפתח כלים ושיטות, ולהזמין מאות מורים לאמץ גישה זו וליישמה. המטרה היא שהמורים המשתתפים בתכניות אלה יפתחו ויתקפו את הגישה ואת השיטות של ההוראה הקלינית ויישמו אותן בכיתותיהם, כדי להגדיל את מספר התלמידים הלומדים בהצלחה במגמות חמש היחידות.
לאחר מספר שנים, הגיעה העת לבחון את המהלך הזה הלכה למעשה, ולבדוק: האם וכיצד שותפי הקרן מפתחים את גישת ההוראה הקלינית? כיצד מוצגת גישה זו למורים המשתתפים בתכניות? כיצד המורים מאמצים את השיטה ומטמיעים אותה בכיתותיהם? והאם כתוצאה מכך, אכן חל שיפור בהתמדת התלמידים ובהישגיהם הלימודיים? בהקשר זה הדגישה המועצה המייעצת של הקרן, בדיונים שהתקיימו ב-2014, כי:
שותפי הקרן, כולל מורים, מקבלי מענקים, חוקרים ומקבלי החלטות, אינם מבינים עדיין במדויק את כוונותיה של הקרן. הם מבינים את החשיבות שבהוראה איכותית כפי שהם תופסים זאת, אך טרם השתכנעו כי ניתן ליישם הוראה ממוקדת-תלמיד המותאמת פרטנית לצרכיו של כל תלמיד […] לכן, הקרן בשיתוף עם מקבלי המענקים נדרשים להבהיר במדויק ולהדגים את התפיסה שביסוד הגישה של הוראה קלינית… על הקרן לוודא שהפרויקטים שבהם היא תומכת אכן מתמקדים בלמידה ובחשיבה של כל תלמיד באופן פרטני… ואת הידע המעשי הנאסף ונבנה עליה לתעד ולהפיץ בקרב קהילת המקצוע.
עד כה, הכלים המשמשים את הקרן כדי להשיב על שאלות אלה הם דוחות התקדמות המוגשים על ידי מקבלי המענקים שלנו, וכן המעורבות ההדוקה שלנו בעשייה שלהם ושל שותפינו במשרד החינוך ובשדה החינוך. כל הגורמים האלה סיפקו תמונה יסודית ובעלת ערך רב לגבי הביצוע והתפוקות, וזהו מידע חיוני הן עבורם והן עבור הקרן.
עם זאת, עד היום לא היה במרבית התכניות שלנו ניסיון שיטתי להוסיף לתפיסתם של מפתחי התכניות ומפעיליהן את נקודת המבט של המורים והתלמידים בנוגע לתוצאות של התכניות בכיתותיהם. כדי להתמודד עם חסר זה, אנו מציעים לנקוט צעד ראשון שאותו ניישם כפיילוט ונבחן אותו באופן ניסיוני. אנו מציעים לכנס צוות של 15 מורים שיבקרו בכיתות שבהן מיושמות התכניות, יראיינו את המורים ואת התלמידים, ויחברו דוחות מקצועיים.
חברי הצוות יהיו מורים מעולים למתמטיקה ולמדעים, המייצגים את האוכלוסיות השונות בחברה הישראלית ובעלי מומחיות בהוראת תחומי דעת שונים. ראש הצוות יהיה אחד המשתתפים, מורה רב-אמן, המצטיין ביישום הוראה קלינית. ראש הצוות יידרש לכנס את הקבוצה פעמיים בשנה ולהוביל את ניתוח הנתונים ואת עריכת הדוחות.
מדי שלושה חודשים ייבחרו שלושה מקבלי מענקים וכל אחד מהם ייבחן על ידי 4-2 מורים. חברי צוות המורים יבקרו בבתי הספר המשתתפים בתכניות, יצפו בשיעורים של מורים בכיתותיהם, ויראיינו אותם ואת תלמידיהם. כל מורה חבר צוות יתבקש לחבר דוח מפורט, ועל סמך הדוחות המפורטים יחובר דוח סופי. הדו"ח הסופי יימסר למקבל המענק ויהווה בסיס לדיונים עם אנשי הקרן. בנוסף, נבקש את הסכמתו של מקבל המענק לשיתוף הדוח הסופי עם קהילת המקצוע באמצעות אתר האינטרנט של הקרן.
עבודה זו תתבצע באופן זהיר וניסיוני שכן עלינו ללמוד אודות יתרונותיה וחסרונותיה, כמו גם השלכותיה התפעוליות והשפעתה על הקשרים שלנו עם מקבלי המענקים של הקרן. כחלק מהתהליך אנו מצפים גם לקבל משוב חיוני וחוות דעת ממקבלי המענקים ומהמורים. אנו מקווים כי משוב זה יסייע לנו לזהות אמצעים נוספים שעלינו לנקוט כדי להבהיר במדויק את שיטת ההוראה הקלינית שהקרן מקדמת. הדוחות הסופיים ישמשו גם לצורך התיעוד ודוח ההערכה על הוראה קלינית שאנו מכינים לקראת הסקירה המסכמת שתוצג בישיבת המועצה המייעצת של הקרן בנובמבר 2016.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 179