תכנית הכשרת למנהלי בתי ספר על יסודיים על מנת להכין להרחבת לימודי המתמטיקה
תכנית הכשרה מבוססת-סימולציה ל-200 מנהלי בתי ספר על-יסודיים לצורך הכנת בתי הספר שלהם להרחבת לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות
תכנית הכשרה מבוססת-סימולציה ל-200 מנהלי בתי ספר על-יסודיים לצורך הכנת בתי הספר שלהם להרחבת לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות
למנהלי בתי ספר יש השפעה מכרעת על הטמעת ההוראה הקלינית ועל הרחבת מעגל לומדי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר שבניהולם. עליהם להגדיר יעדים שאפתניים על סמך נתונים, וכדי להגשימם – עליהם לרתום למשימה את צוות המורים, ולגייס משאבים חיצוניים. עליהם לסייע בהקמת קהילות לומדות של מורים בבתי הספר, לפתח תפיסה פדגוגית קוהרנטית, ולספק למורים ולתלמידים רשת תמיכה. עליהם לקיים ערוצי תקשורת יעילים עם ההורים, עם הרשות המקומית, עם המחוז, ועם משרד החינוך.
תהליך הניהול דורש ידע, מקצועיות, ומיומנות, ומצריך התמודדות מוצלחת עם קונפליקטים ודילמות. למשל, כיצד יצדיק מנהל בית ספר את העדיפות הגבוהה הניתנת למתמטיקה ולמדעים, ומה יאמר לתלמיד שמצטיין במוזיקה, ולמורה לאזרחות? כיצד יהווה מנהל בית הספר מופת למורים, וכיצד ייתן להם משוב אם אין לו רקע אקדמי במתמטיקה, והוא עצמו אינו בוגר חמש יחידות במתמטיקה? איך יתמודד המנהל מול הורה העומד על כך שבנו או בתו לא ילמדו חמש יחידות במתמטיקה בעוד שהמורים מאמינים שהתלמיד/ה מסוגל/ת לכך?
כדי להתמודד עם אתגר זה, פנתה הקרן לסמינר הקיבוצים כדי שיפתֵחַ קורס סימולציה ל-200 מנהלי בתי ספר. הקורס יותאם במיוחד להקשר של הרחבת מעגל לומדי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר שבניהולם. בשנים האחרונות, רווחת השיטה של סימולציות בביצוע שחקנים מקצועיים במסגרות להתפתחות מקצועית של עובדי הוראה בישראל. במספר אוניברסיטאות ומכללות פועלים כיום מרכזי סימולציה. סמינר הקיבוצים, שותף ותיק של הקרן בהכשרת מורים חדשים, פתח מרכז כזה ב-2016.
סמינר הקיבוצים מציע תכנית שתכלול פיתוח 10 תרחישים של אינטראקציה בין מנהל בית ספר ומורים למתמטיקה, מורים למקצועות אחרים, רכזי מקצועות, והורים. התרחישים יחוברו על-פי מקרים מחיי היום-יום של מנהלי בתי ספר, ויהיו מעוגנים בהקשר של ניהול מגמת חמש יחידות במתמטיקה. שישה חודשים יעמדו לרשות צוות שיורכב ממנהלי בתי ספר מנוסים ומתסריטאים מקצועיים, והם יזהו סיטואציות שיש בהן קונפליקטים אשר מנהלי בתי הספר נתקלים בהן בהקשר של כיתות מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
ייערך ניסוי פיילוט של הקורס עם 6 קבוצות של מנהלי בתי ספר, כדי לקבל משוב ובהתאם לכך לזקק את התרחישים. בשלב הבא סמינר הקיבוצים מתכנן לקיים את הקורס במתכונת מודולרית עם קבוצות של 10 מנהלי בתי ספר, בסדנה אחת או שתיים בנות 4 שעות כל אחת. כל מפגש יכלול שלושה תרחישים ולאחר מכן המשתתפים יתנו משוב לעמיתיהם ויקיימו דיון. מענק הקרן נדרש לפיתוח הקורס ולניסוי הפיילוט שלו, ואילו את יישום הקורס עבור 200 מנהלי בתי ספר יממן משרד החינוך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 294