יישום תכנית TOP ONLINE
התוכנית תיושם בקרב 1,250 תלמידים נוספים דוברי ערבית בכיתות י'
התוכנית תיושם בקרב 1,250 תלמידים נוספים דוברי ערבית בכיתות י'
ב-2019 הקרן אישרה מענק למרכז לטכנולוגיה חינוכית עבור פיתוח תכנית מקוונת בנושא חשיבה מתמטית מסדר גבוה לתלמידי חטיבות ביניים בחברה הערבית. יעד התכנית היה להגיע ל-1,500 תלמידים בתוך חמש שנים. המענק של הקרן נועד לממן פיתוח חומרי לימוד והערכה, וכן את תפעול הפיילוט של התכנית במחצית השנה הראשונה בקרב 300 תלמידי כיתות ט'. במט"ח העריכו שמשרד החינוך ישתתף בתכנית ויקצה 23 מיליון ש"ח להפעלתה בקנה מידה נרחב.
בפועל, פיתוח התכנית, TOP ONLINE, התקדם כמתוכנן. במהלך השנה הראשונה השתתפו בפיילוט 300 תלמידים. ואולם, מאחר שהמדינה לא התחייבה לממן את התכנית, היא המשיכה לפעול בהתבסס על המענק של הקרן בלבד. במהלך השנה השנייה לתכנית השתתפו בה 800 תלמידים, ומספר זהה של תלמידים משתתפים בה גם בשנת הלימודים הנוכחית. כדי להעריך את מידת ההשפעה של התכנית, נבחנו התלמידים באמצעות מבחן דיאגנוסטי שפיתחו במט"ח התואם את רמות המיומנות 6-5 של מבחן פיז"ה במתמטיקה.
ממצאי המבחן מראים כי התלמידים שיפרו את מיומנויות היישום והפירוש במעגל פתרון הבעיות, אך התקשו במיומנות הניסוח שלהם שהיא מעיקרי המתמטיקה השימושית. לכן מתכוונים במט"ח לשפר את התכנית בתקווה לשכנע את משרד החינוך כי איכות התכנית מצדיקה הקצאת מימון ממשלתי להמשך הפעלתה. יש לכך חשיבות רבה שכן TOP ONLINE היא התכנית היחידה שפותחה מלכתחילה כתכנית ייעודית לתלמידים דוברי ערבית, אשר ביצועיהם במבחן פיז"ה מצויים עדיין בפיגור ניכר.
מאחר שמבחן פיז"ה יערך ב-2022, פנינו למט"ח כדי לבדוק האם ניתן לייעד את התכנית גם לתלמידי כיתות י'. אנשי מט"ח מציעים ליישם את התכנית בקרב 1,250 תלמידים נוספים הלומדים ארבע וחמש יחידות מתמטיקה בכיתות י'. הם יגייסו ויכשירו 20 חונכים נוספים דוברי ערבית שישתמשו בתכנים הקיימים של TOP ONLINE כדי לתקשר באופן מקוון עם קבוצות תלמידים ב-35 בתי-ספר. החונכים ייפגשו עם הקבוצות מדי שבוע במפגשים בני שעה וחצי, שאחריהם ימשיכו את החונכות בקבוצות קטנות. בתי-הספר והמורים יהיו מעורבים באופן פעיל בגיוס תלמידים לתכנית, ויקבלו דיווח על ההשתתפות וההתקדמות של כל תלמיד.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 459