תכנית ליווי לתהליכי ההתפתחות המקצועית של המורים
הערים טירה וקלאנסווה יחזקו את עבודת הרצף הלימודי ותהליכי ההתפתחות המקצועית של המורים כדי לשפר את המעבר של התלמידים מחטיבות הביניים לתיכון
הערים טירה וקלאנסווה יחזקו את עבודת הרצף הלימודי ותהליכי ההתפתחות המקצועית של המורים כדי לשפר את המעבר של התלמידים מחטיבות הביניים לתיכון
במגזר הערבי בישראל אחוז בוגרי התיכונים המסיימים עם תעודת בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות נמוך לעומת הנתון המקביל במגזר היהודי. יש לכך מספר גורמי ניבוי; למשל, במבחני PISA שהתלמידים נבחנים בהם בגיל 15, שיעור התלמידים הערבים המצטיינים במתמטיקה נמוך מ-1%. מנתון זה, כמו גם ממחקרים נוספים שנערכו על ידי מכון סאלד, עולה כי לתלמידי חטיבות הביניים יש יסודות חלשים יחסית במתמטיקה, וכי קיים פער גדול בין ידע התוכן המתמטי של תלמידי חטיבות הביניים ובין הרמה הנדרשת ללימוד ברמת חמש יחידות בתיכון.
ניתן להבחין במגמה זו ביישובי אזור "המשולש" שבמזרח השומרון, המאוכלס ב- 300,000 תושבים ערבים. ב-2016, מתוך חמשת היישובים: טייבה טירה, כפר קאסם, קלנסוואה, וג'לג'וליה, שבהם מתגוררים כ-150,000 תושבים, רק 6.4% (130 מתוך 2,000 תלמידי י"ב) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות – נתון הנמוך ממחצית הממוצע הארצי. מחוז מרכז במשרד החינוך מדווח כי בעוד שכ-40% מתלמידי כיתות ט' לומדים בכיתות המתמטיקה ברמות המוגברות, הרי שבבית הספר התיכון, רק רבע מהם (10% מהסך-הכול) אכן מגיעים לכיתות המתמטיקה ברמת חמש יחידות.
המחוז, אשר עד עתה התרכז בעיקר בבתי הספר התיכוניים, הגיע למסקנה שיש צורך לייעל ולשפר את המעבר מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. הם הדגישו את החשיבות שבחיזוק עבודת הצוות המשותפת של צוותי המורים והעמקת הידע של התלמידים ביסודות המתמטיקה, כדי לשפר את הכנתם ללימוד ברמת חמש יחידות. בנוסף, הדגישו נציגי המחוז את המספר הנמוך של מורי מתמטיקה מיומנים ברמת חמש יחידות, ואת הצורך לשפר את תהליכי ההתפתחות המקצועית של מורים כדי לשפר את הישגי התלמידים.
הערים טירה וקלנסואה נבחרו כשתי נקודות מיקוד הדורשות הדרכה מקצועית מיוחדת: בעיר טירה חיים 25,000 תושבים וב-2014 רק 23 מ-432 תלמידי שכבת י"ב ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות (5.3%). בקלנסואה חיים 22,000 תושבים וב-2016 רק 14 מתוך 429 תלמידי שכבת י"ב ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות (3.2%). בשתי הערים, חטיבות הביניים נפרדות מבתי הספר התיכוניים, ועובדה זו מגבירה ביתר שאת את הקושי לייעל מעבר חלק של התלמידים מכיתות המתמטיקה למתקדמים בחטיבות הביניים אל כיתות המתמטיקה ברמת חמש יחידות בתיכון.
כדי לסייע בהתמודדות עם אתגר זה, פנה המחוז למכון דוידסון שהוא הזרוע החינוכית של מכון ויצמן. מכון דוידסון ביצע הערכת צרכים ראשונית יחד עם ד"ר ורדה שיפר ממכון ון ליר, שעובדת זה מספר שנים ב"משולש" עם מנהלי בתי ספר, עם אגפי חינוך בעיריות, ועם ראשי ערים. הם ראיינו מנהלי בתי ספר ורכזי מתמטיקה בחמש חטיבות ביניים בטירה ובקלנסואה. הם הקשיבו לצרכים שלהם ובחנו את מידת הנכונות שלהם להשתתף בתכנית שמטרתה להגביר את המצוינות במתמטיקה ולהטמיע תרבות של מצוינות בבתי הספר שלהם.
מכון דוידסון יחד עם מכון ון ליר מציעים כעת תכנית התערבות שתסייע לחטיבות הביניים להרחיב את מאגר התלמידים שימשיכו ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. במסגרת התכנית יוקמו קהילות מקצוע למורי מתמטיקה מובילים ולרכזי המקצוע בכל אחד מחמשת בתי הספר. הם יתכנסו אחת לחודש ויתמקדו ביצירת שיח בין מורים, בהעמקת הידע המתמטי, בדרכים פדגוגיות להוראת המתמטיקה, ובפיתוח תהליכי רפלקסיה.
בנוסף, צוות מורי המתמטיקה בכל בית ספר יתכנס כקבוצה אחת לשבועיים יחד עם המלווים הפדגוגיים ממכון דוידסון. המפגשים יכללו צפייה בישיבות מורים, מתן משוב, וייעוץ. כל המורים ישתתפו אחת לשנה בהשתלמות בת יומיים במכון דוידסון, ובה הם ייחשפו לשיטות חדשניות של הוראה קלינית.
במקביל, תוקם קהילת מנהלי בתי ספר ובכירים בהנהלות בתי הספר אשר ייפגשו אחת לחודש עם ד"ר שיפר ועם יועצים חינוכיים ממכון ון ליר, וכן במפגשים אישיים, כדי לדון בנושאים הכרוכים בניהול צוותי המתמטיקה, במעקב אחר התהליך הבית-ספרי, וכיצד לעבוד עם נתונים. כדי לסייע למעבר חלק של תלמידים מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים במקצוע המתמטיקה, המורים ישתפו פעולה, ובעזרת מלווים פדגוגיים, יתמודדו עם השאלה כיצד לשפר את הכנת התלמידים לקראת לימודים ברמת חמש יחידות.
הציפייה היא שבתוך שלוש שנים, יוכפל מספר בוגרי כיתות ט' שיגיעו לכיתה י' עם ידע ומיומנויות התואמים את הדרישות ללימוד ברמת חמש יחידות, מ-10% בממוצע ל-20%, וכי יחול שיפור במספר התלמידים העוברים בהצלחה את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 244