פיתוח מורי פיזיקה ומתמטיקה מהקהילה הבדואית
תכנית פיתוח מקצועי ל-15 מורים לפיזיקה ומתמטיקה ברמת 5 יחידות מהקהילה הבדואית בנגב
תכנית פיתוח מקצועי ל-15 מורים לפיזיקה ומתמטיקה ברמת 5 יחידות מהקהילה הבדואית בנגב
הקהילה הבדואית מהווה כ-3.5% מאוכלוסיית מדינת ישראל, ומרביתה (220,000 אזרחים) חייה בדרום הארץ. הישגי התלמידים בני הקהילה בבית הספר התיכון יחסית נמוכים – 30.3% מהתלמידים הבדואים בנגב היו זכאים לתעודת בגרות ב-2014 לעומת 47.9% מהתלמידים בחברה הערבית ו-70.9% מהתלמידים בציבור היהודי. בין הזכאים לתעודת בגרות, מעטים ניגשו לבחינות במתמטיקה, בפיזיקה ובאנגלית ברמת חמש יחידות. על-פי דוח של מכון סאלד, רק כ-1% מהתלמידים הבדואים הזכאים לתעודת בגרות מחזיקים בתעודת בגרות מדעית-איכותית, אף כי בין השנים 2001 – 2013 חלה עלייה בנתון זה, מ-0.4% ל-1.4%.
במטרה לשפר את הישגי התלמידים הבדואים בבתי-הספר התיכוניים, איש העסקים והיזם החברתי אברהים נסאסרה הקים באחרונה את מרכז 'תמר' למצוינות במדעים. בין צעדיו הראשונים הוחלט במרכז תמר להתמקד בלימודי פיזיקה, מתמטיקה ואנגלית, ולספק שעות לימוד נוספות לתלמידי המגמות המוגברות במקצועות אלה. קורסי תגבור מועברים ל-80 תלמידי כיתות י' מארבעה בתי-ספר בדואים באזור הדרום. התלמידים מקבלים 6 שעות שבועיות נוספות בהוראת מורים מעולים, כדי לסייע להם בלימודי פיזיקה, מתמטיקה ואנגלית ברמת חמש יחידות.
כעת וכשלב שני, המרכז מתכנן לקיים תהליך למידה מקצועי ל-15 מורים למתמטיקה ולפיזיקה ברמת חמש יחידות. מורים אלה מלמדים בארבעת בתי-הספר שמהם מגיעים התלמידים המקבלים שעות תגבור, והם אחראים להכנת התלמידים לבחינות הבגרות. המורים ישתתפו בפגישות מדי שבועיים (סה"כ 60 שעות) עם מומחים ויעסקו בנושאים פדגוגיים, כגון למידה באמצעות ייצוגים חזותיים, שימוש בכלים של הערכה מעצבת לאיסוף נתונים לגבי למידת התלמיד, דרכים לאבחון מידת ההבנה, תפיסות שגויות ופערי ידע של תלמידים, וילמדו להתאים את דרכי ההוראה שלהם לצורכי התלמידים בכיתה.
כמו כן, מורים מנוסים יצפו בשיעורים של המורים המשתתפים בתכנית ויתנו להם משוב על עבודתם וישמעו הרצאות של מומחים מאוניברסיטת בן גוריון, ממכון ויצמן ומהטכניון. בראש התכנית יעמוד פרופ' אסמעיל אבו-סעד, המכהן כעמית מחקר בכיר במחלקה לחינוך של אוניברסיטת בן גוריון.