תמיכה בהוראת מתמטיקה ופיזיקה איכותית ברשת אמי"ת
הטמעת רשת תמיכה בהוראה איכותית ב-45 בתי ספר ברשת לשם הכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה ברשת עד 20%.
הטמעת רשת תמיכה בהוראה איכותית ב-45 בתי ספר ברשת לשם הכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה ברשת עד 20%.
אמי"ת היא רשת חינוך ותיקה הפועלת בעיקר במגזר הדתי-לאומי. הרשת מפעילה כמאה מוסדות חינוך, כולל 50 בתי ספר על-יסודיים. בימים אלה מקימה הרשת מרכז פדגוגי חדש בשם "גוגיה" שמטרתו לספק תמיכה לבתי-הספר המשתייכים לרשת לשם פיתוח תפיסת הוראה קוהרנטית משל עצמם שתענה על הצרכים והיעדים של כל אחד מהם באופן פרטני.
ב-2012 אישרה הקרן מענק בסך 2.25 מיליון ₪ לרשת אמי"ת בפריסה על פני שלוש שנים, כדי לבחון בשישה בתי ספר של הרשת דגם בית-ספרי להגדלת מספר הבוגרים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת חמש יחידות. מטרת התכנית הייתה להגדיל ב-40% את מספר התלמידים הבוחרים ללמוד מתמטיקה ומדעים במגמות המוגברות, ולהפחית ב-20% את שיעור התלמידים הנושרים מהן, כך שהגידול במספר הבוגרים המתמידים במגמות אלה יסתכם בכ-15%. המטרה הייתה לגבש דגם כלכלי שיציג הוצאות תפעול בסך של 100,000 ₪ לכל בית-ספר, סכום שמקורות המימון הציבוריים מסוגלים להעמידו בעצמם.
בתי הספר שהשתתפו בתכנית הפיילוט הראו כעבור שנתיים עלייה של 50% במספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ופיזיקה במגמות המוגברות, ושיעור הנשירה מהן ירד מ-50% ל-20%. במהלך הניסוי, הופקו מספר לקחים, בהם:
א. מנהלי בתי-הספר נוֹכַחוּ כי נדרש להם סיוע של רכז פדגוגי במעמד של סגן מנהל, משום שרוב המנהלים בבתי-הספר במגזר הדתי אינם בעלי רקע מדעי. רבים מהם החליפו את סגן המנהל המכהן במורה בכיר למתמטיקה או למדעים;
ב. מורים רבים היו ספקניים לגבי האפשרות שרבים יותר מקרב תלמידיהם יצליחו בבחינות הבגרות במסגרת המגמות המוגברות. לכן נשלחו תלמידים אלה למבחני הערכה חיצוניים, בהם התברר למורים כי התלמידים אכן מתאימים ללמידה במגמות אלה. מכיוון שכך, המורים ביקשו לקבל הדרכה מתאימה כיצד לפעול בנושאים של אבחון, עיבוד והתאמה אישית של דרכי ההוראה, והמשוב שהם נותנים לתלמידים.
עם זאת, רשת אמי"ת לא פיתחה בכוחות עצמה תכנית הרחבה בתום שלב הפיילוט כפי שתוכנן, וכיום מבקשים נציגיה את עזרתה של קרן טראמפ בהרחבת התכנית ל-45 מבתי-ספר התיכוניים של הרשת. היעד שהרשת הציבה לעצמה בתכנית זו הוא שאפתני ביותר: הכפלת מספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ובפיזיקה ברמה של חמש יחידות לימוד בתוך שלוש שנים. הרשת מדווחת שכיום 11% מתלמידיה לומדים מקצועות אלה ברמת חמש יחידות; היעד הוא שאחד מכל חמישה תלמידים ישלים את לימודיו בתיכון במגמות מוגברות אלה (עם יעד ביניים של 16% בתוך שנתיים), וכן ששיעור הנשירה ממגמות אלה יופחת ל-5%.
התכנית תתבסס על קהילות מקצועיות של מורים שיפעלו באופן שוטף ברמות שונות, ויסתמכו על אנשי המקצוע האלה:
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 153