סיור לימודי בהולנד למורי מתמטיקה
מכללת לוינסקי לחינוך תוביל קבוצת למידה וסיור לימודי בהולנד של שש מורות מובילות למתמטיקה, במטרה ללמוד כיצד חשיבה מתמטית מסדר גבוה מיושמת במבחני פיז"ה ולהפיץ את המידע במעגלים רחבים יותר של מורים למתמטיקה
מכללת לוינסקי לחינוך תוביל קבוצת למידה וסיור לימודי בהולנד של שש מורות מובילות למתמטיקה, במטרה ללמוד כיצד חשיבה מתמטית מסדר גבוה מיושמת במבחני פיז"ה ולהפיץ את המידע במעגלים רחבים יותר של מורים למתמטיקה
ממצאי מחקר פיז"ה הבין לאומי על מערכות חינוך משנת 2018 פורסמו בדצמבר 2019. הממצאים ביחס לישראל היו מדאיגים והובילו לביקורת ציבורית קשה בתקשורת. ישראל הדרדרה בממוצע הציונים שלה במתמטיקה, הפערים רבים ורמות המצוינות צנחו מ-9.2% בשנת 2015 ל-8.8% בשנת 2018. ממצאים אלה, הם אמות המידה לתוכנית הקרן בחטיבות הביניים. תגובת משרד החינוך חשפה אכזבה והפתעה. בהודעה לציבור, המשרד הודיע על כוונתו למנות ועדה, שתחקור את הסיבות לנסיגה זו, בדגש על ההישגים הנמוכים בקרב תלמידים דוברי ערבית. תגובתם של מורים רבים הייתה שאינם מכירים דיים את מבחני פיז"ה ואת תוכניהם, שאינם כלולים בתוכנית הלימודים במתמטיקה בישראל. כעת, ממשלת המעבר בוחנת אמצעי מדיניות אפשריים בציפייה לממשלה קבועה חדשה. חוקרים מהאקדמיה נוקטים בצעדים ראשוניים כדי ללמוד את מסגרת מבחני פיז"ה, תוך שימוש במענקי פיתוח מקרן טראמפ. עד כה, לא נשאלו מורים בנוגע לדעתם המקצועית, ובתי הספר טרם נחשפו להכנות אלו כלל. כדי לרתום את המורים, לערב אותם בדיאלוג מקצועי ולאפשר להם ליטול עמדות מנהיגות במאמץ גובר זה, פנינו למכללת לוינסקי לחינוך. ביקשנו מהם לכנס קבוצה של מורות מובילות למתמטיקה ולערב אותן בתהליך הלמידה. הרעיון הוא ללמוד לעומק את מסגרת מבחני פיז"ה במתמטיקה, וכן את תוכניהם, סיווג המשימות על פי רמות והיישומים בהוראה. הקבוצה תכלול את שלומית דוידוביץ, מורה בנתניה ומדריכה מחוזית להוראת המתמטיקה במחוז מרכז; אנא וקנין, ראש תחום המתמטיקה ברשת עמל; רינה זבודניק, ראש תחום המתמטיקה ברשת אורט; עדה לוי, מדריכה ארצית למתמטיקה בבתי ספר על יסודיים; פאתנה מרג'י, מדריכה ארצית להוראת המתמטיקה בחטיבת ביניים בבתי ספר דוברי ערבית; ומג'דולין ח'יזראן, רכזת תחום המתמטיקה בחטיבת ביניים במועצה המקומית ירכא וזוכת הפרס להוראה איכותית מטעם קרן טראמפ לשנת 2019. הקבוצה תקיים ארבע סדנאות עם מומחים ממכללת לוינסקי כדי ללמוד בצוותא כיצד חשיבה מתמטית מסדר גבוה מיושמת במבחני פיז"ה וכיצד מכינים ומלמדים משימות ברוח פיז"ה. במהלך שנת 2020 (לאחר דעיכתה של מגיפת הקורונה), הקבוצה תערוך סיור לימודי בהולנד, מדינה הממוקמת במקום השביעי בדירוג מצוינות התלמידים במתמטיקה (אחרי שש מדינות מהמזרח הרחוק, ולפני יפן), כדי ללמוד מהצלחתה. בהולנד, הקבוצה תיפגש עם מומחים ממכון פרוידנטל, מרכז מומחים לפיתוח "מתמטיקה ריאליסטית". הקבוצה תיפגש גם עם אנשי משרד החינוך ההולנדי, וכן עם מורים מובילים וצוותים של מורים למתמטיקה בבתי ספר. לאחר הסיור, הקבוצה תכין דוח מפורט ותוכנית שתכלול את האופן שבו תופץ הלמידה של הקבוצה במעגלים רחבים יותר של מורים למתמטיקה בישראל.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 370