מחקר בנושא שיתוף פעולה בין הורים למורים
מחקר יישומי שיברר כיצד ניתן לשפר את שיתוף הפעולה בין מורים לבין הורים ולשפר את תמיכתם לתלמידים הלומדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של חמש יחידות לבגרות.
מחקר יישומי שיברר כיצד ניתן לשפר את שיתוף הפעולה בין מורים לבין הורים ולשפר את תמיכתם לתלמידים הלומדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של חמש יחידות לבגרות.
מחקר שהזמינה הקרן, נערך באחרונה בקרב תלמידי מגמות המתמטיקה ברמה של 5 יחידות לבגרות, וממנו עולה תפקידם המרכזי של מורי התלמידים והוריהם להתמדה ולהצלחה של התלמידים. המחקר מצא שהורים נוטים לדחוף את ילדיהם לבחור במגמה המוגברת גם במקרים שבהם המורה, על סמך הישגי התלמיד בעבר ואבחונים שבוצעו, אינו ממליץ על כך. ההורים נוהגים כך כי הם מייחסים למגמה המוגברת במתמטיקה יוקרה ורואים בה קרש קפיצה לעתיד – לשירות ביחידות מסוימות בצבא, ללימודים אקדמיים ולתעסוקה בשכר גבוה.
תלמידים שהשתתפו במחקר זה דיווחו כי בכיתת המתמטיקה שבה הם לומדים הם נתקלים – לראשונה בחייהם – באתגרי למידה אדירים. מדובר בתלמידים שהיו המצטיינים בכיתותיהם ורגילים להצליח ללא מאמץ. לפתע הם מתקשים; עליהם לפתח עמידות ולהשקיע מאמץ לאורך זמן. כתוצאה מכך, רבים מהם נושרים. כאשר הם נשאלים מהם הצרכים שלהם, מסתמן שהיו רוצים לראות מידה רבה יותר של תיאום ותקשורת בין המורים וההורים, ויותר תמיכה שתסייע להם לגבור על האתגרים הלימודיים הניצבים בפניהם.
בעקבות ממצאים אלה, פנתה הקרן למכון ברנקו וייס כדי שיבחן נושא זה לעומק ויבדוק כיצד ניתן לטפח קשרים מועילים בין מורים והורים הממוקדים בלמידה במגמת חמש היחידות במתמטיקה ובפיזיקה. מכון ברנקו וייס ילמד את ספרות המחקר בנושא כדי לזהות ולנתח תכניות התערבות רלוונטיות שיושמו בעולם, ילמד מהם הצרכים הספציפיים של התלמידים, המורים וההורים בתחומים אלו, וימליץ על מהלכים אפשריים.
לצורך זה, מציע מכון ברנקו וייס לשתף פעולה עם 4 בתי ספר תיכוניים, לראיין את מנהליהם ואת המורים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת 5 יחידות, ולצפות בהם בכיתותיהם, בישיבות צוות ובאספות הורים. בנוסף, וכדי לקבל תמונת מצב מעמיקה, ייערכו ראיונות עומק עם 6 מורֵי רב-אמן המלמדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יחידות, וכן יתקיימו 3 קבוצות מיקוד של הורים ו-2 קבוצות מיקוד של תלמידים.
את תהליך הלמידה יוביל צוות של מורֵי רב-אמן במתמטיקה ובפיזיקה ומומחה ליחסי הורים-מורים, וישתתפו בו גם הורים. בסיום התהליך יוגש דו"ח שיציג סקירת ספרות, מצגת של התכניות הרלוונטיות המתקיימות בחו"ל, ניתוח הצרכים וההעדפות של מורים ושל הורים בישראל, ושורה של המלצות לביצוע. הציפייה היא שהמלצות אלה יובילו לפיתוח כלים ותכניות שיחזקו את התמיכה שמורים והורים מעניקים לתלמידים, כדי שיותר תלמידים יצליחו להשלים את לימודיהם במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמה מוגברת בבתי הספר התיכוניים. הדו"ח הסופי יפורסם לעיון באינטרנט ויוצג בכנס כדי לעורר התעניינות בנושא ולקבל משוב מהקהילה המקצועית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 118