תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בקרית מלאכי
תכנית מיוחדת בקרית מלאכי לשילוש מספר התלמידים המסיימים תיכון במגמת 5 יחידות במתמטיקה ל-35 עד שנת 2020
תכנית מיוחדת בקרית מלאכי לשילוש מספר התלמידים המסיימים תיכון במגמת 5 יחידות במתמטיקה ל-35 עד שנת 2020
קריית מלאכי היא עיר קטנה בדרום הארץ, ואוכלוסייתה מונה כ-22,000 תושבים. העיר הוקמה כעיירת פיתוח וקלטה בעיקר עולים שהגיעו מעיראק ומצפון אפריקה בימיה הראשונים של המדינה. בשנים האחרונות נקלטו בה גם עולים מאתיופיה (שהגדילו את אוכלוסיית העיר ב-40%) וכן דתיים רבים – דתיים וחרדים.
מערכת החינוך בעיר מפוצלת מאוד ומתוך 4,300 התלמידים החיים בעיר, 1,700 תלמידי י"ב רשומים בשבעה בתי ספר שונים. בתי הספר התיכוניים האלה שייכים לרשתות אמי"ת, דרכא ולרשתות חינוך עצמאיות ומוּכָּרוֹת אך לא רשמיות (חינוך מוכש"ר), של בתי ספר חרדיים. 300 תלמידים נוספים לומדים בבתי ספר אזוריים ופרטיים מחוץ לעיר.
אשר למגמות המצוינות במתמטיקה, לפני שנתיים רק שני תלמידים בעיר עברו את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. נתון זה נרשם בהמשך לירידה תלולה בשיעור התלמידים שלמדו חמש יחידות במתמטיקה, מ-5.2% ב-2010 ל-0.4% ב-2014. מאז אותה נקודת שפל, מתקיים בעיר תהליך עקבי של שיפור, המתבטא בכך ש-1.9% ממסיימי תיכון ב-2015 ו-3.9% ב-2016 (12 תלמידים) למדו חמש יחידות במתמטיקה לעומת הממוצע הארצי שעמד על 11.4% באותה שנה.
בנוסף לנסיבות קשות אלה, נרשמים שיעורי נשירה גבוהים בכל שלב של מעבר משנה לשנה בין כיתה ט' ו-י"ב: לא פחות מ-50% מהתלמידים נושרים בין ט' ל-י' ובין י' ל-י"א. מינהל החינוך מכיר בנתונים אלו ומבין שיש לסתום את הפרצות ולחזק את התשתית הלימודית כבר בשלב מוקדם יותר.
לשם כך, כשלב ראשון בשיתוף הפעולה עם משרד החינוך, מינהל החינוך בעיריית קריית מלאכי, מינה מנהלת לתכנית והחל במיפוי המצב בשטח ובניתוח הנתונים. בהתבסס על ממצאים אלו הם מציעים כיום תכנית לשילוש מספר התלמידים המסיימים תיכון במגמת חמש יחידות במתמטיקה בתוך שלוש שנים, מ-12 ל-35 תלמידים, ולצמצום שיעורי הנשירה במעבר מכיתה ט' ל-י', מ-50% ל-10%.
הם מציעים להשיג יעדים אלה על ידי תכלול של חמש תכניות שכבר מתקיימות בקריית מלאכי במימון קרן טראמפ. תכניות אלה כוללות את המכללה האקדמית אחווה ששולחת את הסטודנטים להוראה לבצע את ההתמחות שלהם בקריית מלאכי; את רשתות אמי"ת ודרכא המפעילות תכנית התערבות בית-ספרית להגברת המצוינות במתמטיקה; את תכנית חותם המכשירה ומלווה מורים בראשית דרכם; ואת רשת כ"יח המבצעת בשני בתי-ספר תכנית התערבות כוללת המתמקדת במגמות המתמטיקה ברמת חמש יחידות.
במשך שלוש שנות התכנית ילווה מכון דוידסון תכנית בית-ספרית להתפתחות מקצועית של 30 מורי המתמטיקה בעיר. בנוסף, המורים ישתתפו בקהילה מקצועית של מורי מתמטיקה מכל בתי הספר בעיר, בהנחיית מכון דוידסון, וגם בשלושה ימי השתלמות קיץ מדי שנה. היעד הוא להביא לידי כך שבכל בית ספר יהיו שני מורים חזקים להוראת חמש יחידות במתמטיקה, וכן לשפר את רמת ההוראה של המקצוע בכל רמות הלימוד, ובכל בתי הספר בעיר.
מנהל מינהל החינוך בעיר ומנהלת התכנית העירונית הם שיובילו את התכנית, בהדרכת ועדת היגוי, ובליווי יועץ ארגוני.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 254