בשש השנים האחרונות קרן טראמפ פיתחה מגוון תכניות המיועדות לקדם את מטרתה – הרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בהתאם לאסטרטגיית הקרן, התכניות ממוקדות בגיוס אנשים מוכשרים למקצוע ההוראה, בטיפוח מומחיות בהוראה קלינית, והטמעת הוראה איכותית בהיקף נרחב. אנו שמים דגש רב על התוצאות של התכניות שלנו ועל השפעתן, אך מודעים גם לידע התיאורטי והמעשי, וללקחים שניתן להפיק מהניסיון שצברנו.
מידע מסוג זה, הנובע מעבודה מעשית בשטח, הוא בעל ערך רב לקהילה המקצועית, שכן הוא מספק תובנות ומתווה את הדרך לתכניות חדשות הנפתחות ומסייע לתכניות ותיקות לגבור על קשיים.
לכן, ובמסגרת מאמצינו לייצר ולהפיץ ידע, אנו מציעים להזמין בשנה הבאה שורה של חקרי מקרה ומחקרי שדה, שייסובו סביב השאלות הבאות:
- איזו מציאות פוגשים בוגרי התכניות שלנו להכשרת מורים בבתי הספר? בשנים הקרובות ישתלבו בבתי הספר 700 בוגרים של התכניות להכשרה קלינית של מורים. המחזורים הראשונים של בוגרים כבר מדווחים על צורך בחיזוק מערכת התמיכה הקיימת. לכן, מטרת המחקר תהיה לזהות את הצרכים המקצועיים, המנהלתיים, והרגשיים של בוגרי תכניות ההכשרה, כדי לוודא מה הוא סוג התמיכה הדרוש. המחקר יסתמך על ראיונות עומק עם בוגרי התכניות, עם בוגרים שפרשו מהוראה, עם מורים ותיקים, ועם מנהלי בתי ספר. הממצאים יוגשו למפעילי התכניות ולמשרד החינוך.
- מה הם המאפיינים הייחודיים של בתי ספר באזורי הפריפריה החברתית? בימים אלה, כאשר אנו נערכים להגביר את ההשקעה בבתי ספר הממוקמים באזורי הפריפריה החברתית, עלינו לקבל תמונה מדויקת יותר לגבי הצרכים וההזדמנויות שלהם, כדי לקדם ולשמר מצוינות במתמטיקה. נקיים סדרת ראיונות עומק עם מנהלי בתי ספר, יועצים חינוכיים, ומורים למתמטיקה בשישה בתי ספר נבחרים בפריפריה, ולשם השוואה גם בשני בתי ספר במרכז. הדו"ח יאפשר לנו להגדיר את הצעדים הבאים, והממצאים יוצגו לשותפינו ברמה האזורית והעירונית, ולבתי הספר.
- מדוע הוראת מתמטיקה ומדעים בבתי ספר ערביים שונה מהוראת מקצועות אלה בבתי ספר במגזר היהודי? מחקר קודם מצא שהוראת מתמטיקה ומדעים בבתי ספר דוברי ערבית שונה מהוראת מקצועות אלה בבית ספר דוברי עברית בישראל. למשל, לתלמידות הישגים גבוהים יותר מאשר לתלמידים הבנים, כימיה הוא מקצוע לימוד מבוקש ביותר, ואין מתאם בין תוצאות נמוכות ביותר במבחני פיזה ובין תוצאות בינוניות בבחינות הבגרות. המחקר יבחן את הפדגוגיה בכיתות ואת התרבות הבית-ספרית, ויבוצע על ידי מורה ערבי למתמטיקה. הוא או היא יקיימו סדרת ראיונות עומק עם מורים עמיתים ועם מנהלי בתי ספר כדי להסביר את ההבדלים הללו.
- אילו פערים קיימים בין לימודי מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים ובבתי הספר התיכוניים? בעבודתנו עם בתי ספר תיכוניים ועם חטיבות ביניים מצאנו חוסר תקשורת בנוגע להכנת התלמידים לקראת לימודי מתמטיקה ומדעים ברמה מתקדמת. במקרים מסוימים, תלמידים רבים לומדים בהקבצה א' בכיתה ט', אך רק מעטים מהם מצליחים ללמוד חמש יחידות בכיתה י'. אף כי בבתי ספר רבים, חטיבת הביניים ובית הספר התיכון נמצאים באותו מתחם, המורים משתמשים בתכניות לימודים שונות ואינם מקיימים ישיבות משותפות. כתוצאה מכך, הם מגדירים ומודדים מצוינות והצלחה בדרכים שונות. לצורך המחקר תתבקש קבוצה קטנה של מורים למתמטיקה ולפיזיקה לקיים סיעור מוחות, לחקור את הסוגיות הללו, להציג תובנות ולהגיש המלצות.
- אילו אתגרים ניצבים בפני המורים המפעילים בכתותיהם משימות דיאגנוסטיות? התאמת ההוראה לצרכים האישיים של כל תלמיד היא לב-לבה של ההוראה הקלינית. לצורך כך תמכה הקרן בפיתוח תכנית ניסיונית ליישום משימות דיאגנוסטיות המאפשרות למורים לוודא מה הם קשיי התלמידים, לעקוב אחר את התקדמותם, ולתת להם מענה מיָדי. ואולם, לפי המשוב של המורים, הם מתקשים בהטמעת המשימות הדיאגנוסטיות בכיתות. המחקר יתמקד באופן השימוש במשימות הדיאגנוסטיות בכיתות, יסתמך על משוב וביקורת מהמורים, יתעד מודלים שונים של יישום, ויבחן האם וכיצד ניתן יהיה ליישם שיטת הוראה זו בהיקף נרחב.
- כיצד ניתן להפיק תועלת מקהילות מורים לומדות בבתי הספר? קרן טראמפ סייעה בהקמתן של קהילות מורים לומדות אזוריות, וכיום יש לכך ביקוש רב בין המורים, והמימון מגיעים מהממשלה ומהרשויות המקומיות. כיום אנו בודקים אפשרות ליישם דגם זה גם ברמת בית-הספר. במסגרת המחקר יתקיימו ביקורים בבתי ספר וראיונות עם צוותי המתמטיקה והמדעים, במטרה לבחון את החוזקות והחולשות האפשריות של קהילות מורים לומדות בבתי הספר, ולזהות את התנאים הדרושים לשגשוגן.
כל דו"ח יהיה בן 15-25 עמודים, ויושלם תוך שנה אחת. הדוחות הסופיים במתכונת של מאמרים, בלוגים וסרטונים קצרים יפורסמו ויופצו לציבור הרחב ובין שותפינו. במקרים מסוימים נקיים סדנאות ייעודיות כדי לדון בממצאים לעומק.