פיתוח משימות למידה לקראת מבחני פיזה
פרזנטנס יפתח ויתפעל חמש משימות למידה לקראת מבחני פיזה בנושאים הקשורים לתחומי העניין של יחדים בני 15 בישראל
פרזנטנס יפתח ויתפעל חמש משימות למידה לקראת מבחני פיזה בנושאים הקשורים לתחומי העניין של יחדים בני 15 בישראל
בשנים האחרונות יותר תלמידים בוחרים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. המוטיבציה לכך היא מעשית, שכן לימודים במגמה זו פותחים בפני בוגריה את הדלתות ליחידות הטכנולוגיה היוקרתיות בצה"ל, למחלקות המבוקשות באוניברסיטאות, ובהמשך גם למשרות נחשקות בשוק העבודה. ציוני הבגרות הם אישיים, והתלמידים מציגים אותם כאשר הם מנסים להתקבל ליחידות מסוימות בצבא וללימודים באוניברסיטה. בתחילה, היה קשה לשכנע תלמידים שהמאמץ הדרוש ללימודים במגמת חמש יחידות בגיל 16 ישתלם להם שנים רבות לאחר מכן. אך בסופו של דבר, הם השתכנעו הודות לקמפיין הציבורי, ולהתגייסות ההורים, התקשורת, ומערכת החינוך למען מטרה זו.
בחטיבות הביניים, מן הסתם, המוטיבציה להשקיע מאמצים ולהצטיין פחותה למדי. במבחני ההערכה רחבי ההיקף (מיצ"ב, טימס, ופיזה) התלמידים אינם יודעים לבסוף מהו הציון האישי של כל אחד מהם. הציונים מסוּכָּמים ומתפלגים על-פי כיתות, בתי ספר, מגמות לימוד או מערכת חינוך כמכלול, ולאלה ניתן משוב על הישגיהם. למבחן פיזה למשל ניגשים כ-200 בתי ספר ובסך-הכול 5,000 תלמידים המהווים מדגם מייצג של מחזור בני ה-15 בישראל. ה-OECD מנהל את המבחן באמצעות נציגיו, בבתי הספר שהוא בוחר באופן עצמאי, והתוצאות מדווחות בערוצים בין-לאומיים רק שנה וחצי לאחר מכן.
אם כך, כיצד ניתן לשכנע את תלמידי חטיבות הביניים להשקיע מאמץ רב יותר בלימודים ולחתור למצוינות? כיצד ניתן לשכנע תלמידים, הורים, ומורים ששליטה במיומנויות המתמטיקה ישרתו את התלמידים היטב בשלב מאוחר יותר בחייהם? מצד אחד, אולי כדאי להראות לציבור הרחב שמבחן פיזה הוכיח את עצמו ככלי מוצלח לניבוי התאמה ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. אך אנו מאמינים כי טיעון זה יתפוס רק לגבי קבוצה קטנה של קובעי מדיניות וקומץ זניח של הורים. אנו מתכוונים לפעול בדרך זו, אך במקביל, אנו משערים כי מנוף אפשרי לשכנוע תלמידים להצטיין הוא עידוד המוטיבציה הפנימית שלהם. כלומר, אם משימות הלמידה לקראת מבחן פיזה ייראו לתלמידים רלוונטיות לחייהם ולתחומי העניין שלהם, ואם הן יהוו עבורם אתגר, וגם מקור השראה והנאה, הם יפתחו גישה חיובית יותר כלפי משימות מסוג זה, וירצו להתמודד עמן.
לכן אנו מציעים לנצל את ההזדמנות של מבחן פיזה הבא, שיתקיים במרץ 2018, כדי לנסות לעורר בקרב התלמידים מוטיבציה להתמודדות עם משימות מבוססות-מיומנויות במתמטיקה. בכוונתנו לעשות זאת בדרך של תחרויות ואתגרים שייסובו סביב נושאים המעניינים את בני הנוער בישראל. המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח), מומחה מוביל בתחום זה, יכין משימות ויתאים אותן ספציפית, וארגון פרזנטנס ייקח על עצמו למצוא את הטכנולוגיה הדרושה ולתפעל את התחרויות.
בחירתנו בארגון פרזנטנס מבין שלושה מועמדים סופיים שהגישו את הצעותיהם מתבססת על הלהט שהארגון הפגין ועל הניסיון שהוא צבר בטיפוח יזמוּת חברתית יצירתית. פרזנטנס הוא ארגון ללא מטרות רווח, שהוקם בירושלים לפני עשר שנים. הארגון עוסק בעידוד יזמוֹת חברתיות בכל הארץ, הצומחות מהשטח, בדגש על המגזר הערבי, החרדי, ועל אנשים עם מוגבלויות. הארגון מפעיל מאיץ יזמות, המספק ליזמים תשתית, ייעוץ ותמיכה, כדי לסייע להם להגשים את יזמותיהם ולאפשר להן לגדול להיקף נרחב.
אנשי פרזנטנס מציעים להתחיל בגיוס מנהל פרויקט ולקיים קבוצות מיקוד כדי לזהות את התחומים המעניינים ביותר את בני הנוער (כגון הייטק, תנועות נוער, רפואה דחופה, בעלי חיים, וכד'). כאשר תחומים אלה ייקבעו, מט"ח יוכל לתכנן משימות לפי הדגם של מבחן פיזה, שייסובו סביב נושאים אלה (למשל, חישוב המינון של המלחים הדרושים למטופל פגוע ראש או חישוב הזוויות הנכונות שיאפשרו למבנה עשוי עץ לעמוד ביציבות במחנה המתקיים בטבע) ולהתאים אותן ספציפית לנושאים שייבחרו. במקביל, פרזנטנס יכין תכנית מיתוג, שיווק, ותקשורת לכל תחום תוכן, ויתכנן את התחרויות. הם יפנו לחברות טכנולוגיה כדי שאלה יכינו מאגר מידע מקוון עבור המשימות, שבו ניתן יהיה להעלות ולערוך משימות חזותיות, מילוליות וחשבוניות, וכן מערכת אנליטיקס שתאפשר לנתח את השימוש, ויקימו פורטל נפרד לכל תחרות.
התחרות הראשונה תיפתח בינואר 2018 כתכנית פיילוט, ובמהלכה יאספו נתונים לצורך משוב ושיפורים. ארבע תחרויות נוספות יפותחו ויתקיימו עד סוף מרץ 2018. סביב כל תחרות יתקיימו טקסים ואירועים ואפשר שיוענקו פרסים צנועים לזוכים. כתוצאה מפרויקט זה, הציפייה היא כי 85% מתלמידי כיתות ט'-י' בישראל (200,000) ייחשפו באופן פעיל לפחות למשימה אחת, וכי 100,000 תלמידים יפתרו חמש משימות. כתוצאה מכך, הציפייה היא שישראל תעלה לפחות למקום ה-35 בדירוג הבין-לאומי, וכי יותר מ-10% מתלמידים אלה יגיעו להישגים גבוהים במבחן פיזה במתמטיקה שיתקיים ב-2018.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 266