מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקליטת מספר רב של סטודנטים
מחקר שיבחן את מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקלוט מספר רב יותר של סטודנטים בעקבות הכפלת מספרם של בוגרי בתי- הספר התיכוניים המסיימים בהצלחה לימודי חמש יחידות במתמטיקה
מחקר שיבחן את מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקלוט מספר רב יותר של סטודנטים בעקבות הכפלת מספרם של בוגרי בתי- הספר התיכוניים המסיימים בהצלחה לימודי חמש יחידות במתמטיקה
בשנת הלימודים הנוכחית, 18,050 תלמידי תיכון השלימו לימודי חמש יחידות במתמטיקה, גידול של יותר מ-100% לעומת 8,869 בוגרים ב-2012. לבוגרים אלה הובטח שחמש יחידות "יפתחו להם דלתות" באוניברסיטה, וכתוצאה מכך גם בשוק העבודה. עכשיו מופנה המבט אל מערכת ההשכלה הגבוהה כדי שתיערך לקליטת סטודנטים רבים יותר, בייחוד בפקולטות למדעים מדויקים ולהנדסה. לקראת הגידול הצפוי, פנה שר החינוך למועצה להשכלה גבוהה בבקשה שיכינו תכנית כוללת. התכנית הגדירה יעד של 40% גידול במספר הסטודנטים, ולסיוע ביישומה הוקצה תקציב נכבד.
המכון הישראלי לדמוקרטיה, מכון מחקר עצמאי המתמחה בהעלאת נושאי מדיניות לדיון בקרב מקבלי החלטות, מציע לקיים מחקר שיבחן את מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקליטת מספר גבוה יותר של סטודנטים בפקולטות למדעים מדויקים ולהנדסה. בתיאום עם המועצה להשכלה גבוהה, ובהסכמתה, המחקר ישאף לענות על השאלות הבאות:
1. מהו מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה הצפויים להירשם ללימודי מקצועות מדעיים או להנדסה באוניברסיטאות ובמכללות בחמש עד עשר השנים הבאות?
2. אילו צעדים נדרשות כל אחת מהאוניברסיטאות ומהמכללות לנקוט כדי לענות על הביקוש הצפוי?
על מנת להשיב על השאלה הראשונה, המכון הישראלי לדמוקרטיה ישתמש בנתונים שיתקבלו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי לדעת כמה מהסטודנטים למדעים מדויקים ולהנדסה באוניברסיטאות ובמכללות סיימו את לימודיהם בתיכון במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות. המחקר יבקש לזהות שינויים ומגמות שחלו בעשור האחרון, ולבדוק האם יש מתאם בינם ובין שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, ובין הציונים שקיבלו בבחינות הבגרות ובמבחן הפסיכומטרי, ובין הרקע הסוציו-אקונומי של הסטודנטים. ניתוח נתונים אלה ישמש לניבוי הביקוש העתידי.
המחקר ישיב על שאלת המחקר השנייה באמצעות ראיונות עומק עם בכירים בהנהלות ובסגל האקדמי של הפקולטות באוניברסיטאות ובמכללות. לנוכח התחזית, הם יתבקשו לפרט את תכניותיהם, היערכותם והצרכים שהם צופים מבחינת העסקת סגל אקדמי, בניית כיתות, והצטיידות במעבדות.
המחקר ינוהל על ידי ד"ר איתן רגב, שניהל בעבר מחקר אורך במרכז טאוב, אשר בו נבדקו ההשלכות של לימודי חמש יחידות על השכר הצפוי. הממצאים יוגשו כדו"ח בפורמט מודפס ומקוון שיפורסם בקרב הקהילה המקצועית והציבור הרחב ללא תשלום. המכון הישראלי לדמוקרטיה יקיים כנס שבו יוצג המחקר וידונו בתוצאותיו עם מומחים, מעצבי מדיניות, ומורים.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 303