מחקר לבדיקת השפעת לימודי המתמטיקה המתקדמת על הכלכלה בישראל
מחקר שיבחן את ההשפעה של לימודי מתמטיקה ברמה מתקדמת בבית הספר התיכון על הניידות החברתית-כלכלית בישראל
מחקר שיבחן את ההשפעה של לימודי מתמטיקה ברמה מתקדמת בבית הספר התיכון על הניידות החברתית-כלכלית בישראל
הנחת המוצא של אלו המאמינים במערכת חינוך ציבורית היא שהמצוינות אינה יודעת גבולות. במציאות הישראלית במיוחד, מצוינות במתמטיקה ובמדעים צופנת בחובה הבטחה לניעות חברתית. כיום, לנוכח הגידול הארצי במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, מעודד לראות את הגידול היחסי גם באזורים המרוחקים מהמרכז. במספר ערים ועיירות בפריפריה מספרם של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות אף הוכפל, וזו ההוכחה לכך שמורים מעולים יכולים להוביל להישגים מצוינים אפילו תלמידים בעלי רקע לא פשוט. שינוי מרשים זה עודו בחיתוליו, ולכן, יחד עם משרד החינוך ועם השותפים שלנו, אנו נערכים להגביר את מאמצינו המשותפים באזורי הפריפריה.
עם זאת, הפערים עדיין גדולים מאוד וישנם קולות המטילים ספק בתרומה האפשרית של מצוינות לתושבי הפריפריה. לטענתם, בעוד שמצוינות במתמטיקה ובמדעים מניבה פירות לתלמידים המגיעים מרקע מבוסס והמתגוררים במרכז הארץ, לתלמידים מהפריפריה קשה יותר לקצור את פירות המצוינות. הם מצביעים על העובדה שהמעסיקים מעדיפים להעסיק עובדים המגיעים מתוך המעגלים הקרובים להם, וכי רוב האוניברסיטאות החשובות והמשרות המשתלמות יותר נמצאות במרכז הארץ.
כדי לבחון השערה זו, פנינו למוסד שורש, שיחקור את נתוני הביג דאטה, ויזהה את ההשפעות של לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות על הניעות החברתית-כלכלית. מוסד שורש הוקם ב-2015 כמכון עצמאי לחקר מדיניות, המתמקד בסוגיות כלכליות וחברתיות. ראשי הארגון עמדו בראש מרכז טאוב עד לשנים האחרונות, שם הם ערכו מחקר אורך ארצי שבדק את ההשפעות של לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות על השכר ועל יכולת ההשתכרות. מחקר זה מילא תפקיד חשוב בשיח הציבורי שבעקבותיו קבעה הממשלה מדיניות התומכת בתגבור לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות.
במענה לפנייתנו, מוסד שורש מציע כעת לבצע מחקר שיימשך שנתיים, ויסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-20 השנים האחרונות, הנוגעים לתלמידי בתי הספר העל-יסודיים, לציוני בחינות הבגרות, לתארים אקדמיים, לתעסוקה, ולמשכורות. הם ישתמשו בנתונים כדי לחקור את ההשפעה העתידית של לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות על הבוגרים, מבחינת לימודים באקדמיה, תעסוקה, שכר ומקום מגורים. המחקר ישווה בין בוגרי ארבע וחמש יחידות במתמטיקה, ובין תושבי המרכז והפריפריה, ועל סמך נתונים אלה ינסה לחשב את הסיכויים להתקדמות חברתית וכלכלית. הממצאים יוצגו בכנס מיוחד, ויופצו בקרב קובעי מדיניות, חוקרים, הקהילה המקצועית, והציבור הרחב.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 261