סדרת מחקרים ואיסוף נתונים בנושא חינוך למדע ומתמטיקה
סדרת מחקרים ואיסוף נתונים בנושא חינוך למדע ומתמטיקה בבתי ספר תיכוניים לקראת הכינוס של המועצה המייעצת של הקרן בנובמבר 2018
סדרת מחקרים ואיסוף נתונים בנושא חינוך למדע ומתמטיקה בבתי ספר תיכוניים לקראת הכינוס של המועצה המייעצת של הקרן בנובמבר 2018
אסטרטגיית קרן ממוקדת בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. לכן, עיקר מאמצינו מושקעים בטיפוח הוראה קלינית במגמות שבהן לומדים חמש יחידות בחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים (כיתות י'-י"ב). עם זאת, בשנים האחרונות שמנו לב גם לצורך במעבר חלק יותר מחטיבות הביניים לחטיבות העליונות, כדי להכין תלמידים רבים יותר ללימוד חמש יחידות. טיפלנו בעיקר בשנה האחרונה של חטיבת הביניים (כיתה ט'), וערכנו ניסוי של הקמת קהילות לומדות של מורים המלמדים בכיתות ז'-ח'.
על סמך ניסיון זה, הגענו למסקנה שלא ניתן לנקוט בגישה זהה לזו שיישמנו בחטיבות העליונות, וכי עלינו לפתח גישה פילנתרופית ספציפית לעבודתנו בחטיבות הביניים. לשם כך, עלינו להבין באופן מעמיק יותר את המאפיינים הייחודיים של חטיבות הביניים בישראל.
אנו נערכים להגשת טיוטה של אסטרטגיה לחטיבות הביניים באספה הבאה של המועצה המייעצת של קרן שתתקיים בנובמבר 2018. לשם כך, אנו מציעים סדרת מחקרים ואיסוף נתונים רלוונטיים שיהוו בסיס לחשיבה ולדיונים המחקרים יעסקו בנושאים הבאים:
2. המוטיבציה להוראה וללמידה של מתמטיקה ומדעים ברמות המתקדמות, כולל סקרים וקבוצות מיקוד של מורים, הורים ותלמידים, וכן מחקר השוואתי בין-לאומי המבוסס על נתוני מבחן PISA לגבי המוטיבציה המכוּיֶלֶת של התלמידים.
3. נקודת המבט של המורים, כולל קבוצת ייעוץ שתורכב מ-25 מורים למדעים ותעסוק בנושאי תכנית לימודים, סטנדרטים, מדדים ומוטיבציה. קבוצה זו תפעל במתוכנת דומה לזו של קבוצת המורים למתמטיקה שכינסנו לאחרונה (מענק 278).
לגבי כל אחד מהמחקרים נזמין חוקר או מוסד מחקר שיחברו דו"ח לפי שאלות ספציפיות. בכוונתנו להפיץ את התוצאות, ולו גם כתוצאות ביניים, בין חברי המועצה המייעצת, עוד לפני כינוסה בנובמבר 2018.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 306