קורס למידה עצמית לבוגרי חטיבת ביניים
הקורס יתמקד בתכנים מתמטיים בעלי רלוונטיות, הן למבחן פיז"ה בהתאם לרמות 5-6 והן למגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות
הקורס יתמקד בתכנים מתמטיים בעלי רלוונטיות, הן למבחן פיז"ה בהתאם לרמות 5-6 והן למגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות
הנבחנים במבדק פיז"ה הם שכבת התלמידים בני ה-15 ב-79 מדינות. המבחן מבוסס על ידע התוכן המתמטי שלהם כמכנה משותף. בישראל המשמעות היא שהתוכן המתמטי במבחן מקביל לתכנים הנלמדים ברובם בכיתות ח' או ט'. מטרת מבחן פיז"ה אינה לבחון ידע אלא את היכולת ליישם ידע בהקשרים שנתקלים בהם במציאות. התלמידים נדרשים, אפוא, להציג את כישורי החשיבה שלהם, כגון היכולת לנמק באופן מתמטי ולבנות מודלים מתמטיים, וכן ליישם ולפרש מתמטיקה כדי לפתור בעיות בעולם המציאות.
מניתוח המסגרת המושגית המתוכננת למבחן פיז"ה 2021 במתמטיקה עולה כי עבור ישראל, ההשלכות הן אף מורכבות יותר. רוב הנושאים המתמטיים שעליהם יתבסס המבדק נלמדים בבית הספר היסודי (כגון אחוזים), בכיתה ח' (כגון סטטיסטיקה וחישובי נפח), או שאינם נלמדים כלל (כגון בעיות גדילה ודעיכה). המסקנה ההגיונית היא, אפוא, שכאשר תלמידי ישראל בני ה-15 ניגשים למבחן פיז"ה, הם כבר הספיקו לשכוח את התכנים המתמטיים הכלולים במבחן או שמעולם לא למדו אותם.
פער זה ניכר לא רק במבחן פיז"ה הבין-לאומי, אלא גם ברמה המקומית כאשר תלמידים עוברים מחטיבת הביניים לבית הספר התיכון. תכנית הלימודים בתיכון תובענית ביותר, בייחוד ברמת חמש יחידות, והתלמידים אמורים לשלוט בחומר שלמדו בחטיבת הביניים כבסיס לפיתוח כישורים מתקדמים יותר. ואולם, בתום שלוש השנים בחטיבת הביניים, רבים מהמושגים המתמטיים שלמדו בשנים אלה כבר זקוקים לריענון.
לכן פנינו למרכז הישראלי למצוינות בחינוך, שאליו פנינו באחרונה כדי שיערוך מיפוי של חומרי הלימוד הקיימים, העומדים לרשות חטיבות הביניים. כעת ביקשנו שהם יפתחו קורס ריענון לתלמידי כיתות ט'. אנשי המרכז מציעים לפתח משימות התואמות הן את מבחן פיז"ה והן את הדרישות במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות. הקורס יכלול 15 משימות, בעברית ובערבית, המיועדות ללמידה עצמית, ובנויות ברמות קושי מדורגות, בצירוף פתרונות מפורטים, רמזים והסברים, וכן מבדק בסיום הקורס. לכל נושא יתווסף נספח, שבו ייעזרו התלמידים כדי להיזכר בעקרונות מתמטיים חשובים.
הקורס יועלה לאתר ייעודי למטרת לימוד עצמי, שיאפשר לתלמידים לתרגל ולהתקדם בקצב אישי, בזמנם הפנוי, אך יצביע על הנקודות שבהן התערבות של מורה עשויה לעזור באופן מיוחד. לכן יכלול האתר גם 'מדריך למורה'. המשימות יוצגו בפני מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים ויעמדו לרשותם של כל התלמידים שירצו להשתמש בהן. כדי לאפשר לתלמידי כיתות ט' להתחיל להתכונן לכיתה י' כבר בשנת הלימודים הבאה, 7 משימות יפותחו עד אפריל 2020.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 359