העלאת שיעור תלמידי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברמלה
תכנית עירונית ברמלה, במטרה להעלות את שיעור תלמידי כיתות י' הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-25% עד 2020.
תכנית עירונית ברמלה, במטרה להעלות את שיעור תלמידי כיתות י' הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-25% עד 2020.
רמלה היא עיר במרכז הארץ עם אוכלוסייה מוחלשת המונה כמעט 66,000 תושבים. האוכלוסייה ברובה יהודית, עם מיעוט ערבי גדול, ורבים מהתושבים היהודים הם עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. מרקם אנושי זה משתקף גם במערכת החינוך המפוצלת בעיר: יש בה 12 בתי ספר תיכוניים המתנהלים על ידי בעלויות שונות – חלקם פרטיים, חלקם מקצועיים, חלקם בתי ספר שש-שנתיים, וחלקם חטיבת ביניים ובתי ספר על-יסודיים עצמאיים. בתי הספר משרתים 3,800 תלמידים, וב-2016 56% מתלמידי י"ב סיימו עם תעודת בגרות.ב-2015 העירייה פתחה ביזמה להעלאת שיעור תלמידי י"ב הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות שעמד אז על שיעור נמוך ביותר, 3%. בשלב הראשון הם הצטרפו לתכנית "חמש החדשה" ויישמו תכניות התערבות במימון קרן טראמפ בבתי ספר של רשתות אורט ועמל. הם מצפים לעלייה משמעותית ב-2017, ל-6.9%, אך זהו עדיין שיעור נמוך לעומת הממוצע הארצי שעלה באותו פרק זמן ועומד כיום על 15%.
העירייה מעוניינת אפוא לנקוט פעולות נוספות כדי להתמודד עם מצב זה. נתוני העירייה מצביעים על כך שכ-52% מתלמידי כיתות ט' לומדים מתמטיקה ברמה מוגברת וברמת מצוינות. זהו אחוז גבוה ביותר אך מוריהם ממליצים רק למחציתם להמשיך לחמש יחידות מתמטיקה בכיתה י'. בפועל, יש הבדלים בולטים בין בתי הספר, אך השיעור הממוצע של תלמידי כיתה י' הבוחרים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות הוא 12.2% מכלל התלמידים.
על פי נתוני המחוז, הסיבה לירידה זו במספר התלמידים טמונה בחוסר המודעות של המורים בחטיבות הביניים ליעד של העלאת מספר הלומדים חמש יחידות, וגם ברמת הידע ואיכות ההוראה של חלק מהם. ברמה העירונית, הם מסכמים, יש להגביר את שיתוף הידע, את שיתוף הפעולה ואת עבודת הצוות בין המורים סביב המעבר של התלמידים מחטיבות הביניים לבית הספר התיכון. כדי להתמודד עם נושאים אלה מתכננת העירייה תכנית תלת-שנתית המיועדת לאזן את מספר התלמידים המתעתדים ללמוד במגמת חמש יחידות במתמטיקה, ולהעלות את אחוז תלמידי כיתות י' הנרשמים למגמה זו מ-12% ל-25%.
התכנית תכלול שלושה מרכיבים:
להובלת התכנית ימונה מנהל במשרה מלאה שיהיה אחראי לקדם מצוינות במתמטיקה מטעם העירייה, והעירייה תממן שעות תגבור לתלמידים. מנהל התכנית יהיה כפוף למנהל אגף החינוך בעיריית רמלה ויקבל הנחיות מוועדת היגוי שתתכנס שלוש פעמים בשנה. אם התכנית תצליח בחטיבות הביניים, הציפייה היא שכעבור שש שנים שיעור התלמידים שיסיימו את בית הספר התיכון עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה יגיע ל-20%.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 248