כלי לבניית משימות הערכת של למידת מתמטיקה
פיתוח אב-טיפוס ופיילוט להוכחת היתכנות של כלי לבניית משימות הערכה של למידת מתמטיקה ברמה של חמש יחידות
פיתוח אב-טיפוס ופיילוט להוכחת היתכנות של כלי לבניית משימות הערכה של למידת מתמטיקה ברמה של חמש יחידות
מורים רבים מציינים כי לו רק היו יכולים 'להיכנס לראשם' של תלמידיהם ולנתח את תהליכי החשיבה שלהם, אז היה להם קל לתת לקשיי הלמידה מענה מותאם. בהעדר יכולת שכזו, משמשים כתחליף הבחנים, המבחנים, המשימות וכלֵי ההערכה. במסגרת זו הקרן תומכת בסדרה של מאמצי פיתוח המתרכזים בטעויות נפוצות של תלמידים ובתפיסות שגויות ששכיחותן גבוהה. ההנחה היא שכאשר מורים יודעים לצפות לטעויות ותפיסות שכאלו, הם יוכלו להיערך מבעוד מועד כדי לסייע לתלמידים להתגבר עליהן.
פרופ' מיכל ירושלמי מאוניברסיטת חיפה, חוקרת בעלת שם עולמי, מציעה לקחת את הגישה צעד נוסף קדימה על ידי הטמעת כלים טכנולוגיים. היא מתכוונת ליצור מיפוי יסודי של המשימות הנדרשות ברמת הלימוד המתקדמת של חמש יחידות באלגברה, בגיאומטריה ובאנליזה, ואז לחלץ מתוכו את הרכיבים של ידע, מיומנות וחשיבה הנדרשים מהתלמידים. בהתבסס על מיפוי וניתוח אלה, תפותח תבנית מבוססת טכנולוגיה לכל נושא, וזו תאפשר למורים ליצור משימות הערכה.
התוכנה תספק למורים ולתלמידים משוב בזמן אמתי ביחס ללמידה ולביצועים של התלמיד, תוך התייחסות מעמיקה לידע, למיומנויות ולתהליך החשיבה שגילה התלמיד או שבהם התקשה. בשלב מתקדם של הפרוייקט המתוכנן יפותחו 10 מערכים ובהם אוסף משימות המהוות תהליך הערכה שלם, הבוחן את הידע והמיומנויות בנושא ספציפי. המערכים הללו יאפשרו למורים להתרשם מייצוגים שונים של המשימה ביחס לכל תלמיד בנפרד, וביחס לכיתה כמכלול.
הבשורה הטמונה בכלי חדשני זה תלויה הן בנכונותם של המורים להשתמש בו, והן בקיומן של פלטפורמות טכנולוגיות בכיתות (מחשבים אישיים, מחשבי לוח או טלפונים חכמים). לכן בשלב זה הפרוייקט יתמקד בפיתוח אב-טיפוס ובבדיקת היתכנות שלה בשדה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 112