הכשרת מורים לניהול דיון כיתתי בנושאים מתמטיים בתל אביב
תכנית הכשרה לניהול דיון כיתתי בנושאים מתמטיים ל-80 מורים בחטיבות ביניים במחוז תל אביב
תכנית הכשרה לניהול דיון כיתתי בנושאים מתמטיים ל-80 מורים בחטיבות ביניים במחוז תל אביב
כדי להרחיב את עתודת התלמידים בעלי יכולות ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בהגיעם לתיכון, יש להבטיח יסודות מוצקים של ידע ומיומנויות מתמטיים בקרב תלמידי חטיבות הביניים. בשנים האחרונות שונתה תכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה, וכיום היא כוללת משימות המעודדות חקר והנמקה מתמטית. כעת יש להתאים לכך את דרכי ההוראה, ולהעלות את הרף הקוגניטיבי הנדרש מהתלמידים בכיתות.לשם כך מציע הטכניון תכנית להתפתחות מקצועית עבור 80 מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים. התכנית תתמקד בדרכים להבניית ולניהול השיח בכיתה, וזאת כדי להעניק למורים כלים שישפרו את יכולתם לאבחן דרכי חשיבה ותפיסות שגויות של התלמידים, ולאמץ דרכי הוראה בהתאם לכך. הקורס יתבסס על מתודולוגיית "חמש הפרקטיקות" שפותחה על ידי המרכז לחקר ולפיתוח הלמידה של אוניברסיטת פיטסבורג (LRDC).
שיטה זו, כך הוכח, מסייעת לשיפור ההוראה על-ידי ניהול מערכי שיעור הכוללים משימות ברמה קוגניטיבית גבוהה, לצד ניטור קליני של עבודת התלמידים, וניהול דיונים מועילים בכיתות על ידי המורים. התכנית המוצעת, שתתנהל בעזרת ייעוץ של מומחים מטעם LRDC, תכלול סדנאות להתפתחות מקצועית, קהילות לומדות של מורים שיפעלו בבתי הספר באופן סדיר, והכשרת עתודה של מלווים פדגוגיים שמומחיותם תהיה סיוע למורים ביישום השיטה בכיתות.
התכנית תופעל בשיתוף עם מחוז תל אביב במשרד החינוך. צוות התכנית יכלול חמישה מלווים פדגוגיים אזוריים מטעם המחוז, שיתאימו את התכנים ואת הכלים שפותחו על ידי LRDC לתכנית הלימודים בישראל. בשלב הראשון יוכשרו 20 מורים לשימוש בחומרים ובשיטות, והם יוכשרו במשך שנתיים כיצד להטמיע משימות ברמה גבוהה וכיצד לנהל את השיח בכיתות. בשלב השני המלווים האזוריים ינחו קורסי התפתחות מקצועית ל-60 מורים נוספים. לאחר הכשרתם, 60 מורים אלה ישתתפו בסדנאות שבהן יקבלו ליווי פדגוגי קבוצתי ופרטני, כולל צפייה בשיעורים וקבלת משוב, הן במפגשים אישיים והן באמצעות תיעוד בווידיאו.
מטרת התכנית היא להעלות את מספר תלמידי כיתות י' הלומדים מתמטיקה ברמת 5 יחידות, הלומדים בבתי הספר שבהם מלמדים המורים המשתתפים בתכנית. התכנית תלווה בתהליך הערכה שיבדוק באיזו מידה היא מממשת את מטרתה, וכן יתבצע ניתוח מעמיק של שיטות ההוראה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן /מענק 220