שילוב תומכי הוראה בפיזיקה ומתמטיקה
שילובם של 180 תומכי הוראה בבתי ספר על-יסודיים, מדי שנה במשך שלוש שנים, לצורך הגדלת שיעורי הבחירה וההתמדה של תלמידים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד.
שילובם של 180 תומכי הוראה בבתי ספר על-יסודיים, מדי שנה במשך שלוש שנים, לצורך הגדלת שיעורי הבחירה וההתמדה של תלמידים בלימודי פיזיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד.
ב-2013 אישרה קרן טראמפ מענק לשלוש שנים לעמותת "שיעור אחר" לצורך ביצוע תכנית פיילוט שמטרתה לשלב אנשי הייטק מתנדבים כתומכי הוראה של מורים למתמטיקה ולמדעים בבתי ספר על-יסודיים. המטרה הייתה לסייע למורי המדעים בחטיבות הביניים להכין ולעודד מספר רב יותר של תלמידים לבחור במגמת הפיזיקה בהגיעם לתיכון ולסייע למורים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת 5 יחידות לימוד בבתי הספר העל-יסודיים למנוע נשירת תלמידים. תפקידה של התכנית בשלב זה היה לבחון דגמים שונים של תמיכה, לעמוד על מידת יעילותם, ולגבש תכנית פעולה שתאפשר להרחיב את התכנית על סמך מימון נוסף שיגיע מהמשתתפים בה.
במסגרת הפיילוט גויסו בהדרגה 130 מתנדבים שהוכשרו במכללות לוינסקי ואורנים ושולבו ב-45 בתי ספר ברחבי הארץ. המתנדבים מגיעים מחברות שונות בענף ההייטק, כגון אינטל, טבע ו-Freescale. הם מגיעים לבתי הספר לשעתיים אחת לשבוע ומאפשרים למורים להקדיש את הזמן הנדרש לאבחון היכולות של תלמידיהם באופן פרטני ולטיפול בקשיים של כל תלמיד בזמן אמת. מדוח ביניים של הערכת התכנית עולה כי 43% מהמורים סבורים שהמתנדב בכיתתם תרם לשיפור הישגי התלמידים, ו-56% מהתלמידים חשים שהמתנדב תורם ליעילות הלימוד בכיתה. ואולם, כיוון שהתכנית מצויה עדיין בחיתוליה, לא ניתן לקבוע בוודאות האם היא משיגה את יעדיה הסופיים, כלומר, האם התכנית אכן מביאה לגידול במספר התלמידים הבוחרים להירשם למגמות המתמטיקה והפיזיקה בהגיעם לתיכון, והאם היא מביאה לגידול בשיעור המתמידים במגמות אלה.
עם זאת, התכנית מבקשת כעת לבנות יכולת שתאפשר לה לצמוח באופן משמעותי ולהימנות בין המהלכים המרכזיים של התכנית הלאומית 'לתת חמש'. לצורך כך, עמותת שיעור אחר פנתה אל הקרן כדי לאפשר לה להרחיב את התכנית ל-180 מתנדבים מדי שנה, כאשר מחצית מהמימון תגיע מהקרן והמחצית השנייה משותפויות שהעמותה תבנה עם חברות, עיריות ורשתות בתי ספר. מטרת המענק הנוסף והאחרון מהקרן היא לצורך דרבון שותפים נוספים לתמוך בהפעלתה הרחבה של התכנית לאורך זמן, וגם כדי לאפשר לעמותה להשלים את ההערכה של הצלחת התכנית.
בפועל, ועוד טרם יבשה הדיו על הכנת התכנית, וכבר משרד החינוך החליט לתמוך בתכנית ולהוסיף לה תקציב משמעותי כדי להרחיבה לכ-500 מתנדבים בשנה. המשרד ייחד לתכנית מאמץ מיוחד בקמפיין הציבורי, וכבר התגייסו לתכנית ונמצאים בהכשרה 420 מתנדבים.
בהתבסס על הפקת הלקחים משלוש השנים האחרונות של התכנית, המתנדבים מגויסים בתהליך מיון קפדני, תוך הדגשת התאמתו של המתנדב להוראה; הכשרתם תכלול הקניית מגוון שיטות פדגוגיות; לכל 40 מתנדבים יוצמד רכז אזורי שיתמוך בעבודתם, יעמוד בקשר שוטף עם בתי הספר שבהם יפעלו המתנדבים, יתווך בין המורים למתנדבים ויטפל בבעיות לוגיסטיות, כדי להבטיח שיתוף פעולה חלק ויעיל. במקביל תושלם הערכת התכנית, במטרה לגלות האם היעד של עלייה במספר התלמידים הבוחרים ומתמידים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת 5 יחידות לימוד אכן הושג, ואם כן – מהו שיעור הגידול.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 164