ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה בירושלים
ליווי פדגוגי באמצעות מורים עמיתים ל-60 מורים למתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד במחוז ירושלים– כדי לצמצם את שיעורי נשירת התלמידים מהמגמה.
ליווי פדגוגי באמצעות מורים עמיתים ל-60 מורים למתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד במחוז ירושלים– כדי לצמצם את שיעורי נשירת התלמידים מהמגמה.
במחוז ירושלים של משרד החינוך פועלים 55 בתי ספר על-יסודיים הפרושים בערים שונות, כולל ירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, ויישובים ביהודה ושומרון. ב-2013 רק 553 מ-3,904 התלמידים במחוז ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות. מדיווחי המחוז עולה כי ניכרת מגמת ירידה בנתון זה, אך קיימים הבדלים מובהקים בין ערים ובתי ספר שונים.
במטרה להפוך מגמה זו, גיבש מחוז ירושלים יחד עם המרכז הישראלי למצוינות בחינוך הצעה ליישום תכנית מיוחדת. בתכנית, שתיפרש על פני 3 שנים, ישותפו 60 מורי מתמטיקה המלמדים ל-5 יחידות לימוד מערים שונות במחוז, במטרה לשפר את מיומנויות ההוראה שלהם ולצמצם את שיעורי הנשירה של תלמידיהם.
המשתתפים בתכנית יפגשו 10-7 פעמים בשנה במפגשים קבוצתיים שבהם ילְמדו שיטות הוראה שונות וירכשו כלים לשיפור הוראה ממוקדת-תלמיד, כגון השימוש בכלים דיאגנוסטיים בכיתות וניתוח שיעורים מצולמים. הנחלת רכיבים אלה של הוראה איכותית תתבצע בשיתוף עם תכניות אחרות שהקרן מסייעת לפיתוחן.
בנוסף, יחולקו המורים לצמדים שיצפו זה בשיעוריו של זה, ינתחו את השיעורים שנצפו ויעניקו זה לזה משוב, תוך התמקדות ביישום ידע שרכשו במפגשים הקבוצתיים. דוגמאות של שיעורים שצולמו יוצגו במפגשים אלה ויועלו לאתר ייעודי מדי שבוע. מורים שיתבלטו ביכולותיהם בשנה הראשונה לקיום התכנית יוכשרו ויטופחו כמלווים פדגוגיים, וימשיכו לתרום מניסיונם כחונכים של צמדי מורים שיצטרפו לתכנית בשנתה השנייה.
בשיחות עם מובילי הפרויקט הודגש כי על מחוז ירושלים להציב יעדים שאפתניים לפרויקט מבחינת שיעורי נשירה והצלחה של תלמידים, וכי עליו להקדיש חלק ממשאביו להשגת יעדים אלה, כולל השתתפות מורים בתכנית על ידי הוספת שתי שעות שבועיות למשרת כל מורה משתתף. בנוסף, על מחוז ירושלים להבטיח כי מנהלי בתי הספר יאפשרו למורים להשתתף בתכנית, ויהיו אחראים להרשאת ביצוע הצילומים במהלך השיעורים.
המרכז הישראלי למצוינות בחינוך שינהל את הפן המקצועי של הפרויקט הוא ארגון ללא מטרות רווח המתמחה בפיתוח חומרי לימוד והתפתחות מקצועית של מורים למתמטיקה ולמדעים. בראש הפרויקט יעמוד מר גלי שמעוני, מורה מוערך ביותר למתמטיקה, המנהל את מדור המתמטיקה בארגון.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 144