ליווי פדגוגי למנהלי בתי ספר בפריפריה
ליווי פדגוגי של 50 מנהלי בתי ספר בפריפריה החברתית שיובילו מאמץ בית ספרי להגדלת מספר בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות
ליווי פדגוגי של 50 מנהלי בתי ספר בפריפריה החברתית שיובילו מאמץ בית ספרי להגדלת מספר בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות
"מתמטיקה תחילה" היא תכנית ארצית להגדלת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. התכנית נפתחה בחופזה ב-2015, אחרי פתיחת שנת הלימודים, ועד מהרה הצטרפו אליה 100 בתי ספר. בשיתוף עם משרד החינוך פנינו למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) וביקשנו שיפנה אל מאה מנהלי בתי הספר המשתתפים, כדי לבדוק האם הם זקוקים לעזרה ביישום התכנית. צוות מט"ח איתר 53 מנהלים שהביעו צורך ונכונות להיעזר בליווי פדגוגי, והעניק להם סיוע בשנתיים האחרונות. הליווי של מט"ח סייע למנהלים לגבור על הקשיים הכרוכים בהעברת המסר של התמקדות במתמטיקה, באיגום משאבים לטובת יעד זה, בשימוש בנתונים לצורך קבלת החלטות, ובגיבוש צוות המורים סביב המשימה.
בינתיים, התכנית הארצית התרחבה, ובשנים הבאות היא תתרכז בבתי ספר הממוקמים באזורי הפריפריה החברתית של ישראל, שבהם האתגרים מורכבים יותר, והצרכים דורשים טיפול מידי. בשיתוף עם משרד החינוך, פנינו שוב למט"ח, וביקשנו שיספק ליווי פדגוגי ל-50 מנהלי בתי ספר. צוות מט"ח ערך מיפוי צרכים וראיין מנהלי בתי ספר, שדיווחו על חוסר ביטחון ביכולת שלהם להוביל את צוותי המתמטיקה. הם הצביעו גם על קושי ביישום תהליכי קבלת החלטות מבוססי-נתונים. שגרות ניהול אינן כוללות בדרך כלל עבודה מערכתית מול רכזי מקצוע ומורים בנוגע להתפתחותם המקצועית ולקידום המצוינות בבתי הספר.
כדי להתמודד עם צרכים אלה, מט"ח מציע לספק ליווי פדגוגי ל-50 המנהלים ב-12 ערים בפריפריה החברתית שבהן תתמקד התכנית הארצית. תשעה מלווים פדגוגיים יקיימו מפגשים אישיים עם המנהלים שבע פעמים בשנה. לפני כל פגישה, המלווים הפדגוגיים עצמם ייפגשו כקבוצה לצורך לימוד, תכנון, ורפלקציה במשותף. במסגרת הליווי הפדגוגי יעסקו בנושאים הבאים: דרכים למינוף לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות להטמעת תרבות של מצוינות בכלל בית הספר, פיתוח שגרות עבודה המבוססות על נתונים אישיים של כל תלמיד, והקמת קהילות מורים מקצועיות בבית ספר, שבהן יתמקדו במיומנויות של הוראה קלינית. המנהלים כקבוצה ייפגשו וישתפו פעולה עם המתכללים ועם המפקחים של משרד החינוך.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 267