בארבע השנים האחרונות התחלנו בהדרגה לעבוד בשיתוף עם רשויות מקומיות ברחבי הארץ שהחליטו לתת עדיפות ללימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בחרנו לעבוד עם רשויות מקומיות כי בישראל הן הממונות באופן ישיר על בתי הספר התיכוניים, מעסיקות את העובדים בהם, ומקצות את תקציביהם. הצטרפנו למאמץ שרשויות אלה משקיעות בהגדלת מספרם של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה […]
הגישה המסורתית להוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר בישראל הייתה מאז ומתמיד ממיינת וסלקטיבית. המורים נטו להתמקד בהוראת החומר לעומק ובמהירות, והסתמכו על כך שהתלמידים יידעו בעצמם כיצד ועד כמה עליהם להשקיע בלימודים. בפועל, החודשים הראשונים בכיתה י' והציון בבחינת הבגרות הראשונה בכיתה י"א שימשו להפרדה בין התלמידים שימשיכו בכיתות המוגברות ואלה שינשרו מהן. מתחת לפני […]
"מתמטיקה תחילה" היא תכנית ארצית להגדלת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. התכנית נפתחה בחופזה ב-2015, אחרי פתיחת שנת הלימודים, ועד מהרה הצטרפו אליה 100 בתי ספר. בשיתוף עם משרד החינוך פנינו למרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) וביקשנו שיפנה אל מאה מנהלי בתי הספר המשתתפים, כדי לבדוק האם הם זקוקים לעזרה ביישום התכנית. צוות מט"ח איתר […]
קואליציית ה"יזמה להשפעה משותפת" [Collective Impact] הפועלת לקידום המצוינות במתמטיקה ובמדעים זוכה להכרה כגורם חשוב במאמץ הלאומי להגברת השיעור של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תרמה לכך העובדה שעשרות בעלי עניין המייצגים את הממשלה, התעשייה, האקדמיה, והמגזר האזרחי איחדו כוחות כדי להתמקד במשימה משותפת. איחוד כוחות זה מספק תמיכה, גיבוי, ועידוד, הדרושים […]
כיום פועלת הקרן בשיתוף עם חמש רשתות חינוך (אורט, אמי"ת, דרכא, עמל, וברנקו וייס) במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה. רשת אורט היא הגדולה שבהן, ומונה 100,000 תלמידים ב-205 מוסדות חינוך ברחבי הארץ, 90% מהם באזורי הפריפריה החברתית. מענק קודם שקיבלה רשת אורט שימש להכשרת רכזי מתמטיקה ב-20 מבתי ספר של הרשת. התכנית, […]
בעבר ההתפתחות המקצועית של מורים בישראל התקיימה מחוץ לכותלי בית הספר, במוסדות שבהם לימדו מומחים חיצוניים, בניתוק מחיי היום-יום בבתי הספר ומהאתגרים שהם מציבים. אולם, בשנים האחרונות, בעקבות פרקטיקות של מערכות חינוך בעולם, גוברת בישראל הנטייה לעודד התפתחות מקצועית המבוססת על למידת עמיתים, ומתקיימת בין כותלי בית הספר. הסכם השכר שנחתם לאחרונה בין משרד החינוך […]
המקצועות הקליניים מתפתחים מתוך העבודה בשטח, באמצעות תיעוד וניתוח משותף של הלוקחים חלק במלאכה. כדי לעודד שיתוף פעולה שכזה בין מורים במקצועות המתמטיקה והמדעים, קרן טראמפ תומכת בפיתוח קהילות מורים לומדות, הנפגשות באופן עקבי, ובהן לומדים על הוראה ממוקדת תלמיד. קהילות מסוג זה נפוצות כיום בכל הארץ, רובן קהילות אזוריות המכנסות יחד מורים המלמדים את […]
הנחת המוצא של אלו המאמינים במערכת חינוך ציבורית היא שהמצוינות אינה יודעת גבולות. במציאות הישראלית במיוחד, מצוינות במתמטיקה ובמדעים צופנת בחובה הבטחה לניעות חברתית. כיום, לנוכח הגידול הארצי במספר התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, מעודד לראות את הגידול היחסי גם באזורים המרוחקים מהמרכז. במספר ערים ועיירות בפריפריה מספרם של בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות אף […]
מחקרי ה-OECD מראים כי תלמידים בישראל מאמינים שכישרון הוא המנבא האמין ביותר להצלחה בלימודי מתמטיקה בבית הספר. לעומתם, תלמידים בקוריאה סבורים שהשקעת מאמץ בלימודים היא הגורם העיקרי להצלחתם. משיחות שקיימנו עם מורים למתמטיקה ולמדעים המלמדים באזורי הפריפריה החברתית בארץ, התברר לנו שבייחוד באזורים אלה, דרך המחשבה של התלמידים הישראלים עלולה להפוך למעגל קסמים. הם ציינו […]
בשנים האחרונות הצטרפו רשויות מקומיות מכל הארץ לתכנית הארצית להכפלת מספר מסיימי תיכון עם תעודת בגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. מתוכן, 14 החליטו להיענות לאתגר זה ולהקים תשתית מקצועית מעמיקה יותר סביב היעד של חמש יחידות. לשם כך, יצרנו תכנית בשיתוף עם כל אחת מהרשויות האמורות, במטרה להטמיע שיטות של הוראה קלינית באופן שיאפשר תמיכה […]
לפני חודשים אחדים הקרן אישרה פיילוט של מיזם ייחודי, שמטרתו לחשוף תלמידים בני 15 למשימות מיומנות מבוססת-כישורים במתמטיקה. הכוונה היא לבחור במשימות מהסוג הנבדק במבחן פיזה, שיתקיים בשנת הלימודים הקרובה במרס 2018. פרזנטנס, ארגון ללא מטרות רווח המעודד יוזמות חברתיות הצומחות מן השטח ופועל בכל רחבי הארץ, נבחר לפתח ולהוביל את האתגרים, ומומחים ממט"ח מייעצים […]
בשנים האחרונות החלה הקרן לפעול באופן הדרגתי במסגרת חטיבות הביניים, כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת לימודים ברמה המתקדמת של חמש יחידות. כיום, כ-40% ממענקי הקרן מוקדשים לבתי הספר העל-יסודיים, לצורך גישור על פערים במעבר מחטיבות הביניים לבתי הספר התיכוניים. ואולם, התברר לנו שלא זו בלבד שלתלמידי חטיבות הביניים אין כנראה מוטיבציה גבוהה להשקיע […]
כדי לסייע לתלמידים רבים יותר להיערך לקראת רמות הלימוד המתקדמות בחמש יחידות, התחלנו בהדרגה לפעול במסגרת חטיבות הביניים. אולם, התברר לנו שלתלמידים בחטיבת הביניים אין סיבה ברורה להשקיע ולהצטיין בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמה מתקדמת. בגיל 13-15 בחינות הבגרות הן יעד רחוק, ומדדים אחרים – מקומיים ובין-לאומיים – אינם נתפסים כחשובים בעיניהם. בישיבה הבאה של המועצה […]
קריית מלאכי היא עיר קטנה בדרום הארץ, ואוכלוסייתה מונה כ-22,000 תושבים. העיר הוקמה כעיירת פיתוח וקלטה בעיקר עולים שהגיעו מעיראק ומצפון אפריקה בימיה הראשונים של המדינה. בשנים האחרונות נקלטו בה גם עולים מאתיופיה (שהגדילו את אוכלוסיית העיר ב-40%) וכן דתיים רבים – דתיים וחרדים. מערכת החינוך בעיר מפוצלת מאוד ומתוך 4,300 התלמידים החיים בעיר, 1,700 […]
ב-2014 הקרן אישרה מענק לתכנית של מכון ויצמן לפיתוח ויישום של 45 משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים של חמש יחידות מתמטיקה בכיתות י'. המשימות ניתנות למורים בערכות הכוללות את המשימה עצמה, מחוון מפורט לניתוח תשובות התלמידים, והצעות למשימות עוקבות בהתאם לתשובות התלמידים. התכנית נועדה לסייע למורים לאבחן דרכי חשיבה וקשיים של התלמידים, לשנות את אופן […]
"מתמטיקה תחילה", התכנית הארצית להגדלת מספר המסיימים תיכון במגמת מתמטיקה בחמש יחידות הושקה ב-2015 בתחושת בהילות מסוימת. לאחר תחילת שנת הלימודים, ובתוך זמן קצר הצטרפו לתכנית 100 בתי ספר. יחד עם משרד החינוך ועם מט"ח פתחה הקרן קורס של שנתיים במטרה לטפח יכולות מקצועיות בקרב המדריכות שאך זה גויסו להנחות את התכנית הארצית, וכדי לקשר […]
השיעור הממוצע של תלמידי חמש יחידות במתמטיקה החיים בפריפריה החברתית נמוך מהממוצע הארצי, וישנם פערים ניכרים מבחינת הידע והכישורים של תלמידים אלו בהשוואה לחבריהם במרכז. כאשר מתלווים לפערים אלה דפוסים של חשיבה קבועה, הצלחה בלימודי חמש יחידות במתמטיקה נראית לעתים כיעד שאפתני ביותר ואף כיעד שאינו בר-השגה. משיחות שקיימנו עם מורים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל […]
לפני ארבע שנים, כשהקרן הקימה את "הגיע זמן חינוך," פעילותה ברשתות החברתיות נבנתה כפעילות עצמאית ונפרדת מהקרן במתכונתה המוּכּרת. ביקשנו להקים קהילת חברים צעירה, תוססת ונמרצת, ועל ידי כך להגביר את ההתעניינות בהוראת מתמטיקה ומדעים כמקצוע, ובהמשך לעודד השקעה במצוינות בתחומים אלה. הנחת היסוד שלנו הייתה שבמקביל למענקי הקרן המחזקים שרשרת אספקה של תכניות, אם […]
שש שנים לאחר שפתחנו במשימה להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה בקרב תלמידי בתי הספר התיכוניים, ברור לנו יותר מאי פעם שכדי להצליח במתמטיקה ברמות הגבוהות אין די בכישרון או ביכולת טבעית, וכי לשם כך דרוש עוד הרבה יותר. גם התלמידים וגם המורים צריכים להיות נחושים, ובעלי מוטיבציה לעבודה קשה; עליהם לגלות דבקות במטרה והתמדה אל […]
אום אל-פאחם היא עיר ערבית בצפון הארץ ואוכלוסייתה מונה 52,500 נפש. היא המרכז החברתי, התרבותי והכלכלי של תושבי ואדי ערה והמשולש, וחיים בה כ-9,000 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר תיכוניים – אחד מהם הוא בית ספר תיכון למדעים המופעל על ידי רשת "עתיד," וכל השאר מופעלים על ידי העירייה. ב-2016, 56% מתלמידי י"ב בעיר […]
אילת היא העיר הדרומית בישראל, הממוקמת בקצה הצפוני של ים סוף. יש בה נמל סואן והיא גם עיר נופש ויעד פופולרי לתיירות פנים וחוץ. אוכלוסיית העיר מונה 50,000 נפש, ובהם כ-10,000 מהגרי עבודה. במערכת החינוך העירונית לומדים למעלה מ-9,000 ילדים, והיא כוללת 67 גני ילדים, 10 בתי ספר יסודיים, ו-6 בתי ספר תיכוניים. מתוך 535 […]
במגזר הערבי בישראל אחוז בוגרי התיכונים המסיימים עם תעודת בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות נמוך לעומת הנתון המקביל במגזר היהודי. יש לכך מספר גורמי ניבוי; למשל, במבחני PISA שהתלמידים נבחנים בהם בגיל 15, שיעור התלמידים הערבים המצטיינים במתמטיקה נמוך מ-1%. מנתון זה, כמו גם ממחקרים נוספים שנערכו על ידי מכון סאלד, עולה כי לתלמידי חטיבות […]
קריית גת היא עיר במחוז הדרום, השוכנת 50 ק"מ דרומית לתל אביב, ואוכלוסייתה מונה כ- 52,000 תושבים, רובם יהודים, וכשליש מהתושבים הם יוצאי ברית-המועצות לשעבר. העיר מדורגת במקום הרביעי (מתוך חמישה) בדירוג הסוציו-אקונומי. בעיר פועלים שבעה בתי ספר על יסודיים, שלושה מהם משרתים אוכלוסייה דתית, ובשנים האחרונות 77% מתלמידי שכבת י"ב היו זכאים לתעודת בגרות. […]
אחת הדרכים שבהן קרן טראמפ פועלת להרחבת מעגל התלמידים הלומדים מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות היא הקמת שותפויות ורשתות תמיכה מערכתיות למצוינות בהוראה ובלמידה בהיקף רחב. בשנתיים האחרונות, הקרן שיתפה פעולה עם חמש רשתות חינוך – אורט, עמל, אמי"ת, דרכא וברנקו וייס, במטרה לגבש תכניות התערבות במתמטיקה ובמדעים שיביאו לשיפור יכולת ההוראה, וייצרו תנופה והיערכות […]
בחמש השנים האחרונות קרן טראמפ הקימה שותפויות עם עשר ערים (אשדוד, חיפה, רעננה, בת- ים, סכנין, הרצליה, ראשון לציון, פתח תקוה, באר שבע, ונצרת) כדי להעלות את אחוז התלמידים המסיימים תיכון עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה. התכניות העירוניות מתמקדות בפיתוח הוראה קלינית, ובעבודה עם מורים, מנהלים, וצוותי בתי הספר כדי להגשים יעדים […]
בקואליציית קולקטיב אימפקט, 5פי2, חברים 80 ארגונים, בהם חברות הייטק, מוסדות אקדמיים וצה"ל. בשלוש השנים האחרונות הצליחה קואליציית הארגונים להביא לידי התגייסות ברמה הארצית והביאה לעלייה במספר בוגרי התיכונים שסיימו עם בגרות של חמש יחידות במתמטיקה. המדינה הצטרפה ליזמה והציבה יעד לאומי של הכפלת מספר הבוגרים עם תעודת בגרות של חמש יחידות במתמטיקה עד 2019 […]
בעשור האחרון, בתי הספר בישראל, בייחוד אלה הממוקמים בפריפריה, התמקדו בהעלאת אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות. כדי להשיג יעד זה הם השקיעו מאמצים והתמקדו בסיוע לתלמידים חלשים על ידי גיוון שיטות ההוראה, עידוד המוטיבציה, ושיפור של כלל יכולות הניהול. כיום, עם שינוי היעד לכיוון של הרחבת מעגל המצוינות במגמות של חמש יחידות, גובר הצורך בשימוש […]
לבתי הספר בפריפריה תמיד קשה יותר לגייס מורים מוכשרים בגלל המרחק ממרכז הארץ, תנאי העבודה, ומיעוט ההזדמנויות הפתוחות בפני בני משפחותיהם בפריפריה. התמריצים שהמדינה מעניקה למורים כדי שיעתיקו את מגוריהם לפריפריה לרוב אינם יעילים, ובפועל הם מהווים השלמת הכנסה למורים מקומיים ותיקים. המורים המצטיינים הנמצאים בפריפריה פועלים לבד, ומדווחים כי הם מתקשים להוביל את תלמידיהם […]
במחוז מרכז, אחד משמונה מחוזות במשרד החינוך, לומדים 320,000 תלמידים ב-56 ערים ובאחריותו 132 בתי ספר תיכוניים. ב-2013, 15% מתלמידי י"ב (2,120 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-28% (3,950 תלמידים) ניגשו לבחינה ברמת ארבע יחידות. 44% מהתלמידים שנבחנו ברמת ארבע יחידות הצטיינו בבחינת הגמר. נתונים אלה הובילו את סגל המחוז לסברה שלתלמידים […]
בהמלצת המועצה המייעצת החליטה הקרן להעמיק את השיח המקצועי בישראל בנושא של איכות ההוראה במתמטיקה ובמדעים. בהסתמך על תבונה קולקטיבית של מורים, שצברנו מעבודה מעשית וממחקרים, בנינו "מצפן להוראה איכותית", המהווה ניסיון שאפתי לגבש אידיאל של פרקטיקות מיטביות. בהמשך דנו בכך עם שותפינו ועם מקבלי המענקים של הקרן, כדי לעודד אותם לאמץ מינוח אחיד, לתאם […]