קורס הכונה למלווים פדגוגיים מדרום הארץ

לפני כשלוש שנים הקרן אישרה מענק למכון דוידסון לצורך הכשרת 40 מורים מצטיינים לליווי פדגוגי ולהובלה של קהילת מורי המתמטיקה בישראל. הקורס תוכנן בשיתוף עם משרד החינוך שדיווח על מחסור צפוי במלווים פדגוגיים במתמטיקה לתפקידי הובלה ברמה הארצית והמחוזית. הקורס תוכנן להתפרס על פני שנתיים, בשני מחזורים של 20 משתתפים כל אחד. את המחזור הראשון […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בחולון

חולון היא עיר גדולה במחוז תל-אביב, ואוכלוסייתה מונה כ-190,000 תושבים. העיר מיתגה את עצמה כ"עיר הילדים," ויש בה מוזיאון ילדים ומספר רב של פעילויות תרבות המיועדות לילדים. בעיר לומדים למעלה מ-37,000 תלמידים ב-265 גני ילדים, 34 בתי ספר יסודיים, ו-19 בתי ספר על יסודיים, 11 מהם מלמדים תלמידים בעלי פוטנציאל ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. […]

תכנית להעלאת אחוז הבוגרים המסיימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בטירת כרמל

טירת כרמל היא עיר פריפריאלית קטנה בצפון הארץ הממוקמת בתחתית הדירוג הסוציו-אקונומי של ערי ישראל. אוכלוסייתה מונה 24,000 תושבים ובשנים הקרובות היא צפויה להכפיל את מספר תושביה. מערכת החינוך בעיר כוללת בית ספר אחד גדול (924 תלמידים) ואחד קטן (345 תלמידים), בשניהם חטיבת ביניים וחטיבה עליונה. 21% מהתלמידים התושבים לומדים מחוץ לעיר, בבתי ספר פרטים, […]

תכנית להכפיל את שיעורי בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בחורה

חורה היא מועצה מקומית בנגב שהוקמה ב-1989 כדי ליישב את שבטי הבדואים שחיים באזור. כיום מתגוררים בחורה 21,000 תושבים, 60% מהם מתחת לגיל 17. חורה ממוקמת בתחתית המדד החברתי-כלכלי, אך בשנים האחרונות הממשלה ומשקיעים פרטיים פתחו בתחומה עסקים מבוססי-קהילה המספקים אפשרויות תעסוקה לחלק מהתושבים. התקדמות זו הושגה בעיקר הודות למנהיגותו של ראש המועצה המקומית, ד"ר […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות במעלה אדומים

מעלה אדומים הוקמה ב-1977 וכיום אוכלוסייתה מונה 37,600 תושבים. במערכת החינוך העירונית לומדים 8,587 תלמידים. בעיר פועלים שישה בתי ספר על יסודיים, ובהם 1,995 תלמידי כיתות י"א-י"ב. שיעור התלמידים שניגשו לבחינות הבגרות ב-2017 היה 89.2% (גבוה מהממוצע הארצי העומד על 68.2%), אך רק 13% השלימו בגרות עם חמש יחידות במתמטיקה (לעומת הממוצע הארצי העומד על […]

מוכנות מערכת ההשכלה הגבוהה לקליטת מספר רב של סטודנטים

בשנת הלימודים הנוכחית, 18,050 תלמידי תיכון השלימו לימודי חמש יחידות במתמטיקה, גידול של יותר מ-100% לעומת 8,869 בוגרים ב-2012. לבוגרים אלה הובטח שחמש יחידות "יפתחו להם דלתות" באוניברסיטה, וכתוצאה מכך גם בשוק העבודה. עכשיו מופנה המבט אל מערכת ההשכלה הגבוהה כדי שתיערך לקליטת סטודנטים רבים יותר, בייחוד בפקולטות למדעים מדויקים ולהנדסה. לקראת הגידול הצפוי, פנה […]

חסות לדיון ציבורי בסיפורי הצלחה בישראל

במסיבת עיתונאים שנערכה לאחרונה, הכריז שר החינוך בפומבי כי ישראל הצליחה להגשים את היעד של הכפלת מספר בוגרי בתי הספר התיכוניים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות. "הצלנו את אומת הסטארט-אפ," הוא הכריז בגאווה, ואחריו הוצג דיווח מפורט של הביצועים והצעדים הבאים על ידי מנכ"ל המשרד, בכירים בתעשיית ההייטק, מורים מומחים, ארגונים העוסקים בחינוך, ונציגי קרן […]

ייעוץ לתמיכה במאמץ להגדיל את מספר בוגרי חמש היחידות

מערך השותפויות של הקרן עם העיריות התרחב בשנת הלימודים הקודמת וכולל כיום 15 עיריות. כל עירייה מגדירה יעד שאפתני להעלאת מספרם של בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, ומכינה תכנית המיועדת לתמוך במורים, לרתום למאמץ את מנהלי בתי הספר, ולעודד מעורבות הורים. כדי לתחזק את תהליך ההתרחבות, כינסנו בשנה שעברה קבוצה קטנה של יועצים. הם קיימו קשרים […]

הכשרת מורים להובלת קהילות עירוניות

"מועדון 5" הוקם בשנת 2015 על ידי אוניברסיטת חיפה (בעזרת מענק מקרן טראמפ) כדי להקים ולהפעיל קהילות למידה מקצועיות למורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות בכל רחבי הארץ. בקהילות אלה המורים עובדים באופן שיטתי כדי לשפר את דרכי ההוראה שלהם על ידי ניתוח למידת התלמידים, התקדמותם, והקשיים המעכבים אותם. כל קהילת למידה מקצועית מלווה על ידי […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות באופקים

אופקים היא עיירה במחוז דרום, אוכלוסייתה מונה כ-28,000 תושבים. העיר הוקמה ב-1955 כעיירת פיתוח, וקלטה עולים חדשים, רובם ממרוקו, תוניסיה, מצרים, איראן, הודו ורומניה. התושבים עבדו במפעלי טקסטיל במקום עד שאלה נסגרו, ולאחר מכן עברו לענפי הבנייה והחקלאות. בשלהי שנות התשעים  שיעור האבטלה באופקים היה הגבוה ביותר בארץ. הודות לגל עלייה מבריה"מ לשעבר ולתמריצים שנתנה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ביבנה

אוכלוסיית יבנה מונה כ-50,000 תושבים, ובשלוש השנים האחרונות מאופיינת בתהליך של צמיחה. בתוך שנים אחדות אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-100,000 תושבים. אוכלוסיית העיר מורכבת מקבוצות שונות והפערים הסוציו-אקונומיים ביניהן גדולים. במערכת החינוך העירונית יש שני בתי- ספר על-יסודיים קטנים ושניים גדולים, ולומדים בהם 2,729 תלמידים. בשני בתי הספר הגדולים לומדים 85% מהתלמידים, והם צפויים להתמזג […]

כנס בשאלה כיצד לשמור את היתרון של ישראל כאומת הסטרטאפ

כישרון אנושי הוא המשאב החשוב ביותר של ישראל. אנו מתגאים במדענים וביזמים שלנו, שהצליחו לבנות, ועדיין בונים, מדינת סטארט-אפ קטנה וכלכלה משגשגת באזור קשה ביותר וכנגד כל הסיכויים. כמדינה הנתונה לאיום ביטחוני תמידי ונדרשת לצורכי ביטחון תובעניים, השקעה מתמדת בחינוך, במחקר ובפיתוח מהווה הישג ראוי לציון. עם זאת, בעשרים השנים האחרונות יש לנו סיבה לדאגה […]

סדרת מחקרים ואיסוף נתונים בנושא חינוך למדע ומתמטיקה

אסטרטגיית קרן ממוקדת בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים. לכן, עיקר מאמצינו מושקעים בטיפוח הוראה קלינית במגמות שבהן לומדים חמש יחידות בחטיבות העליונות של בתי הספר העל-יסודיים (כיתות י'-י"ב). עם זאת, בשנים האחרונות שמנו לב גם לצורך במעבר חלק יותר מחטיבות הביניים לחטיבות העליונות, כדי להכין תלמידים רבים יותר ללימוד חמש יחידות. טיפלנו […]

הכשרת מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות

למכון איינשטיין למתמטיקה באוניברסיטה העברית שם עולמי, ועם הסגל שלו נמנים מתמטיקאים ידועים – בהם פרופ' אילון לינדנשטראוס שזכה במדליית פילדס לשנת 2010, וחתני פרס ישראל במתמטיקה הפרופסורים דוד קשדן ואלכסנדר לובוצקי. כמה מחברי הסגל היו חברים בוועדות מקצועיות בתחום החינוך וכן לקחו חלק פעיל בכתיבת תכניות חינוך למורים ולתלמידים בחינוך העל-יסודי. לפני מספר שנים […]

קורס מנהלי תכניות עירוניות לקידום המצוינות

בשנים האחרונות הקרן הקימה תכניות עירוניות ושותפויות עם 17 ערים שהחליטו להציב בראש סדר העדיפויות את המצוינות במתמטיקה ובמדעים במערכת החינוך העירונית. תכניות אלה מבוססות על יעדים שאפתניים שהציבו ראשי הערים, במטרה להעלות את מספר התלמידים המסיימים בהצלחה לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות. בשנה הקרובה, בכוונתה של הקרן להרחיב את מספר השותפויות ולהגיע ל-25 עיריות. […]

תכנית הכשרת למנהלי בתי ספר על יסודיים על מנת להכין להרחבת לימודי המתמטיקה

למנהלי בתי ספר יש השפעה מכרעת על הטמעת ההוראה הקלינית ועל הרחבת מעגל לומדי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר שבניהולם. עליהם להגדיר יעדים שאפתניים על סמך נתונים, וכדי להגשימם – עליהם לרתום למשימה את צוות המורים, ולגייס משאבים חיצוניים. עליהם לסייע בהקמת קהילות לומדות של מורים בבתי הספר, לפתח תפיסה פדגוגית קוהרנטית, ולספק למורים […]

הכשרת מלווים פדגוגיים שיטימיעו הוראה מובססת דיאגנוסטיקה

בשנים האחרונות כיתות הפיזיקה גדלו ונהיו הטרוגניות יותר, וכתוצאה שיעור התלמידים הנכשלים במקצוע עלה והגיע ליותר מ- 20%. הקרן נערכה מבעוד מועד למגמה זו באמצעות תמיכה בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לזהות קשיי למידה של כל תלמיד באופן אישי בזמן אמת, ומאפשרות לתת להם מענה מידי. שני מענקים שניתנו למכון ויצמן (בסך כולל של 3.7 […]

פיתוח והטמעת קורס חשיבה מתפתח בהוראת פיזיקה

בשנים האחרונות, בעקבות השקעה בתכניות ובהתפתחות מקצועית של מורים לפיזיקה, חלה עלייה של 45% במספר התלמידים שניגשו לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות: מ-7,892 תלמידים ב-2011 ל- 11,500 בשנת 2017. עלייה חדה זו הובילה גם למציאות בה כיתות הפיזיקה הפכו לפחות הומוגניות, יותר תלמידים נושרים לאורך הדרך, ויותר תלמידים מדווחים על תחושת כישלון. התלמידים המתקשים […]

תרגום מאמרים העוסקים בקהילות למידה

בחמש השנים האחרונות, ביוזמת שותפי הקרן, קמו קהילות למידה מקצועיות של מורים למדעים ולמתמטיקה בכל רחבי הארץ. קהילות מקצועיות אלה המתמקדות בלמידת התלמידים ובהוראה קלינית, נהפכו לפלטפורמה חשובה להתפתחות מקצועית של מורים. לנוכח ריבוי הקהילות המקצועיות, התווה משרד החינוך מדיניות חדשה להרחבת התִקצוּב והתפעול השוטף שלהן. לכשיוקם המכון להוראה מתקדמת, הוא יקבל עליו את האחריות […]

אירוע גאלה למענקים ושותפים בנושא הוראה איכותית

במהלך שבע השנים האחרונות פעלה קרן טראמפ יחד עם שותפיה כדי להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. תיק המענקים והפרויקטים שלנו גדל, התפתח ונהיה מגוון יותר, וכיום אנו עובדים עם קרוב ל-250 מקבלי מענקים, שותפים, ובעלי עניין כדי להשפיע בקנה מידה ארצי. בשנים הראשונות לפעילותנו התמקדנו בחטיבות העליונות של בתי הספר […]

קהילות למידה מקוונת למורי מתמטיקה

במקביל לגידול במספר ובמגוון התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, הוראת המקצוע עוברת שינוי, בניסיון להתמודד עם היכולות והקשיים השונים של כל תלמיד. כיום, יותר ויותר מורים מחפשים כלים ושיטות המבוססים על ניתוח הבנת התלמיד, כדי לתת מענה לצרכים של כל תלמיד בנפרד. בשנים האחרונות תומכת הקרן בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לנתח את החשיבה, הלמידה […]

הכשרה קלינית למורי פיזיקה בשיתוף עם רשת אורט ואונ' תל אביב

בשש השנים האחרונות נרשמה עלייה של 20% במספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות בפיזיקה ברמת חמש יחידות, מ-7,892 ב-2011 ל-9,483 תלמידים ב-2016. מגמה זו מורגשת היטב ברשת אורט ישראל, אשר ב-2018, 1,900 מתלמידיה לומדים פיזיקה בכיתות י"ב. רשת אורט ישראל מדווחת כי כדי להיערך להמשך הגידול הצפוי, הם יצטרכו לגייס בשנתיים הבאות 50 מורים נוספים לפיזיקה […]

מענק רשתות

החל מ-2015 קרן טראמפ שמה דגש מוגבר על הקמת רשתות מקצועיות וחיבור בין שותפים במטרה לחזק את הקוהרנטיות, את שיתוף הפעולה ואת האפקטיביות של התכניות השונות שבהן היא תומכת, וכדי לעודד את שותפיה להבטיח את המשך קיומה של האסטרטגיה שלנו בטווח הארוך. במפת הדרכים שלנו, תפקידנו כגוף מכנס מתואר כ"מנוף לשינוי" המעצים את תכניותינו האסטרטגיות, […]

איגוד מאמרים בנושא "מה צריכה ישראל לעשות כדי להיות בין 15 המדינות המובילות בחינוך בדירוג העולמי?"

ב-2013, ביוזמתו של פרופ' יורם הרפז, פנתה הקרן למכון ברנקו וייס ולהוצאת הספרים של ידיעות אחרונות, בהצעה לבחור, לתרגם ולפרסם סדרת ספרים העוסקים בהוראה איכותית. עד היום תורגמו לעברית ארבעה ספרים פרי עטם של חוקרים מרחבי העולם, המייצגים מגוון דעות בנושא. הסדרה כוללת כיום ספרים מאת ג'ון האטי, דניאל וילינגהם, אנדרו הרגריבס, ומייקל פולן יחד […]

סיור לימודי בארה"ב למומחים ומתרגלים

עם הפניית המיקוד של עבודתנו להגדלת עתודת המצוינות, ולהרחבה והעמקה של עבודתנו בחטיבות הביניים, אנו ושותפינו שואפים ללמוד על הפרקטיקות המיטביות לעבודה בחטיבות הביניים לצורך קידום המצוינות ברמת חמש יחידות, ומעוניינים להתוות מדיניות ואסטרטגיה משלנו להגשמת מטרה זו. כדי ללמוד מאחדים מהמומחים המובילים בשדה החינוך בעולם, ולהתרשם מקרוב ממחקרים ומדרכי עבודה פורצי דרך, אנו מציעים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בטמרה

טמרה היא עיר ערבית במחוז צפון, בגליל התחתון, ואוכלוסייתה מונה 32,800 תושבים. בעיר פועלים שלושה בתי ספר תיכוניים וארבע חטיבות ביניים, ומספר תלמידי התיכון בעיר הוא 2,915. בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במצוינות של תלמידים במתמטיקה ובמדעים. ב-2016, 10.3% מתלמידי י"ב (56 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-14% (75 תלמידים) ניגשו לבחינה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברהט

רהט היא עיר בדרום הארץ המונה 64,500 תושבים. זוהי העיר הבדואית הגדולה בישראל, ומדורגת בתחתית המדד החברתי-כלכלי של ערי ישראל. ברהט חיים 8,000 תלמידי בית ספר תיכון הלומדים בשמונה בתי ספר, כולם מופעלים על ידי העירייה, ובחמישה מהם קיימות מגמות מתמטיקה ברמת חמש יחידות. עם זאת, ב-2016 רק 47.5% מתלמידי כיתות י"ב בעיר סיימו את […]

הזמנת מחקרים בתחומים הרלוונטים לקרן טראמפ

בשש השנים האחרונות קרן טראמפ פיתחה מגוון תכניות המיועדות לקדם את מטרתה – הרחבת מעגל המצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר התיכוניים. בהתאם לאסטרטגיית הקרן, התכניות ממוקדות בגיוס אנשים מוכשרים למקצוע ההוראה, בטיפוח מומחיות בהוראה קלינית, והטמעת הוראה איכותית בהיקף נרחב. אנו שמים דגש רב על התוצאות של התכניות שלנו ועל השפעתן, אך מודעים גם […]

פיתוח משימות מבוססות מיומנות במתמטיקה

ביסודם של מבחני פיזה הבין-לאומיים משימות מבוססות-מיומנויות המשקפות אתגרים הלקוחים כביכול מתוך העולם האמיתי. המבחן במתמטיקה מזמין תלמידים בני 15 ליישם הנמקה מתמטית וחשיבה כמותית כדי לפתור בעיות שנתקלים בהן בחיי היום-יום. מבחר הנושאים מגוון, החל מקביעת המינון המדויק של תרופה אנטיביוטית, עבור בחישוב כמויות הדלק הדרושות למכונית כדי להגיע ליעדה, הכרעה בין שתי הצעות […]

פיתוח משימות למידה לקראת מבחני פיזה

בשנים האחרונות יותר תלמידים בוחרים ללמוד חמש יחידות במתמטיקה. המוטיבציה לכך היא מעשית, שכן לימודים במגמה זו פותחים בפני בוגריה את הדלתות ליחידות הטכנולוגיה היוקרתיות בצה"ל, למחלקות המבוקשות באוניברסיטאות, ובהמשך גם למשרות נחשקות בשוק העבודה. ציוני הבגרות הם אישיים, והתלמידים מציגים אותם כאשר הם מנסים להתקבל ליחידות מסוימות בצבא וללימודים באוניברסיטה. בתחילה, היה קשה לשכנע […]