פיתוח ויישום משימות חשיבה מתמטית גבוהה עבור חטיבות הביניים

במיפוי שנערך באחרונה על-ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, נמצא כי בידי המורים של חטיבות הביניים חומרי לימוד התומכים בכישורי חשיבה מתמטית גבוהה ויישומית. קל וחומר שאין חומרים שכאלו המצויים בהלימה לרמות המצוינות הנבחנות במבחן פיז"ה הבינלאומי. הסיבה לכך היא שתכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה בישראל ממוקדת בחיזוק בסיס הידע והטכניקה המתמטית ומעודדת חשיבה תיאורטית […]

שבוע המצוינות 2020

אחת לשנתיים הקרן נוהגת לכנס את המועצה הבין-לאומית המייעצת לה. זהו גוף התנדבותי שבראשו עומד פרופסור לי שולמן, וחברים בו חוקרים, מתווי מדיניות בתחום החינוך, ומורים מישראל. מטרת המועצה היא להציג בפני הקרן תובנות בנוגע להתקדמות המתווה הפילנתרופי שלה, ולתת במה למשוב, לביקורת ולהמלצות. שותפי הקרן, מקבלי המענקים, ואנשי חינוך מכל הארץ מוזמנים להשתתף בדיונים, […]

פיתוח ויישום משימות הנמקה מתמטית

מסגרת המושגית של מבחן פיז"ה 2021 מתמקדת באופן שבו תלמידים מנסחים, מיישמים ומפרשים ידע וחשיבה מתמטיים כדי לפתור בעיות בהקשרים הקיימים בעולם האמִתי. ברמות הגבוהות יותר של פיז"ה (6-5), התלמידים נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים על ידי זיהוי ובחירה של המודלים המתמטיים היעילים ביותר, וזאת תוך הפעלת חשיבה חישובית, שימוש בהדמיות ממוחשבות והערכת הפתרונות שהם […]

תכנית המשלבת לימודי מחשבים וסייבר עם חשיבה מתמטית גבוהה

בסקר של מכון "מדגם" שנערך בחודש מרץ 2018, תלמידי חטיבות הביניים בישראל אמרו שמדעי המחשב הוא המקצוע השלישי בחשיבותו להבטחת עתידם, אחרי אנגלית ומתמטיקה. אולם, כיום רק מיעוט מתלמידי חטיבות הביניים לומדים את תחום המחשבים. מדובר רק בתלמידים הלומדים בכיתות מצוינות, שבהן נכללים בדרך כלל גם לימודי תכנות בסיסי, אלגוריתמים וחשיבה חישובית. המצב הנוכחי משקף […]

כנס העוסק בשאלה כיצד ניתן להרחיב את מעגל המצוינות

תלמידי חטיבות הביניים בישראל עדיין משתרכים מאחור לעומת מקביליהם במדינות ה-OECD מבחינת הציון הממוצע שהם מקבלים במבחן פיז"ה במתמטיקה, ומבחינת השיעור הגבוה של תלמידים מתקשים, והשיעור הנמוך של תלמידים מצטיינים. הגידול במספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים המסיימים עם בגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות עדיין אינו מחלחל אל חטיבות הביניים, שבהן יש צורך במדיניות ייעודית, בפיתוח […]

יועצים מקצועיים עבור התכניות העירוניות המקדמות מצוינות בחינוך

בשנים האחרונות הקרן הקימה שותפויות עם 25 עיריות שהתמקדו בטיפוח המצוינות בחינוך מתמטי ומדעי. בכל עירייה אספו וניתחו נתונים, הגדירו יעדים, השקיעו משאבים, וארגנו את הצוותים המקצועיים בהתאם. הסיוע של הקרן התבטא בתכניות להתפתחות מקצועית למורים ותמיכה במנהלי אגפי החינוך בעיריות ובמנהלי בתי הספר בניהול התכניות. הסיוע כלל מינוי יועץ מקצועי שליווה את מובילי התכניות […]

תיעוד דרכי עבודה מוצלחות בחטיבות ביניים

מפת הדרכים של הקרן בחטיבות הביניים קוראת להתארגנות בית-ספרית להרחבת מעגל המצוינות. לשם כך, על בתי הספר להעלות את רמת הדרישות, לפתוח הזדמנויות נוספות למעגל רחב יותר של תלמידים, לפתח יכולות הוראה, ליישם שגרות ניהול, לאסוף נתונים, לטפח מעורבות ותחושת ערך בקרב צוות בית הספר, ולהביא לידי כך שהמעבר לבית הספר התיכון יהיה חלק. מטרת-העל […]

פיתוח כלי דיאגנוסטי לבחינת מוכנות תלמידים למגמת מתמטיקה

מורים רבים בחטיבת הביניים מתקשים לקבוע האם תלמידיהם מוכנים לחלוטין ללימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בתיכון, מבחינת ידע, מיומנויות, הרגלי למידה, ובשלות רגשית. זאת מפני שתכנית הלימודים של חטיבות הביניים חוברה בנפרד מתכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, ומפני שחטיבות הביניים והחטיבות העליונות מנוהלות באופן עצמאי. לכל אחת מהן צוות מורים והנהלה משל עצמן. זאת ועוד, […]

כנס: כיצד מדינות שונות מקדמות מצוינות במתמטיקה בחטיבת הביניים?

לקראת התחלת עבודתנו המיועדת להגביר את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בחטיבות הביניים, מן הראוי שנלמד כיצד פועלים במדינות המצטיינות בתחומים אלה. מהי תכנית הלימודים הנהוגה בהן, לפי איזה סדר מתקדמת ההוראה ומהי מידת ההעמקה בתכנים הנלמדים, איך מאורגנת ההוראה והלמידה בבתי- הספר, וכיצד הם מכשירים את המורים. אם ישראל שואפת להימנות עם 15 המדינות המצטיינות […]

13 כיתות מצוינות חדשות ברשת ברנקו וייס

רשת ברנקו וייס כוללת 14 בתי ספר תיכוניים הפרושים בכל רחבי הארץ, והרקע הסוציו-אקונומי של התלמידים אינו אחיד. בין השנים 2019-2016, הרשת פעלה בשיתוף עם קרן טראמפ והציבה יעד של הכפלת מספר התלמידים המסיימים י"ב כיתות במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת חמש יחידות, כלומר, 22% ו-14%, בהתאמה. היעד במתמטיקה הושג, ואילו בפיזיקה שיעור המסיימים עומד על […]

הוספת כיתות מצוינות בחטיבות הביניים בבאר שבע

התכנית המתקיימת בשנים האחרונות בבאר שבע להעלאת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות נושאת פרי. בעוד שב-2012, שיעור התלמידים שסיימו את לימודיהם ברמת חמש יחידות עמד על  5.4%, הרי שב-2018 שיעורם צמח פי שלושה ועמד על 15.7%. שיעור התלמידים שסיימו י"ב בלימודי חמש יחידות בפיזיקה השתפר אף הוא בהדרגה במהלך קיום התכנית, וב-2018 עמד […]

סיוע לישראל להימנות בין מדינות מצטיינות במיומנויות חשיבה גבוהות

ב-2013, יחד עם קרן רש"י ואינטל ישראל, פנינו ל-"שיתופים" כדי להקים שותפות בין ארגונים שונים למען קידום המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי בישראל. השותפות, שנקראה "5פי2", שאפה להביא לידי הקמתה של תנועה שתתמקד בהכפלת מספר תלמידי בתי הספר התיכוניים המסיימים לימודי חמש יחידות במתמטיקה, במדעים ובטכנולוגיה. כמעט מאה ארגונים הצטרפו למאמץ, אשר התפתח בהמשך לכדי תכנית […]

הוצאת שלושה ספרים וכנס בנושא הוראה איכותית

החל מ-2016 פועלת קרן טראמפ בשיתוף עם פרופ' יורם הרפז ומכון ברקנו וייס כדי לתרגם לעברית ולפרסם שישה ספרים העוסקים בהוראה איכותית. ספרים אלה מייצגים כמה מהעבודות החשובות ביותר שפורסמו בעולם בנושא של הוראה, ומוצג בהם שילוב של מחקר אקדמי וידע מעשי. היעד של הפרויקט הוא לספק לאנשי החינוך ולקובעי המדיניות בישראל גישה אל ההתפתחויות […]

הקמת תנועה חברתית התדרוש יצירת הזדמנויות ללימודי מתמטיקה ומדעים במסלולי מצוינות

לציבור הישראלי אין ציפיות גבוהות מחטיבות הביניים. בסקרים שנערכו, הורים דיווחו שהם מרוצים מאיכות בתי הספר של ילדיהם ומאיכות המורים. בחטיבת הביניים הם מייחסים חשיבות עליונה לקשרים החברתיים שהילדים יוצרים ולא ללמידה ולהישגים בלימודים. אף כי הם רוצים שילדיהם ילמדו ברמת חמש יחידות בתיכון, הם לא מצפים שמסלול הלימודים הרגיל בחטיבות הביניים יכין אותם לכך. […]

קמפיין ציבורי התומך בהעלאת הרמה בלימודי מתמטיקה ומדעים

במהלך הלמידה שלנו אודות חטיבות הביניים – ביצענו מספר מחקרים וסקרים בקרב תלמידים, מורים, מנהלי בתי ספר והורים כדי ללמוד מהן העמדות והתפיסות אודותיה. הופתענו לגלות כי למרות ההישגים הנמוכים והפערים המתרחבים, המבוגרים העידו כי הם לא מודאגים מרמת הלמידה של התלמידים. בעיני ההורים תפקידן של חטיבות הביניים הוא בראש ובראשונה לטפח קשרים משמעותיים וקשרי […]

תכנית העשרה המתמקדת בחשיבה מתמטית גבוהה ומתמטיקה יישומית

עמל היא אחת מרשתות החינוך הוותיקות בישראל, הכוללת 27 בתי ספר תיכון, 20 מהם כוללים גם חטיבות ביניים, ורובם ממוקמים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. בשנים האחרונות הרשת מובילה מספר יוזמות בשיתוף עם הקרן, במטרה להעלות את מספר הבוגרים המסיימים את לימודי המתמטיקה ברמת חמש יחידות. כתוצאה מכך, שיעור בוגרי חמש יחידות עלה  מ- 7.8% ב-2015 ל-14% […]

למידה ממערכת החינוך הקנדה לשימוש בתכניות למידה מותאמת אישית

תלמידי חטיבות הביניים מגיעים מבתי ספר יסודיים בעלי רקע שונה ולעתים יש פער ניכר ביכולות של התלמידים. לכן, בכיתה ז' מקדישים המורים את החודשים הראשונים להבאת כלל התלמידים בכיתה לבסיס ידע משותף. זהו שלב שעלול לתסכל את התלמידים בעלי היכולות המתקדמות ואף את המורים. לרשות המורים אין כמעט שום כלים דיאגנוסטיים וכתוצאה מכך הפערים בין […]

תכנית מקוונת לפיתוח חשיבה מתמטית גבוהה בחברה הערבית

ורפורמות רבים בשדה החינוך בעולם, כולל מאמצי ה-OECD לחבר תכנית לימודים כלל-עולמית (פרויקט 2030) ומבחני פיז"ה. ואולם, בחטיבות הביניים בישראל, שיעור המצוינות במיומנויות אלה נמוך יחסית; במבחן פיז"ה במתמטיקה ב-2015, רק 8.9% מהתלמידים הגיעו לרמת מצוינות (רמות 6-5), תוצאה שהציבה את ישראל במקום ה-33 בין המדינות המשתתפות (הממוצע היה 10.5%). רמת ביצוע נמוכה זו במבחן, […]

סיור לימודי בסינגפור

מערכת החינוך של סינגפור היא אחת ממערכות החינוך בעלות ההישגים הגבוהים ביותר בעולם. במבחן פיז"ה שנערך ב-2015, סינגפור דורגה במקום הראשון במתמטיקה ובמדעים, בקרב הבנים והבנות כאחד. שיעור התלמידים המתקשים היה הנמוך ביותר בין כל המדינות המשתתפות במבחן, ושיעור התלמידים המצטיינים היה הגבוה ביותר.  משנת 2004 מדיניות החינוך בסינגפור, שכותרתה "פחות הוראה, יותר למידה", מדגישה […]

פיתוח קורסים עבור התכנית להכשרה קלינית של מורי מתמטיקה

בשנת 2018 אישרה הקרן מענק לתכנית משותפת לבתי הספר למתמטיקה ולחינוך של האוניברסיטה העברית בירושלים, במטרה להכשיר 45 מורים חדשים למתמטיקה ברמת חמש יחידות. לאחר תהליך מיון קפדני נפתח המחזור הראשון של 12 סטודנטים שבחרו בהסבה מקצועית במסגרת תכנית שנתית, ותשעה מהם סיימו את הכשרתם. הם ביצעו את החלק המעשי בבית הספר התיכון למדעים ולאמנויות […]

הגיע זמן חינוך 2019-2020

המגזין הגיע זמן חינוך, הזרוע הדיגיטלית של קרן טראמפ, עלה לאוויר ב-2014, ומאז גדל והפך לקהילת החינוך המקוונת הגדולה בארץ. הקמת הנוכחות ברשתות החברתיות נועדה לעורר שיח סביב פעילותנו בבתי הספר העל-יסודיים, לעודד מוסבי מקצוע פוטנציאליים לעבור מהיי-טק להוראה, ולמקד את תשומת הלב של הציבור בהוראה איכותית, בייחוד במתמטיקה ובמדעים. הגיע זמן חינוך שירת גם […]

סדרת מפגשים ולמידה משותפת בנושאי קידום מצוינות בחינוך המתמטי

אחד הרכיבים החשובים בארגז הכלים הפילנתרופי שלנו הוא תפקידנו כגורם מְכַנֵּס (convener). עיקר האסטרטגיה שלנו מתרחשת ומתממשת באמצעות שותפינו – אנשי מקצוע מוכשרים וארגונים בעלי יכולת מוכחת, מהחברה האזרחית, מהאקדמיה, ומהממשלה. כל שותפינו צריכים לחבור יחד, לשתף דעת וידע מעשי, ולתאם את הפעילות ביניהם בקוהרנטיות ובאפקטיביות. לכן, במשך השנים, הפורטפוליו שלנו התרחב כדי לכלול מפגשי […]

פיתוח תכניות למידה אישיות לחטיבות הביניים

תכנית למידה אישית קשה ליישום בכיתות גדולות והטרוגניות באשר ליכולותיהם של התלמידים. בין אם מכורח הנסיבות, ההרגל או הבחירה, המורים נוטים ללמד על פי תכנית אחידה ומצפים שהתלמידים ינווטו את דרכם. עם התרחבות כיתות 5 יח"ל בבתי הספר העל-יסודיים, מורים רבים זיהו צורך לשיטה קלינית יותר. בכיתות אלו המורים שינו את גישתם, חלקם החלו ליישם […]

מיפוי וניתוח חומרי הלימוד הקיימים

מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מבוססת על ההנחה שתכנית הלימודים הארצית מעודדת מורים להוביל את תלמידיהם לרמות גבוהות של ידע, כישורים ומומחיות. לכן אנו מצפים למצוא בין ספרי הלימוד הרבים והמשימות שמשמשים את המורים חומרי לימוד שמאתגרים את התלמידים ומעודדים אותם להצטיין. באופן ספציפי, אנו מעוניינים לזהות חומרי למידה המשלבים בין מתמטיקה גבוהה […]

פיתוח תכניות חדשניות להרחבת מעגל המצוינות

האקו-סיסטם של חטיבות הביניים בישראל שונה מאוד מזה שבתוכו מתנהלים בתי הספר העל-יסודיים. חטיבות הביניים משויכות למשרד החינוך בעוד שבתי הספר העל-יסודיים מנוהלים על ידי רשויות מקומיות ורשתות חינוך. המבחנים הארציים בחטיבות הביניים נערכים על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה), ואילו בבתי הספר העל-יסודיים המבחנים נערכים על ידי משרד החינוך. פיתוח חומרי ההוראה […]

חוברת הדרכה בנושא ניהול מבוסס נתונים

על מנת לאפשר למצוינות בהוראה ובלמידה לשגשג בבתי הספר, בנתה קרן טראמפ שותפויות עם 25 רשויות מקומיות. כאשר הרשויות נערכו לבניית תכנית לקידום מצוינות בעירן, כל אחת מהן התבקשה לאסוף ולנתח נתונים בסיסיים בנוגע למגמות המתמטיקה ברמת חמש יחידות הפועלות בבתי הספר שבבעלותן, כדי לזהות מגמות, צרכים, הזדמנויות, וחסמים למימוש יעדי התכנית העירונית. הנתונים הללו […]

מחקר היבחון את הרפורמה בלימודי מתמטיקה

בשנת 2012 מספר תלמידי 5 היחידות במתמטיקה בישראל הידרדר לשיא שלילי. פחות מ-8,900 תלמידים בישראל (כ9% בלבד מכלל מסיימי י"ב) סיימו את לימודי המתמטיקה ברמת 5 יחידות, עובדה שהציבה את ישראל בדרג הנמוך ביותר מבין מדינות ה-OECD. הצורך בהרחבת מעגל המצוינות במתמטיקה ומדעים היה קריטי למיצובה של מדינת ישראל בעמדה טובה לקראת הרבע השני של […]

כנס בנושא תכניות למידה בהתאמה אישית

אסטרטגיית ההוראה הקלינית שהקרן דוגלת בה שאפה מאז ומתמיד למצוא דרכים שיסייעו למורים להפעיל תכניות למידה אישיות לכל תלמיד בכיתה. אנו מאמינים כי באמצעות אבחון הידע והיכולות של כל תלמיד ותלמידה ונקיטת דרכי הוראה מותאמות, המורים יוכלו להתמודד בהצלחה רבה יותר עם הקשיים, עם סגנונות הלמידה, ועם קצב ההתקדמות של כל תלמיד ותלמידה. בלימודי המתמטיקה […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בשפרעם

שפרעם היא עיר בצפון הארץ, שתושביה דרוזים וערבים מוסלמים ונוצרים, ואוכלוסייתה מונה למעלה מ-40,000 איש. העיר ממוקמת בתחתית הדירוג החברתי-כלכלי של הערים בישראל. בשנים האחרונות, התיישבו בה תושבים חדשים רבים, והאוכלוסייה נהייתה מגוונת יותר. הדבר משתקף במערכת החינוך העירונית: בעיר פועלים 9 בתי ספר על-יסודיים וחטיבות ביניים, כולל שני בתי ספר פרטיים, בתי ספר שש-שנתיים, […]

לימוד משותף לזיהוי הצרכים והיכולות היאפשרו להפעיל תכניות למידה אישיות

בכיתות ז' רוב התלמידים בחטיבות הביניים בישראל לא לומדים עדיין מתמטיקה בהקבצות. תלמידים בעלי רקע שונה המגיעים ממספר בתי ספר יסודיים לומדים יחד, והתוצאה היא כיתות המתאפיינות בהטרוגניות גבוהה ביותר. מבחני המיצ"ב במתמטיקה שבהם נבחנים כלל תלמידי ישראל בכיתות ה' ו-ח' מצביעים על כך שפערי הידע והמיומנויות מתרחבים במידה רבה במהלך תקופת מעבר זו. תיאוריית […]