משימות במתמטיקה שימושית גבוהה ב-240 כיתות חט"ב במחוז מרכז

במחוז המרכז במשרד החינוך לומדים 320,000 תלמידי תיכון המתגוררים ב-56 יישובים ולומדים ב-132 בתי ספר. ב-2018, 21% מתלמידי י"ב במחוז ניגשו לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה. נתון זה משקף התקדמות מרשימה שהושגה כתוצאה ממאמץ רב-שנים שהשקיעו ההנהגה, המדריכים והמורים למתמטיקה במחוז. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובעזרת מספר מענקים מקרן טראמפ, מחוז המרכז פתח […]

תכנית היברידית להכשרה קלינית של מורים חדשים לפיזיקה ומתמטיקה בחטיבות הביניים

חודש לאחר הטלת צעדי הריחוק החברתי צעדי בשל מגיפת הקורונה ישנם בישראל למעלה ממיליון אזרחים מובטלים, שהם כ-25% מכוח העבודה במשק. חלקם אקדמאים במדעים ובהנדסה. כלכלנים מעריכים שרבים מהאקדמאים בקרב המובטלים החדשים יתקשו למצוא עבודה כאשר שוק העבודה יתאושש בהדרגה מהזעזוע הפוקד אותו כעת. בהתייעצות שהתקיימה לאחרונה בין משרד החינוך ושירות התעסוקה, הם ניתחו את […]

הכנת נייר עמדה המציגים חזון סטנדרטים וצרכים של מורים מובילים

במהלך השנים האחרונות, צמח דרג של מורים מובילים בהוראה של חמש יחידות לימוד בבתי ספר תיכוניים. קבוצה זו של מורים מצטיינים למתמטיקה ולמדעים, מובילה את הקהילות המקצועיות הלומדות של המורים, מנחה ומלווה מורים עמיתים, מדריכה את ההתמחות של מורים חדשים (סטאז') ומקדמת את הפיתוח של חומרי לימוד וכלים פדגוגיים. המכון הלאומי להוראה מתקדמת הוקם כדי […]

פיתוח כלי להערכת ההוראה של משימות מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה

תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה לחטיבות הביניים, מתמקדת בשטף פרוצדורלי ובטכניקה. עם זאת, בשנים האחרונות החלו לכלול בה היבטים יישומיים, כגון פתרון בעיות ומידול, הדורשים חשיבה והבנה ברובד מעמיק יותר. למרות זאת, בפועל, פרק חדש זה בתכנית הלימודים נדחק לשוליים כי הוא קשה יותר להוראה וללמידה, ומפני שרק לעתים רחוקות הוא נכלל במבחנים הרשמיים. המסגרת המושגית […]

פיתוח משימות בפיזיקה מסדר גבוה עבור חטיבות הביניים

הבנת תופעות בעולם הפיזי מצריכה יישום מעמיק של ידע מתמטי. לכן, אין זה מפתיע ש-80% מתלמידי בתי הספר התיכוניים הלומדים פיזיקה ברמת חמש יחידות, לומדים גם מתמטיקה באותה רמה. המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה מרבָּה לשלב בין שני תחומי הדעת האלה, שכן הפיזיקה היא אחד מההקשרים של העולם האמִתי שבהם המתמטיקה מיושמת ונבחנת. התלמידים נדרשים […]

תכנית להכשרת מורים חדשים למתמטיקה ומדעים

משנות ה-90 [של המאה ה-20] ישראל הסתמכה על דור של מורים מצוינים למתמטיקה ולמדעים, רבים מהם עולים מבריה"מ לשעבר, אך מטבע הדברים, במשך השנים הם פרשו לגמלאות. כתוצאה מכך, בעשור האחרון נוצר מחסור במורים, וזה היה בין הגורמים העיקריים לירידה במספר התלמידים שסיימו תיכון במגמות המתמטיקה והמדעים ברמת חמש יחידות. בתי ספר רבים לא הצליחו […]

קורס ריענון מקוון למתמטיקה יישומית המיועד לתלמידי כיתות ט'

תלמידי חטיבות הביניים זקוקים לבסיס מוצק בידע מתמטי כדי לפתור בעיות מסדר חשיבה גבוה. מבחן פיז"ה, המנתח את ההיבטים היישומיים במתמטיקה, נשען על גופי ידע שאמורים להיות ידועים לתלמידים בני 15 ברחבי העולם. אולם, בישראל, חלק מהתכנים עליהם מתבסס מבחן פיז"ה נלמדים בכיתות נמוכות יותר, וחלקים אחרים נלמדים מאוחר יותר, או כלל לא. בנוסף, קיימים […]

סדנאות חשיפה ל-500 מורי ומורות מתמטיקה על מבחן פיז"ה

במהלך החודשים האחרונים, קבוצה נבחרת של שש מורות מובילות למתמטיקה, נפגשה לתהליך למידה משותף. ביזמת הקרן ובתמיכתה, ובהנחייתה האקדמית של מכללת לוינסקי לחינוך, נפגשה הקבוצה בשלוש סדנאות. בסדנאות אלה, המורות המובילות ניתחו בצוותא משימות ממבחני פיז"ה ודוחות אקדמיים ממדינות שאימצו את מסגרת פיז"ה בעשורים האחרונים. סיור לימודי מתוכנן להולנד נדחה עד לדעיכתה של מגיפת הקורונה. תובנות […]

סדרת מחקרים סקרים וניתוחי נתונים

לפני שנה, השיקה הקרן מפת דרכים חדשה עבור חטיבות הביניים, כדי לסייע למיצוב מדינת ישראל בין 15 המדינות המצטיינות בעולם בדירוג ביצועי התלמידים במתמטיקה. מפת הדרכים מחייבת פיתוח חומרי לימוד וכלים פדגוגיים חדשים, סיוע למורים באימוץ דרכי הוראה חדשות, פתיחת כיתות מצוינוּת נוספות בחטיבות הביניים, וגיוס מתווי המדיניות והציבור הרחב לתמיכה במטרה המשותפת. התהליך מצריך […]

מיפוי שיעור התלמידים במסלולי מצויינות בחטיבות הביניים

מפת הדרכים של הקרן עבור חטיבות הביניים מציבה יעד למיצוב ישראל בין 15 המדינות המצטיינות בעולם בלימודי מתמטיקה על פי המדד שנקבע במחקרי מבחן פיז"ה. אחת מאבני הדרך החיוניות להגשמת היעד היא הרחבת מעגל המצוינות בחטיבות הביניים בכלל והעלאת שיעור התלמידים הלומדים מתמטיקה שימושית ברמה גבוהה בכיתות מצוינות, בפרט. בכיתות המצוינות, ישנה תוכנית לימודים מוגברת […]

מאגר משימות המבוססות על הקשרים המתמטיים מעולם ההייטק

זירת ההייטק הישראלית רוחשת פעילות, ובתור שכזו, היא מהווה הזדמנות מיוחדת במינה עבור מערכת החינוך בישראל. בנוסף לחלום על קריירה עתידית בתעשיית ההייטק שמתמרץ תלמידים ללמוד את הנושאים הרלוונטיים, מהנדסים מנוסים יכולים להוות משאב ללמידה והתפתחות של מורים חדשים. כשמדובר במבחן פיז"ה, לנושאים המעסיקים את אנשי המקצוע בענף ההייטק בעבודתם השוטפת, יש פוטנציאל להדגים כיצד […]

שילוב משימות חשיבה מתמטית מסדר גבוה בכיתות מופת

תוצאות מבחני פיז"ה להערכת תלמידים משנת 2018 חשפו שרק 8.8% מתלמידי ישראל בגיל 15 עמדו בדרישות המבחן למצוינות. שיעור התלמידים הלומדים במסלולי מצוינות במתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל גבוה מזה, אך נראה כי תוכנית הלימודים וההוראה מכוונות לשליטה בתהליכים ולטכניקה. רק קומץ מתוכניות מצוינות מיוחדות, המוצעות לכ-15% מהתלמידים, מציעות שעות נוספות, ולכן הן בעלות פוטנציאל לחשיפת […]

פתיחת קהילות למידה למורי מתמטיקה בחטיבות הביניים

המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה שמה דגש על האופן שבו תלמידים מיישמים ידע מתמטי בהקשרים הלקוחים מהחיים האמיתיים. יישום כזה מצריך מיומנויות חשיבה המאפשרות מעבר ידע מנסיבות מוכרות לנסיבות שאינן מוכרות, הסקת מסקנות משמעותיות ממידע גולמי, ויכולת לפתור בעיות מורכבות באמצעות מודל מתמטי. הוראת מיומנויות אלה, אינה פרקטיקה נפוצה בחטיבות הביניים בישראל, שבהן מתמקדים עדיין […]

פתיחת תשע כיתות מצויינות במתמטיקה ומדעים בבית שמש

בעיר בית שמש, הממוקמת בפרוזדור ירושלים, חיים 130,000 תושבים בקירוב המהווים אוכלוסייה מגוונת ביותר. 65% מהתושבים הם חלק מקהילה יהודית חרדית צומחת, ומחצית מן האוכלוסייה שבה היא מתחת לגיל 18. מערכת החינוך בעיר כוללת 43 חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים, מתוכם, רק תלמידים מ-13 מוסדות נבחנים במבחני הבגרות. כיום, על אף ש-27% מהתלמידים מתחילים את […]

סיור לימודי בהולנד למורי מתמטיקה

ממצאי מחקר פיז"ה הבין לאומי על מערכות חינוך משנת 2018 פורסמו בדצמבר 2019. הממצאים ביחס לישראל היו מדאיגים והובילו לביקורת ציבורית קשה בתקשורת. ישראל הדרדרה בממוצע הציונים שלה במתמטיקה, הפערים רבים ורמות המצוינות צנחו מ-9.2% בשנת 2015 ל-8.8% בשנת 2018. ממצאים אלה, הם אמות המידה לתוכנית הקרן בחטיבות הביניים. תגובת משרד החינוך חשפה אכזבה והפתעה. בהודעה […]

פתיחת 17 כיתות מצוינות נוספות בחטיבות ביניים בנתניה

עיריית נתניה (באמצעות קרן נתניה) תבנה תוכנית שתכלול פתיחת כיתות מצוינות והכשרת צוותי הוראה, כך שרבע מתלמידי כיתות ט' בעיר ילמדו בכיתות מצוינות אוכלוסיית נתניה מונה כ-250,000 תושבים, מהם 75,000 עולים חדשים. בעיר פועלים 19 בתי- ספר תיכונים וחטיבות ביניים המשתייכים למערכת החינוך הממלכתית, הממלכתית-דתית, לזרם החרדי, ולחינוך המיוחד. כתוצאה מהפסיפס החברתי שממנו מורכבת האוכלוסייה, השכונות […]

פיתוח חוברת עבודה דיגיטלית

לפני שלושה שבועות, כאשר בתי הספר נסגרו בחטף, הייתה ציפייה שהמורים והתלמידים יעברו באופן מידי מהכיתה הפיזית להוראה ולמידה מרחוק. למרות לא מעט קשיים, מורים רבים גילו תושייה, וכבר משתמשים בפלטפורמות ובכלים העומדים לרשותם. משרד החינוך, רשתות החינוך, ארגונים הפועלים בתחום החינוך, ורשויות מציעים למורים סיוע ומספקים להם משאבים ותמיכה. מיד כאשר הערפל החל להתפזר, […]

פיתוח מטלות במתמטיקה שימושית עבור חטיבות הביניים בתקופת הקורונה

בישראל ובחו"ל ישנם לא מעט מורים למתמטיקה בחטיבות ביניים שכבר פיתחו משימות למידה על רקע מגפת הקורונה. הם יצרו תרחישי התפשטות של המחלה בעזרת נוסחאות שלוקחות בחשבון משתנים מרובים, חישבו מידות יעילות של ריחוק חברתי בהתאם לתכונות ידועות של הנגיף, והשתמשו באלגוריתמים כדי לזהות קורלציות על ידי איסוף מידע מצבירי נתונים בין-לאומיים ומקומיים. מכון דוידסון […]

התאמת פלטפורמות למידה מותאמת אישית לתקופת הקורונה

מורים למתמטיקה המלמדים בימים אלה מרחוק, מדווחים שהם מבחינים בפער גדֵל בין השיעורים הסינכרוניים ובין שיעורי הבית. בשיעורים המתקיימים בפורום של כלל הכיתה, המיקרופונים של התלמידים בדרך כלל מושתקים, והמורים מרצים ומדגימים על גבי מסך משותף. מפעם לפעם, המורה מקצה זמן לשאלות ותשובות באמצעות תיבת הצ'ט או על ידי פתיחת המיקרופונים של תלמידים מסוימים. לחלק […]

בניית קהילות מקוונות ללמידה מקצועית עבור מורי מתמטיקה

בשאלון מקוון שהפצנו בשבוע שעבר בקרב 147 מורים למתמטיקה, רובם ציינו כי ברצונם להשתתף בקהילות למידה של מורים המלמדים כעת גם באופן מקוון. הם דיווחו שגורמים רבים מציפים אותם בהצעות של מגוון חומרי לימוד ופלטפורמות טכנולוגיות בדרגות שונות של איכות. עוד ציינו כי הם מתקשים בניהול שיעורים מקוונים, בהבטחת מעורבותם של התלמידים בשיעורים, ובניטור והערכה […]

תחרות חידות מתמטיות מבוססות פיז"ה

התכנית מבוססת על מיזם קנגורו הבין-לאומי – שעשועון חידות במתמטיקה שמקיים תחרויות במתמטיקה לתלמידים ברחבי העולם. התכנית המוצעת כוללת 30 חידות מתמטיות בהתאמה לרמות 3-6 של מבחן פיז"ה. החידות יוצגו במשך שבועיים במתכונת של תחרות בשני סבבים ובדרגות קושי עולות. התכנית מיועדת לתלמידי כיתות ח', ותעניק להם הזדמנות לתרגל מיומנויות, לתקשר עם מורים למתמטיקה, ולצפות […]

חידות מתמטיות לחטיבות הביניים

התכנית כוללת הכנת שני אירועים מקוונים מדי יום במשך 4 שבועות, ותוכנם יהיה חידות מתמטיות התואמות את המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה במתמטיקה. הנושאים יכללו פרופורציות וסטטיסטיקה בהתבסס על קורס ריענון שהמרכז הישראלי למצוינות בחינוך מפתח בימים אלה. בכל אחד מהאירועים שישודרו בשידור חי יוצגו חידות ברמות קושי מדורגות. התלמידים יתחרו בפתרון הבעיות, ולאחר מכן […]

תחרות מיומנויות מתמטיות

התכנית מיועדת לעניין תלמידי חטיבות ביניים ולעודד אותם להשתתף בתחרויות המבוססות על מיומנויות מתמטיות הכלולות במבחן פיז"ה. התלמידים יחולקו לקבוצות, חמישה בכל אחת, בהתאם לשכבות גיל. כל קבוצה תקיים מפגשים וירטואליים עם מורה שיעבוד איתם על פתרון בעיה מתמטית מורכבת ביותר. הקבוצה שתגיע לפתרון הטוב ביותר תזכה בפרס צנוע. התכנית תפעל 3 פעמים בשבוע במשך […]

שידור טלוויזיוני יומי של חידות מתמטיות

חידה יומית במתמטיקה תוצג בתכנית הבוקר של ערוץ 12 – ערוץ הטלוויזיה הנצפה ביותר בישראל. החידות יהיו ברמת קושי גבוהה ביותר, יתבססו על החיים האמתיים, ויחוברו על ידי עודד מרגלית, סגן נשיא IBM ישראל לתחום מחקר ופיתוח, יחד עם מדענים נוספים כגון חתן פרס נובל לכימיה, דן שכטמן מהטכניון. משפחות בישראל יוזמנו לפתור את החידה […]

מחקר על תרומת כישורי חשיבה מתמטית ברמה גבוהה להצלחה בבחינת הבגרות

במהלך 15 השנים האחרונות, החלו באופן מודרג לשלב בבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות שאלות הדורשות הבנה מעמיקה במתמטיקה. שאלות אלה דורשות כישורי חשיבה מתמטית מסדר גבוה ולכן נחשבות קשות ביותר. משרד החינוך ניצח על התפנית, כדי להתאים את הלמידה לתפיסה הרווחת כיום לגבי לימודי המתמטיקה ומה שעליהם לכלול בחינוך העל-יסודי במאה ה-21. כעת נשאלת […]

פרס טראמפ להוראה איכותית 2020

פרס טראמפ להוראה איכותית נוסד ב-2012 כדי להוקיר מורים מצטיינים במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר העל-יסודיים בישראל. בהלימה למתווה של הקרן, ועדת הפרס התמקדה עד לאחרונה באיתור המורים המצטיינים ביותר המלמדים חמש יחידות במקצועות אלה, ובייחוד מורים המיישמים הוראה קלינית ממוקדת תלמיד, והמובילים קהילות למידה של מורים. ב-2019, עם יציאתנו לדרך חדשה בחטיבות הביניים, הפרס הופנה […]

סדנאות ודוח בנושא השלכות מבחן פיז"ה

התוצאות של מבחן פיז"ה 2018, שפורסמו בדצמבר 2019, עוררו דאגה רבה בציבור. על-פי התוצאות, ישראל עדיין בפיגור שכן הממצאים מצביעים על אי הצלחה ברמות המצוינות, ופערים נרחבים בין קבוצות באוכלוסייה. במדינות אחרות, כגון פולין, נורבגיה, ואסטוניה, ששיפרו את רמת ההוראה והלמידה בחטיבות הביניים, התוצאות מעידות על עלייה מובהקת. מדינות אחרות, כגון סינגפור ואונטריו, שצמצמו את […]

תכנית עירונית בכפר כנא להרחבת מעגל המצוינות בחטיבת הביניים ל-40%

כפר כנא היא עיר ערבית קטנה בגליל התחתון שבמחוז צפון, ואוכלוסייתה מונה 22,400 תושבים, 2,527 מהם תלמידי חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים. בעיר פועלות שתי חטיבות ביניים, ובהן 25% (116) מסיימים כיתה ט' בכיתות מצוינות. אולם, רק 10% מהתלמידים ניגשים לבחינת הבגרות ברמת חמש יחידות במתמטיקה בסיום כיתה י"ב. מסקנת העירייה היא שרמות ההוראה והלמידה […]

תכנית לימוד לכיתה ט' המיישמת כישורים מתמטיים וכישורי חשיבה חישובית ברמה גבוהה

הנמקה מתמטית לפי המסגרת המושגית של מבחן פיז"ה הבינלאומי, היא היכולת לפתור בעיות בהקשרים שנתקלים בהן בעולם האמִתי, תוך שימוש במודלים מתמטיים. ההקשרים שבני אדם נפגשים בהם יכולים להיות אישיים, חברתיים, מדעיים או תעסוקתיים. בתוכם, ישנו תחום שלם של סוגיות  שהאנושות מתמודדת עמן כיום,  כגון ההתחממות הגלובלית, גידול האוכלוסייה והמחסור במזון, במים ובאנרגיה. כדי להבין […]

קורס למידה עצמית לבוגרי חטיבת ביניים

הנבחנים במבדק פיז"ה הם שכבת התלמידים בני ה-15 ב-79 מדינות. המבחן מבוסס על ידע התוכן המתמטי שלהם כמכנה משותף. בישראל המשמעות היא שהתוכן המתמטי במבחן מקביל לתכנים הנלמדים ברובם בכיתות ח' או ט'. מטרת מבחן פיז"ה אינה לבחון ידע אלא את היכולת ליישם ידע בהקשרים שנתקלים בהם במציאות. התלמידים נדרשים, אפוא, להציג את כישורי החשיבה […]