במבחן פיז"ה 2018, פחות מאחוז אחד מהתלמידים דוברי הערבית בישראל הגיעו לרמות המצוינות במתמטיקה, לעומת יותר מ-10% בקרב התלמידים דוברי העברית. בעקבות נתונים אלה, שהצביעו על פוטנציאל בלתי ממומש בבתי הספר בחברה הערבית, החליטה הקרן להקדיש מאמץ מיוחד שתחילתו בתכנית מתוקשבת בפיתוח מט"ח, שכיום משתתפים בה 300 תלמידי חטיבות ביניים. חומרי הלימוד המפותחים כיום באוניברסיטאות, […]
מחוז ירושלים של משרד החינוך מופקד על 70 חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים בירושלים, בית שמש, מעלה אדומים, מודיעין, מבשרת ציון, ויישובי המועצה האזורית מטה בנימין. לפני שנים אחדות, המחוז הוביל יוזמה להכפלת שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה מ- 11%, וב-2019 שיעורם עמד על 20% מהתלמידים. מאמץ זה נתמך על ידי המרכז הישראלי למצוינות בחינוך […]
כשהקרן תכננה את הצעדים הבאים של פעילותה הפילנתרופית מתוך שאיפה להעלות את רמת לימודי המתמטיקה בחטיבות הביניים, המיקוד היה בשני תחומים עיקריים: בהקמת מאגר של חומרי לימוד מאתגרים, שיעוררו את רצון התלמידים ללמוד ולעסוק בחשיבה מתמטית מסדר גבוה וביישומיה במדע; ובפתיחת עוד כיתות מצוינות והקבצות א', שבהן ילמדו את התכנים החדשים תלמידים המעוניינים להשקיע בלימוד […]
בשנים האחרונות, העיר הדרומית קריית גת עוברת תהליך של צמיחה; אוכלוסייתה מונה כיום 63,000 תושבים וצפויה להגיע ל- 100,000 בתוך מספר שנים. בעקבות גידול האוכלוסייה, הועשר במידה רבה גם המרקם החברתי, וכיום אוכלוסיית העיר מאופיינת במגוון רחב של תרבויות, עדות, ורקע כלכלי של התושבים. ב-2017, העירייה השיקה תכנית משותפת עם הקרן במטרה להכפיל את שיעור […]
המגפה תפסה את מערכת החינוך הישראלית לא מוכנה. בתי הספר נסגרו מיידית באמצע מארס 2020, המורים והתלמידים נאלצו להתמודד עם הנסיבות החדשות על ידי הוראה מרחוק, למידה עצמאית, ויוזמות פדגוגיות. מורים ותלמידים נדרשו למצוא דרכים יצירתיות כדי לקיים רצף של הוראה ולימוד מבתיהם. משרד החינוך ניסה לספק להם תמיכה מיידית, אך עד מהרה התברר שלמרות […]
ב-2018, הקרן אישרה מענק עבור פתיחת תכנית עירונית במעלה אדומים שנועדה להעלות את אחוז הבוגרים הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-13% ל-20%. ב-2019, 15.3% מהבוגרים ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. השנה, 24% מתלמידי שכבת י"ב לומדים במגמת חמש יחידות במתמטיקה, והתחזית של העירייה היא שהיעד של 20% יושג בסוף שנת הלימודים […]
ב-2018 יצאה לדרך תכנית משותפת של הקרן עם עיריית חולון שמטרתה היתה להעלות את אחוז בוגרי חמש היחידות במתמטיקה מ-17% ל-26% (500 תלמידים) עד 2021. כעת, בשנה השלישית והאחרונה של התכנית, 43% מתלמידי כיתות י' בעיר רשומים למגמת חמש יחידות, ו-25% (487 תלמידים) מתלמידי כיתה י"ב עומדים לסיים את לימודיהם במגמה זו, תוך שבועות אחדים. […]
אורט ישראל, רשת החינוך הגדולה בישראל, כוללת 100 בתי ספר, מתוכם 87 חטיבות ביניים. בשנים האחרונות ישנו שיתוף פעולה בין רשת אורט וקרן טראמפ במטרה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה מ-12% ב-2016 לשיעור של 18% הצפוי ב-2021. במסגרת מאמצים אלה, הוכשרו תשעה מורים מובילים לשמש מלווים פדגוגיים למורים, ולסייע לרכזי המתמטיקה להוביל קהילות […]
כיתות המצוינות בחטיבות הביניים מיועדות לתלמידים בעלי מוטיבציה גבוהה, בעלי יכולת ופוטנציאל ללימודי מתמטיקה ומדעים ברמות גבוהות. התלמידים בכיתות אלה מגיעים מקבוצת הלימוד הגבוהה במתמטיקה. בכיתות המצוינות לומדים 4-6 שעות תוספתיות בשבוע, והן מוקדשות להאצת הלימוד ולהעשרת הידע במתמטיקה ובמדעים. במפת הדרכים של הקרן לחטיבות הביניים זוהו כיתות המצוינות כקרקע פורייה להוראת חומרי הלימוד שפותחו […]
מאז 2012, פרס קרן טראמפ להוראה איכותית מציין לשבח ומוקיר מורים מצטיינים למתמטיקה ולמדעים בבתי הספר בישראל. במהלך שש השנים הראשונות, בהתאם למתווה הקרן, ועדת הפרס התמקדה באיתור מורים מצוינים שלימדו חמש יחידות מתמטיקה ומדעים בבתי ספר תיכוניים. בשנים האחרונות, לאור החלטתה של הקרן להתמקד בחטיבות הביניים, הוסב ייעודו של הפרס וכיום מטרתו להפנות זרקור […]
רשת אמי"ת היא רשת בתי הספר השנייה בגודלה בישראל, המפעילה 46 בתי ספר, בעיקר לתלמידים מהמגזר הדתי. הרשת פעלה בשיתוף עם הקרן בעבר, במטרה להרחיב את מעגל המצוינות במתמטיקה ובפיזיקה (עם קבלת שני מענקים בסכום כולל של 4.2 מיליון ₪ ב-2012 וב-2015). כתוצאה מכך, מספר בוגרי חמש יחידות במתמטיקה יותר מהכפיל את עצמו, וב-2019 עמד […]
בשנת הלימודים הנוכחית, התלמידים מבלים פרקי זמן ממושכים בבתיהם. בהיעדר שגרת לימודים בבתי הספר, עליהם לארגן בעצמם את לוח-הזמנים שלהם ולימודיהם תלויים במוטיבציה ובוויסות העצמי שכל אחד מהם מסוגל להפעיל. בנסיבות אלה, לימודי המתמטיקה מאתגרים במיוחד כי הם דורשים השקעת מאמץ מתמשך, תרגול והתמדה. מסקר שהזמינה הקרן באוקטובר השנה בקרב תלמידי חטיבות הביניים עולה שאפילו […]
חשיבה מתמטית מסדר גבוה מחייבת ידע מתמטי מעמיק ומאגר של מיומנויות, וביניהן יכולתם של התלמידים ליצור מודלים מתמטיים ולנמק את הבחירות וההחלטות שלהם באמצעות טיעונים מתמטיים. אלה הן מיומנויות שניתן ליישם הן בפתרון בעיות מופשטות ומורכבות, כפי שנדרש מתלמידי תיכון הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, והן בפתרון בעיות הנתונות בהקשרים של החיים האמיתיים, באופן הנעשה ברמות […]
מאז פרצה מגפת הקורונה, מערכת החינוך בישראל עוברת טלטלה. מוסדות החינוך נסגרו מיד ועברו ללמידה מרחוק ולאחר מכן ללמידה היברידית ולמעברים תכופים בין למידה בבית הספר ולמידה מרחוק. במהלך תקופה זו, השלטון המרכזי השתדל לספק לבתי הספר הנחיות לנהלים, סדירויות ותמיכה שוטפת. אולם, כשההנהגות המקומיות קיבלו על עצמן את האחריות לניהול המצב בשטח, הוכח שתפקודן […]
אוכלוסיית העיר חדרה שבצפון השרון מונה 97,000 תושבים. מערכת החינוך בעיר משרתת 23,000 תלמידים, מהם כ-7,000 תלמידים הלומדים בשמונה חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים. מערכת החינוך בעיר הדגישה במשך השנים חינוך דמוקרטי והומניסטי, ללא דגש מיוחד על הצטיינות במתמטיקה ובמדעים. ב-2019, רק 10.6% ממסיימי שכבת י"ב בעיר היו בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, לעומת הממוצע הארצי […]
ההישגים של תלמידי ישראל במדעים ובמתמטיקה מושפעים מגורמים רבים ושונים וביניהם המוטיבציה של התלמידים והוריהם, נגישות להוראה איכותית, ותמריצים הניתנים על ידי המדינה והאוניברסיטאות. לכן, השגת שיפור מתמשך בתחום זה היא יעד מורכב שאינו ניתן להגשמה על ידי ארגון אחד או תכנית בודדת. לקידום הנושא באופן מקיף וכולל דרושים גורם מרכז, חבירה ושיתוף פעולה, והתאמת […]
מורי מדעים ומתמטיקה בחטיבה העליונה הם לב-לבה של עבודת הקרן, ומאמצינו מיועדים למשוך להוראת מקצועות אלה אנשים מוכשרים, לטפח את מיומנויותיהם, ולסייע להם לשפר את דרכי עבודתם. לכן, התייעצות והידברות עם המורים היא אבן יסוד ב-DNA המתפתח של הקרן. אנו מאמינים שרכישת אמון והערכה מצד המורים חיונית להצלחתנו, ולכן עלינו להיות קשובים תמיד לצרכי המורים […]
פרס טראמפ להוראה איכותית הושק ב-2012 כאות להכרה במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. מטרת הפרס היא לזהות ולאתר מורי רב-אמן בתחומים אלה ולחשוף אותם לציבור הרחב כמופת להוראה איכותית בישראל, ועל ידי כך לעורר דיון בשאלה: "מה הם המרכיבים של הוראה מצוינת?" ב-2017 קיימנו את המחזור השישי של הפרס, ו-52 מורים מכל הארץ הגישו את מועמדותם. […]
גיל התלמידים בחטיבת הביניים הוא הגיל שבו הם חוקרים את עצמם, עוברים מסע של חלומות ומאבקים, של חברויות ותחרות. מסגרת בית הספר היא מובנֵית ומוסדרת ולעתים יש סתירה בינה ובין נושאי ההתעניינות שלהם. לכן, מתבגרים רבים בישראל משתתפים, בנוסף ללימודים הפורמליים, בפעילויות בלתי פורמליות שלא במסגרת בית הספר, כגון תנועות נוער, חוגי העשרה וקורסים שונים. […]
הערכה משתפת לגבי יישום המשימות החדשות (מבוססות פיז"ה) בכיתות שתדוּוח על ידי מורים-חוקרים שנת הלימודים 2021-2020 היא שנת מפנה במפת הדרכים של הקרן בנוגע לחטיבות הביניים. בשנה זו ייפתחו כיתות מצוינות חדשות וייבחנו חומרי לימוד חדשים שפותחו במסגרת תכניות של הקרן. אלה כוללים עשרות משימות חדשניות המותאמות לרמות הגבוהות במתמטיקה בפיז"ה. משימות אלה מצריכות שימוש […]
מערכת החינוך הישראלית מתמודדת עם אתגרים אדירים בשל ההשלכות של מגפת הקורונה. בתי ספר נאבקים כדי לקיים המשכיות ולמזער את השפעתם של הפערים הגדלים. מעברים תכופים בין סגר, בידוד וקפסולות מונעים כמעט לחלוטין כל אפשרות להעניק לתלמידים חוויית למידה איכותית. בנסיבות מאתגרות אלה, ולנוכח צמצום שעות הלימוד בכיתות, נהיה קשה מאוד לכסות את יעדי תכנית […]
עפולה היא עיר בצפון הארץ שאוכלוסייתה מונה כ-50,000 תושבים. בראשית שנות המדינה, נקלטו בעפולה גלי עליה מעיראק ומתימן. בעשור האחרון, ירדו מחירי הנדל"ן בעיר והיא משכה אליה משפחות ממעמד כלכלי נמוך. במערכת החינוך העירונית לומדים כיום כ- 8,000 תלמידים בשמונה חטיבות ביניים שונות: חלקן קטנות, ואחרות שבהן לומדים מאות תלמידים. חלקן בזרם החינוך הממלכתי, אך […]
בשנת 2014 הקימה הקרן מגזין מקוון תחת הכותרת "הגיע זמן חינוך", שהפך תוך זמן קצר למגזין המקוון הגדול ביותר בישראל המתמחה בתחום החינוך. קרן טראמפ הקימה את המגזין כשלוחה הדיגיטלית שלה, כדי לתקשר עם מורים וגורמים הפועלים לקידום החינוך בנושאים הנוגעים למצוינות בחינוך ובנושאי מתמטיקה ופיזיקה. תוך זמן קצר, המגזין הרחיב את היקף פעילותו והפך […]
הוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים ממוקדת בשטף פרוצדורלי ובטכניקה, מיומנויות הדרושות בשלבים הבאים של הלמידה בתיכון. בשנים האחרונות, משרד החינוך שדרג את תכנית הלימודים כדי שהמעבר מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה יהיה חלק יותר. במסגרת שינוי זה, הועלתה רמת החשיבה המתמטית הנדרשת בחטיבות הביניים, וצורפו משימות מתחום המתמטיקה היישומית. ואולם, המבחנים לא שונו ולכן המורים המשיכו, בפועל, […]
מחקר פיז"ה שהחל בשנת 2000 הציב במרכז הבמה של עולם החינוך את המושגים 'חשיבה מתמטית' ו'יישום ידע מתמטי בהקשרים של העולם האמתי'. במחקרי פיז"ה בחרו לכנות מיומנות זו במונח "אוריינות". גישה זו תומכת בהעברת המיקוד של מערכות החינוך מהפרספקטיבה המסורתית של הסתכלות פנימה, המקדמת ידע בסיסי, טהור ופרוצדורלי אל השקפה המקדמת מתמטיקה אינדוקטיבית, מבוססת חקר, […]
מטרת הלימוד בחופשת הקיץ היא להשלים פערי למידה שנוצרו בעקבות הפסקת הלימודים בתקופת הסגר, ולסייע לבוגרי כיתות ט' להתכונן ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. התכנית תתקיים במשך 10 ימים, 3 שעות ביום, ותכלול חומרי לימוד הלקוחים מתכנית הלימודים וגם מתמטיקה שימושית. התלמידים יידרשו להיבחן בבוחן כניסה, תנאי להשתתפותם ביום לימוד. כל 100 תלמידים יהוו קבוצת […]
מרכז השלטון המקומי – ארגון הגג של ה רשויות המקומיות בישראל הפועל ללא מטרות רווח, מציע לקיים מכינת קיץ מקוונת במתמטיקה. התכנית המוצעת תתקיים בשני מחזורים של חמישה ימים כל אחד, שלוש שעות ביום, עבור 2,000 תלמידים מכל הארץ. מומחים מהטכניון, הפועלים בשיתוף עם הקרן בפיתוח חומרי לימוד מתקדמים במתמטיקה, יפתחו את התוכן, בהתבסס על […]
בחטיבות הביניים בישראל כמעט שאין מלמדים פיזיקה. תכנית הלימודים הארצית במדעים כוללת "תפריט טעימות" של נושאים בביולוגיה, מדעי כדור הארץ, כימיה, פיזיקה, וטכנולוגיה. המורים למדעים הם ברובם בעלי תואר בביולוגיה, ולהבדיל מהחלוקה להקבצות הלימוד במתמטיקה, כיתות המדעים הן הטרוגניות. לכן, לא זו בלבד שפיזיקה היא מקצוע לימוד משני אלא שגם כאשר מלמדים אותו, רמות התחכום […]
ב-2017 הקרן אישרה מענק על פני שלוש שנים עבור שיתוף פעולה עם עיריית אום אל-פחם כדי להגשים יעד שאפתני – הכפלת שיעור הבוגרים המסיימים את לימודיהם בתיכון במגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות. אום אל-פחם היא עיר ערבית בצפון הארץ, ואוכלוסייתה מונה 60,000 תושבים. ב-2017, רק 7.2% מתלמידי שכבת י"ב בעיר ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת […]
תהליכי ההוראה והלמידה מתקיימים בכיתה, חלל שמעצם הגדרתו מהווה "סביבה סטרילית". כיתות מעוצבות כך באופן מכוון, כדי למנוע הפרעות מבחוץ ולאפשר תהליך חינוכי פורה. כתוצאה מכך, התלמידים מתקשים, לעתים, לפתח מוטיבציה מתוך תחושה שהלמידה רלוונטית, ולא בטוחים שיצליחו ליישם בחיים האמיתיים את שלמדו בבית הספר. כדי להתגבר על מכשול זה, מורים משלבים בהוראה דוגמאות ופעילויות […]