הקמת פורום קרנות החינוך בישראל

בנובמבר 2022, הקרן קיימה כנס חינוך בין-לאומי והזמינה קרנות עמיתות הפעילות בתחום החינוך לקחת חלק בתכנים ובמימון. נוצרה שותפות עם שבע קרנות פילנתרופיות – יד הנדיב, דוידסון, אריסון, לאוטמן, ברכה, פוזן, וליאון. הכנס, שהתקיים בנמל תל-אביב, עורר עניין בקרב קהילת החינוך המקצועית, והשתתפו בו 900 אנשי חינוך מישראל. ג'ון האטי ולי שולמן היו הדוברים המרכזיים […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע ב-16 כיתות מצוינות בחברה הדרוזית

מטרת העל של המסגרת המושגית של מחקר פיז"ה היא לעודד מערכות חינוך בעולם לטפח קשרים עמוקים בין החומרים הנלמדים בבית הספר ובין העולם האמתי שמחכה לתלמידים בחוץ. כשתלמידים מפתחים פתרונות לבעיות בעולם האמתי, הם בונים ידע רלוונטי ורוכשים כישורים שמכינים אותם טוב יותר לחייהם בעתיד. מרבית הכישורים הללו נרכשים בכיתות על-ידי שיעורים ומשימות, אך את […]

יישום טכנולוגיות לפיתוח פתרונות לסוגיות חברתיות בכיתות מצוינות

בכיתות המצוינות המופעלות בחטיבות ביניים מתמקדים ברכישת ידע מתקדם וחשיבה מסדר גבוה במתמטיקה, בפיזיקה, ובמדעי המחשב. במהלך השנים האחרונות, במקביל להטמעת הסטנדרטים של מבחן פיז"ה, הלימודים בכיתות אלה כוללים גם פתרון בעיות מורכבות מהעולם האמתי. בעיות מסוג זה דורשות יכולות של למידה עצמאית, של הצגת טיעונים, ושל עבודת צוות. ואולם, אלה הם כישורים שקשה יותר […]

לימודי מדעי המחשב ובינה מלאכותית ב-100 מכיתות המצוינות

בסקרים שבהם הורים וילדים בישראל נשאלים מהו סדר העדיפויות שלהם בתחום הלימודים, הם משיבים מיד – אנגלית, מתמטיקה ומחשבים. ואולם, בעוד שאנגלית ומתמטיקה הם מקצועות חובה כבר בבית הספר היסודי, הרי שמדעי המחשב מוצעים רק כמקצוע בחירה ורק בבתי הספר העל-יסודיים. כ-15,000 תלמידים לומדים מדעי המחשב בחטיבות ביניים במסגרת תכנית הלימודים לכיתות המצוינות, ומהם 11,000 […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע להתמודדות עם סוגיות חברתיות בכיתות מצוינות

בישראל, החתירה למצוינות נתפסת לעתים ככלי יעיל להבטחת הצלחה בחיים בלבד. עם זאת, רכישת רמות מצוינות במתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה צופנת בחובה הבטחה גדולה יותר, בעלת ממד נוסף. במאה ה-21, מצוינות בתחומים אלה מתפתחת לכדי מנוף רב עוצמה לפתרון בעיות מרכזיות הניצבות בפני האנושות. בריאות, חקלאות, ביטחון, אנרגיה, ותחבורה –פתרון בעיות בתחומים אלה ואחרים מחייב חדשנות […]

פרויקטים מבוססי מתמטיקה ומדע בכיתות מצוינות ב-75 חטיבות ביניים

הממשלה נערכת להרחבה משמעותית של כיתות מצוינות בארץ, בייחוד בחטיבות ביניים שבהן לומדים תלמידים מרקע כלכלי נמוך. כיתות המצוינות מיועדות לתלמידים בעלי מוטיבציה ויכולת גבוהה מהממוצע, ונושאי הלימוד הם חשיבה מתמטית מסדר גבוה, כתיבת קוד, ומושגים בפיזיקה. בוגרי כיתות המצוינות הללו מגיעים לתיכון עם הכנה טובה, ולכן יש להם נטייה גבוהה יותר לבחור במגמות של […]

תכנון אתגר להוראת אנגלית של עולם ההייטק לתלמידי כיתות המצוינות

אנגלית היא כלי חיוני בשוק העבודה המודרני, ובייחוד למי שעובדים מול השווקים הגלובליים. אין זה מפתיע שכמעט כל עובדי ענף ההייטק בישראל הם בוגרי חמש יחידות באנגלית, ושיעור גבוה מהם גם בוגרי חמש יחידות במתמטיקה, פיזיקה ומחשבים. ממחקר שנערך במכון אהרן עולה כי 20% מהעובדים במחלקות לפיתוח עסקים, לשיווק, ולמכירות בחברות הייטק שולטים באנגלית ברמת […]

קהילות למידה מקצועית לתמיכה ב-170 מורים למדעי המחשב בחטיבות ביניים

ממצאי מחקר שנערך במכון אהרון, מצביעים על כך שלימוד חמש יחידות מדעי המחשב, לצד מתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, מהווה כלי ניבוי לתעסוקה עתידית בענף ההייטק. ואולם, ב-2022, רק 10,800 בוגרי י"ב ניגשו לבחינת הבגרות במדעי המחשב, וזהו נתון שאינו משתנה כבר למעלה מעשור. קיים מתאם בין נתון זה ובין מספר התלמידים הלומדים בכיתות מצוינות שלמדו מדעי […]

שני מושבי חינוך במסגרת הכנסים השנתיים ב-2023 ו-2024

מדי שנה במהלך 29 השנים האחרונות, המכון הישראלי לדמוקרטיה מקיים כנס שבו עולות לדיון סוגיות חשובות בכלכלה ובחברה בישראל. זהו פורמט ייחודי שבו לוקחים חלק שרי ממשלה, פקידים בכירים בשירות המדינה, מנהלים בכירים במגזר העסקי ודמויות מובילות בחברה האזרחית. מושבי הכנסים מתוכננים היטב בהתבסס על מחקרים וניירות עמדה שאותם מכינים מראש. הדיונים בכנסים זוכים לסיקור […]

קולקטיב אימפקט להגדלת מספר כיתות המצוינות בחטיבות הביניים

הוועדה הציבורית להגדלת ההון האנושי בהייטק, שבראשה עמד דדי פרלמוטר, המליצה על סמך מחקר שנערך במכון אהרן, להרחיב באופן ניכר ולגוון את אוכלוסיית התלמידים הלומדים בכיתות המצוינות בחטיבות הביניים, ואת בוגרי התיכונים הניגשים ל-"בגרות הייטק" (שילוב של חמש יחידות במתמטיקה, 5 באנגלית ו-5 בפיזיקה ו/או במדעי המחשב). המלצה זו מבוססת על ההבנה שכיתות מצוינות ומסלול […]

כנס בין-לאומי וסדנאות

במהלך 2022, קרן טראמפ ערכה מספר אירועים לציבור הרחב ולקהילה המקצועית לציון עשור של עבודה משותפת למען קידום המצוינות בחינוך בישראל. האירועים שערכנו עד היום כללו טקס מיוחד לכבוד עשור לחלוקת פרס טראמפ להוראה איכותית, אירוע השקה לכבוד הוצאתם לאור של 10 ספרים בסדרה העוסקת בהוראה איכותית, ושבוע המצוינות הישראלית שיזמנו, אשר יערך בחודש מאי […]

שיתוף פעולה להרחבת תכניות בחינוך סייבר

בישראל זירת הייטק תוססת שמחזקת את כלכלת המדינה, המתגאה בהיותה "אומת הסטרט-אפ". דוגמה לתפיסה רווחת זו משתקפת במונחים מעשיים בסקרי דעת קהל הנערכים בקרב הורים ותלמידים. אלה מדרגים בעקביות את מדעי המחשב כמקצוע השלישי בחשיבותו בבית הספר, אחרי אנגלית ומתמטיקה. אך זוהי תשובה שמפתיעה את מערכת החינוך כי מדעי המחשב כלל אינם מקצוע חובה בבתי […]

סדרת מחקרים וניתוחי נתונים

כדי להיערך לרפורמה בהוראת מתמטיקה בחטיבות הביניים בישראל, הקרן קיבלה על עצמה את תפקיד הזרז. החל מ-2018 התחלנו לקדם את פיתוחם של חומרי לימוד חדשים, תוך התמקדות בפיתוח רמות גבוהות של חשיבה מסדר גבוה במתמטיקה שימושית. כמו כן, עודדנו פתיחת כיתות מצוינות בכל רחבי הארץ, שבהן מלמדים את חומרי הלימוד החדשים באופן ניסיוני, וכן אנו […]

הרחבת תכנית בפיזיקה

ב-2016 הקרן אישרה מענק בסך 2,800,000 ₪ למכון ויצמן לפיתוח ויישום ניסיוני (פיילוט) של תכנית להוראת פיזיקה מבוססת מתמטיקה בחטיבות ביניים. קהל היעד של התכנית היו תלמידי חטיבות ביניים בעלי הישגים לימודיים גבוהים, והתבססה על היותם בעלי ידע ומיומנויות מתקדמות במתמטיקה. בתחילת הדרך, היה קושי לגייס מורים, ורק 68 (במקום 200) יישמו את התכנים החדשים […]

מחקר: כיצד לעודד תלמידות רבות יותר לבחור במסלולי מצוינות

ההצלחה המדהימה של ישראל בתחום ההייטק היא הישג יוצא מן הכלל. בין השנים 2021-2017, שיעור המועסקים בענף ההייטק עלה מ-9% ל- 11.9%, ואחד מכל שישה צעירים ישראלים עוסק בהייטק. בתקופת סגרי מגפת קורונה, ההייטק הישראלי צמח ב-11.4%, והוביל את המשק ליציבות כלכלית למרות התהפוכות שפקדו את העולם כולו. כתוצאה מכך, הייטק הפך לחלום הישראלי החדש, […]

סדנאות סימולציה בנושא של הוראת מתמטיקה יישומית

בשנים האחרונות מאות מורי מתמטיקה בכל הארץ התוודעו לשיטות הוראה של מתמטיקה יישומית. הם השתתפו בהשתלמויות ייעודיות ונחשפו לתכנים חדשים שפיתחו שותפיה של הקרן. רבים מהם הצטרפו לאחר מכן לקהילות למידה מקצועיות שבהן למדו כיצד להטמיע את התכנים החדשים בכיתותיהם. ואולם, מהמשוב שהתקבל מהמורים שהשתתפו, עולה כי בהוראת מתמטיקה יישומית, המחייבת עריכת שינויים בפדגוגיה ובחשיבה, […]

דיון בפאנל שיעסוק בדרכים לעידוד תלמידות לבחור בהייטק

הגורם המנבא המשמעותי ביותר בישראל לבחירת קריירה בתחום המדע וההייטק הוא לימוד חמש יחידות מתמטיקה בבית-הספר התיכון. הכפלת מספרם של בוגרי חמש יחידות מתמטיקה, ששיעורם עמד על 16.6% ב-2021 הביאה לידי כך שחל שינוי מגמה כלפי מעלה במספר בוגרי האוניברסיטאות בפקולטות להנדסה ולמדעי המחשב, ובמספר המועסקים בענף ההייטק. עם זאת, יעילותה של נוסחה זו לא […]

תמיכה מקצועית בהתאמת תכנית הלימודים הארצית במתמטיקה

בשנים האחרונות קרן טראמפ יזמה את ראשית הפיתוח של מאגר עשיר של חומרי לימוד מאתגרים במתמטיקה עבור חטיבות הביניים. חומרי הלימוד החדשים הללו מתמקדים במיומנויות מסוימות של מתמטיקה יישומית שלא נכללו עד היום בתכנית הלימודים הארצית. מדובר במיומנויות המהוות את סטנדרט החינוך החדשני בעולם במאה ה-21 בתחומי המדע והטכנולוגיה. מאות מורים הוכשרו כיצד להשתמש בחומרי […]

הטמעת מתמטיקה מסדר גבוה עבור תלמידי חטיבות הביניים באשדוד

אשדוד היא עיר גדולה בדרום הארץ המונה כ- 250,000 תושבים, 30% מהם חרדים. בעיר פועלים 29 בתי ספר על-יסודיים אך רק ב-15 מהם מכינים את התלמידים לבחינות הבגרות, וב-13 מאלה יש מגמת מתמטיקה ברמת חמש יחידות. בתמיכת הקרן, קיימה העירייה ב-2013 תכנית באותם 13 בתי-ספר תיכוניים, שמטרתה הייתה להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה […]

קופסאות בריחה להוראת מתמטיקה שימושית בכיתות י'

תוצאות מבחן פיז"ה הבין-לאומי מעידות כיצד כמה ממערכות החינוך בעלות ההישגים הגבוהים בעולם, כגון אלה של סינגפור, של פולין, ושל אונטריו, הצליחו להעלות את רמת ההוראה והלמידה, ולהביא לידי כך שתכניות הלימודים שלהן כוללות כיום יותר חשיבה מתמטית ומידול מתמטי. בישראל, לעומת זאת, תכנית הלימודים והמבחנים במתמטיקה מתמקדים עדיין בעיקר בשטף פרוצדורלי ובחשיבה מופשטת. לכן, […]

כלים קוגניטיביים ללימוד משימות של מתמטיקה שימושית

לימוד של חשיבה מתמטית לצורך פתרון בעיות מהעולם האמתי בחטיבות הביניים מצריך סט מיומנויות ייחודי. מיומנויות אלה הן בבחינת חידוש הן עבור התלמידים והן עבור המורים בישראל שכן בתכנית הלימודים הרגילה הנהוגה בארץ, המשימות כמעט אינן דורשות התערבות, והן ממקדות את התלמידים ביישום טכניקה ובחשיבה מופשטת. משימות של מתמטיקה שימושית, לעומת זאת, מאופיינות במלל רב, […]

הטמעת משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה

המִנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי, ועליית הנוער במשרד החינוך כולל 174 חטיבות עליונות, 87 פנימיות (רובן בקיבוצים ובמועצות אזוריות), 46 כפרי נוער, 33 בתי ספר דתיים ו-8 בתי ספר מקצועיים וחקלאיים, הפזורים בכל רחבי הארץ. המחוז החליט להשקיע מאמץ להגדיל את מס' התלמידים הנבחנים ב-5 יחידות לימוד בבתי הספר התיכון. כיום, 20% מתלמידי שכבת י"ב בבתי […]

שבוע המצוינות הישראלית 2025-2023

בחודש מאי 2022, מיד אחרי יום העצמאות, ובסיום הכנות מדוקדקות, הקרן השיקה לראשונה את שבוע המצוינות הישראלית. הרעיון היה לשתף פעולה עם ארגונים מסוגים שונים ויחד לחגוג ולהעלות על נס את המצוינות הישראלית, בסדרה של אירועים מקצועיים וציבוריים. כשיצאנו ביוזמה זו, לא ידענו איך היא תתקבל, ולכן קיימנו 160 פגישות פרטניות עם שותפים פוטנציאליים. בפגישות […]

"הגיע זמן חינוך" – מגזין דיגיטלי, 2023-2022

מאז ייסודו, ב-2014, "הגיע זמן חינוך" הוא מגזין החינוך המקוון הגדול ביותר בישראל. הקהילה המקוונת כוללת מורים ותיקים ומורים בראשית דרכם, וגם ציבור המתעניין בחינוך מתמטי ומדעי. ב-2021 פורסמו במגזין תכנים שכתבו 433 מורים. ישנם 54,000 עוקבים לעמודי המגזין ברשתות החברתיות ו-41,000 מנויים לניוזלטר השבועי. ב-2021, נושאי המגזין התמקדו במצוינות במתמטיקה ובמדעים בחטיבות הביניים. המאמרים […]

פתיחת הקבצות א' ברשת דרכא

רשת דרכא שנוסדה ב-2010, כוללת 37 בתי ספר, רובם בפריפריה הגיאוגרפית של ישראל, ומשרתת 24,450 תלמידים. לפני מספר שנים הרשת פעלה בשיתוף עם הקרן כדי להעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות מתמטיקה מ- 11% ב-2013 ל-18% ב-2018. בשנים האחרונות, בעקבות שיתוף פעולה עם קרן עזריאלי, חלו שינויים בצוות הניהולי של הרשת. הרשת פנתה אלינו שוב, […]

כיתות מצוינות במחוז צפון

מחוז צפון של משרד החינוך מפעיל בתי ספר המשרתים אוכלוסייה מגוונת הכוללת תלמידים יהודים, ערבים, דרוזים ובדואים. במחוז פועלות 151 חטיבות ביניים שבהן לומדים 62,000 תלמידים. ב-2014, המחוז, הטכניון, והקרן חברו יחד כדי לסייע בהעלאת שיעור בוגרי החטיבות העליונות שהשלימו את לימודיהם במתמטיקה במגמה 5 יח"ל, מ-7.6% ל- 10% על פני חמש שנים. ב-2018, שיעור […]

סדנאות סימולציה- מתמטיקה שימושית

ביזמת הקרן, במהלך השנים האחרונות, פותחו 450 משימות של מתמטיקה שימושית מסדר גבוה עבור כיתות מצוינות והקבצות א' בחטיבות הביניים. מורי המתמטיקה מתמודדים עם אתגרים רבים הכרוכים ביישום משימות אלה בכיתות, שכן הן מחייבות אותם לבצע שינויים מושגיים, פדגוגיים, וארגוניים. מורים רבים מתקשים לשלב את המשימות בשיעורי המתמטיקה שלהם. בשל כך, אנו מנסים כעת למצוא […]

הפילנתרופיה של קרן טראמפ

הגישה הפילנתרופית שקרן טראמפ אימצה בראשית דרכה התפתחה מהגישה המכונה "פילנתרופיה קטליטית", מונח אשר הוצג לראשונה ב-2009 על ידי מארק קרמר. על-פי הגישה הקטליטית, על הקרן לגייס אקו-סיסטם (Eco-System) של בעלי עניין שיחברו לפעולה משותפת כדי לפתור בעיות חברתיות יחד. זה מחייב קרנות פילנתרופיות לשנות הרגלים – לצאת מאזור הנוחות שבו הן מחלקות מענקים ובמקום […]

המועצה האזורית אל-קסום מקדמת מצוינות

אל-קסום היא מועצה אזורית בצפון-מערב הנגב, ומערכת החינוך שלה משרתת אוכלוסייה המונה למעלה מ-60,000 אזרחים בדואים המתגוררים בכפרים קטנים הפזורים על פני שטח נרחב. המועצה האזורית אל-קסום מצויה בתחתית הדירוג הסוציו-אקונומי. תלמידי מערכת החינוך מגיעים מדי יום בתחבורה ציבורית לאחד מחמשת בתי-הספר היסודיים (עד כיתה ט') ולחמשת בתי-הספר התיכוניים. מצוינות במתמטיקה ובמדעים אינה בעדיפות גבוהה […]

חיזוק יסודות המצוינות ברמת גן

רמת גן שוכנת במרכז הארץ, ואוכלוסייתה מונה 160,000 תושבים. במערכת החינוך שלה לומדים 28,780 תלמידים, והיא כוללת שבעה בתי-ספר על-יסודיים ובהם ארבעה בתי-ספר גדולים בהם כיתות ט' עד י"ב, ושלושה בתי-ספר קטנים יותר, בהם כיתות ז' עד י"ב. 194 מהתלמידים בכיתות ט' (14%) לומדים מתמטיקה בכיתות מצוינות, ו-589 לומדים בהקבצות א' המשודרגות. בכיתות י' 46% […]