פתח תקווה היא עיר גדולה באזור המרכז של ישראל, שאוכלוסייתה צומחת במהירות ומונה כ-225,000 תושבים, מהם כ-40 אחוזים דתיים לאומיים או חרדים אולטרה אורתודוכסים. כ-14,500 תלמידים לומדים בחינוך העל-יסודי בעיר (קבוצה של 2,400 בכל שנה). המערכת החילונית כוללת שמונה בתי ספר תיכוניים (שבשישה מהם מסלול מתמטיקה לבגרות ברמת חמש יחידות) ושמונה בתי ספר דתיים (שבשלושה […]
ספורטאים השואפים למצוינות נדרשים לשעות ארוכות של אימון, מאמץ והשקעה. כך גם בלימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות – כדי להצליח צריך להתמיד ולהשקיע מאמץ וזמן. ואולם, בעוד שבני נוער בישראל מעריצים מצוינות בספורט ובמוסיקה, ובתחומים אלה הם מבינים היטב את הקשר בין השקעה והישגים, כאשר מדובר בלימודים בתיכון, נראה שאותם ערכים אינם כה ברורים. בבית-הספר […]
ההנחה הרווחת היא שהשפעת ההורים על ילדים בגיל ההתבגרות מוגבלת. ואולם, מקבוצות מיקוד שקיימנו ב-2012 עולה שזו כלל אינה המציאות, וכי ההורים הם גורמים משפיעים ביותר גם בגיל זה. מחקר מקיף שנערך על ידי משרד החינוך ב-2015 מחזק תפיסה זו, ממנו עולה שבני נוער מחשיבים את הוריהם לגורם המשפיע ביותר על החלטתם האם ללמוד מתמטיקה ברמה […]
המאמצים של הקרן שקיבלו חיזוק משמעותי בתכנית לאומית של ממשלת ישראל מתחילים לשאת פירות. מורים רבים מדווחים על עליה ניכרת במספר התלמידים במגמת חמש היחידות במתמטיקה ובמדעים, אך גם שהם כעת נאבקים כדי למנוע נשירה ולעזור לתלמידים להתמיד ולהצליח בכיתות המוגברות. בתוך כך, מתברר שבעיקר במגמת הפיזיקה, אך במידה פחותה גם בחמש היחידות במתמטיקה, שיעור […]
הוראה היא מלאכה ולכן יש להציג מורים כאנשי מקצוע מסורים ומוכשרים, המחויבים לעבודתם. בישראל, בה ההוראה אינה נחשבת בהכרח כנתיב קריירה משמעותי, דרוש שינוי עמוק ומקיף בדרך בה הציבור תופס את מקצוע ההוראה. במטרה להמחיש מה שמתרחש בכיתות, עלינו ללכוד את הרגעים הקסומים של ההוראה ולחלוק אותם עם הציבור. זה יסייע לשינוי בתפיסת מקצוע ההוראה […]
בשנים האחרונות, עקב פרישתם של מורים ותיקים רבים למתמטיקה ולמדעים, נפתחו מספר תכניות להכשרת מורים כדי להקים את הדור הבא של מורים. אחת התכניות הללו היא "מבטים", תכנית אקדמית דו-שנתית לבוגרי הטכניון, שמציעה תואר נוסף בהוראת מדעים, ללא תשלום. התכנית, שאותה יזם ומימן הטכניון, כוללת כיום 300 סטודנטים הלומדים בשני מחזורים, מחציתם מתמחים בהוראת מתמטיקה, […]
סח'נין היא עיר קטנה בצפון הארץ, בגליל התחתון, המונה 29,000 תושבים. האוכלוסייה ערבית של העיר מורכבת מרוב מוסלמי וממיעוט נוצרי גדול. בעיר ישנם שני בתי-ספר תיכוניים ממלכתיים בבעלות העירייה, ובהם לומדים כ-1,500 תלמידים. ב-2013, 63.6% מתלמידי כיתה יב' היו זכאים לתעודת בגרות. בעיר פועל גם בית-ספר תיכון פרטי, יוקרתי, שרוב תלמידיו מגיעים מחוץ לעיר, ומיעוטם תושבי […]
רשת בתי-הספר של מכון ברנקו וייס נוסדה לפני 15 שנה במטרה לתת מענה חינוכי לתלמידים מרקע חברתי-וכלכלי מוחלש. הרשת פועלת ביישובי פריפריה ובבעלותה המלאה 8 בתי-ספר שבהם לומדים 7,364 תלמידים, ו-4 בתי-ספר נוספים המקבלים ליווי פדגוגי. בשנה שעברה סיימו את לימודיהם בבתי-הספר של הרשת 878 בוגרי כתה יב', ומהם 95 (כ-11%) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה […]
ההכשרה וההתפתחות המקצועית של מורים מתרחשות בדרך כלל מחוץ לכיתות בית הספר, בקמפוסים במכללות ובאוניברסיטאות. זאת למרות שידוע ממחקר ומניסיון שלמידה במקום העבודה, המבוססת על התנסות מעשית היא הלמידה היעילה ביותר. לכן, גם כאשר למידה של מורים מתנהלת מחוץ לכתלי בית-הספר, חשוב למצוא דרכים 'להביא את הכיתה' אל הקמפוס. אמצעי יעיל ביותר למטרה זו הוא […]
בשנת 2015 לקחה על עצמה קרן טראמפ לשמש כגורם מכנס (convener) בין שותפיה, והשיקה תכנית פיילוט בת שנה, שמטרתה להגביר את האפקטיביות של התכניות הנתמכות על ידה ולהבטיח את קיימות האסטרטגיה שלה. יוזמה זו היוותה מענה לבקשה שהעלו מוטבי הקרן בדו"ח המשוב [Grantee Perception Report] משנת 2014 – להגביר את הלמידה ההדדית ולעודד שיתופי פעולה […]
לפני כמעט חמש שנים הוקמה קרן טראמפ, ותיק המענקים שלנו צומח, מתפתח, נהיה מגוון ומכיל מעל 143 מענקים. כלל הארגונים השותפים שלנו פועלים להשיג את המטרה המשותפת להגדלת מספר התלמידים המצטיינים, כל אחד מהם מביא עמו מומחיות ייחודית, מתייחס לנושא מזווית שונה החל מגיוס והכשרה של מורים חדשים, הגשת הוראה איכותית וכלה בהתפתחות מקצועית של […]
הוראה קלינית מבוססת על יכולתו של המורה לאבחן את הידע והיכולות של כל תמיד בכיתה, לזהות את הקשיים ולהתאים את אופן ההוראה לצרכים של כל תלמיד בזמן אמתי. זו מיומנות מקצועית מורכבת ולשם כך אוניברסיטת חיפה החלה לפני שנה בפיתוח וניסוי של סביבה תומכת. מדובר בסביבת למידה ממוחשבת המאבחנת את תהליך הלמידה של התלמידים, ומאפשרת […]
לפני שלוש שנים ייסדה הקרן קהילה מקוונת בשם "הגיע זמן חינוך". תוך זמן קצר הפכה הקהילה לפעילה מאוד וכיום זו המדיה החברתית הגדולה ביותר בקרב הקהילות החינוכיות בישראל. היא מונה למעלה מ- 30,000 חברים, ביניהם מורים, מועמדים להוראה ואנשים שעיסוקם חינוך מדעי ומתמטי. הפלטפורמה הייחודית הזו מאפשרת לקרן לתקשר עם קהלי היעד שלה, ליידע אותם […]
כ-50 בתי-ספר לתלמידות בקהילה החרדית החלו בשנים האחרונות לאפשר היבחנות בבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות, לאחר שקודם לכן ניגשו ל"מבחני חוּץ" באמצעות מכון סאלד ברמה של כשלוש יחידות. הדבר קרה נוכח הביקוש הגובר ללימודי הנדסת תוכנה, ולאור הערכה כי לימודי מתמטיקה ברמה גבוהה יותר יגבירו את הפוטנציאל של התלמידות להשתלב בעולם התעסוקה ולפרנס […]
החברה החרדית בישראל היא קבוצת מיעוט בעלת מאפיינים ייחודיים. החרדים בוחרים לבודד את עצמם מהחברה המודרנית, מעדיפים להקדיש את עצמם ללימודי קודש ונוטים פחות לרכוש השכלה ומיומנויות, להתגייס לצבא ולפתח קריירה מקצועית. כתוצאה מכך, רמת החיים שלהם יחסית נמוכה, תוך שהם נסמכים בעיקר על קצבאות מדינה. מצב זה מתאפשר כתוצאה של הסכמות פוליטיות היסטוריות שהן […]
התכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" מתקיימת זה חמש שנים ותומכת בתלמידות כדי לסייע להן לסיים את לימודי התיכון עם תעודת בגרות מדעית-איכותית, הכוללת מתמטיקה ומדעים ברמת חמש יחידות. התכנית מבית מדרשו של ארגון 'כל ישראל חברים', כוללת פעולות העצמה והעשרה, כגון סדנאות לחיזוק הביטחון העצמי, חונכות על ידי מהנדסות מתנדבות המשמשות מודלים לחיקוי, וביקורים בחברות […]
מורי רב-אמן מצויים בליבת ההוראה כמקצוע קליני. הם חונכים מורים מתחילים, מובילים את קהילת המורים הבית-ספרית, מאמנים מורים ותיקים, ומניעים למידה מבוססת-ראיות בקהילות המקצועיות של מורים. נבחרת זו של אנשי מקצוע היא נדבך חיוני לבניית המקצוענות בהוראה, ולמרות זאת, במערכת החינוך מורי רב-אמן עדיין נטולי מעמד רשמי או הכרה בחשיבותם. החזון הוא שמורים אלו יעבדו […]
פרישתם הקרבה של מורים רבים למתמטיקה ולמדעים מציבה בפני מערכת החינוך אתגר והזדמנות בעת ובעונה אחת. כדי שאנשים מוכשרים ייכנסו לנעליהם של מורים ותיקים עליהם להשתכנע שהם עושים את צעד הקריירה הנכון. הם יעשו זאת רק כשישתכנעו שהחינוך בישראל משנה כיוון, כי עבודתם תניב פרות חשובים ומוחשיים, וכי סביבתם הקרובה תומכת בהחלטתם לבחור במסלול מקצועי […]
מדינת ישראל עומדת בפני מחסור גובר של מורים למתמטיקה ומדעים, במיוחד בבתי ספר על-יסודיים, ויותר מכך, אלו המלמדים במסלול חמש יחידות לימוד. כתוצאה ממחסור זה, בתי ספר תיכון רבים נאלצים לסגור או לאחד כיתות, או להעסיק מורים בעלי הכשרה או רקע שאינם מספיקים ללמד מקצועות אלה ברמה גבוהה. מחסור זה גובה מחיר מבחינת מספר התלמידים […]
מורים רבים למתמטיקה ולמדעים יגיעו בשנים הקרובות לגיל הפרישה ויחריף המחסור במורים למקצועות אלה. כדי לאפשר למערכת החינוך להמשיך לתפקד ואף להשתפר, יש לאייש את המשרות שיתפנו במורים מוכשרים שיקבלו הכשרה מקצועית טובה. ואולם, המוכשרים ביותר יבחרו בהוראה כמקצוע רק אם ירגישו כי זהו מקצוע ראוי, הזוכה לאמון ולהערכה בקרב הציבור הרחב, ואם ישתכנעו שעבודתם […]
כחלק מהתכנית של משרד החינוך להכפלת מספר התלמידים הלומדים חמש יחידות מתמטיקה, הכריז המשרד על יעד להכפלת מספר המורים לחמש יחידות מתמטיקה. לשם כך הוא השיק תכנית דו-שנתית שמטרתה להרחיב את תעודת ההוראה של מורים בעלי ניסיון בהוראת מתמטיקה לרמת הוראה של חמש יחידות. את התכנית מפעילות שש אוניברסיטאות ברחבי הארץ, ועיקרה העמקת הידע המתמטי. […]
בשנת הלימודים הקודמת מחוז מרכז של משרד החינוך יצא בתכנית חדשה להגברת מספר בוגרי בתי הספר העל-יסודיים הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד. בשיתוף עם מכון ברנקו וייס, ובתמיכת מענק בסך 750,000 ₪ של קרן טראמפ, פתח מחוז המרכז 12 כיתות חדשות לתלמידי כיתות י' המצטיינים במתמטיקה ברמה של 4 יחידות לימוד, […]
רשת עמל היא רשת חינוך ותיקה אשר נוסדה ב- 1928, ומונה כיום 40,000 תלמידים אשר לומדים ב-128 בתי הספר הפזורים ביישובים שונים בארץ, רובם באזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. בשנים האחרונות התחוור לראשי רשת עמל כי הישגי התלמידים בתחום המתמטיקה ברמה המוגברת טעונים שיפור. אף כי ב-27 תוך 30 בתי הספר העל-יסודיים של הרשת פועלות מגמות […]
מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות בבית ספר תיכון ברחבי ישראל הולך ויורד. מגמה שלילית זו נובעת מסיבות שונות. תלמידים המעוניינים ללמוד מתמטיקה ברמה של חמש יחידות צריכים לעמוד לעתים במבחני כניסה ותנאי קבלה נוקשים. הוראה מסורתית אחידה שמתאימה לכולם תורמת גם היא למגמה זו ותלמידים שאינם משיגים ציונים גבוהים מספיק או שאינם […]
המורים למתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד מתמודדים עם אתגרים דומים, אך הם כמעט אינם נעזרים זה בזה ולומדים האחד מהשניה. כאשר מסתכלים כיצד מקצועות אחרים מתמודדים עם תופעת הבדידות של אנשי המקצוע, אחת מהדרכים לכך היא באמצעות קהילות לומדות שבהן אנשי המקצוע חולקים ידע, מתייעצים עם עמיתים, ומשפרים את דרכי עבודה. בתחום החינוך לקהילות […]
ב-2013 אישרה קרן טראמפ מענק לשלוש שנים לעמותת "שיעור אחר" לצורך ביצוע תכנית פיילוט שמטרתה לשלב אנשי הייטק מתנדבים כתומכי הוראה של מורים למתמטיקה ולמדעים בבתי ספר על-יסודיים. המטרה הייתה לסייע למורי המדעים בחטיבות הביניים להכין ולעודד מספר רב יותר של תלמידים לבחור במגמת הפיזיקה בהגיעם לתיכון ולסייע למורים במגמות המתמטיקה והפיזיקה ברמת 5 יחידות […]
בלב עבודת הקרן נמצאות קהילות מקצועיות של מורים, הפועלות באופן שגרתי וקבוע בהובלה של מורים רבי-אמן. כיום הקרן תומכת בשש תכניות מרכזיות המפתחות ומפעילות קהילות, המתקיימות במסגרת מכון ויצמן, אוניברסיטת חיפה, מכון ברנקו וייס, וקדימה-מדע. תכניות אלה מפעילות עשרות קהילות מורים לומדות ובהן משתתפים מאות מורים לפיזיקה, למתמטיקה ולכימיה, וכן רכזי מדעים מבתי-ספר בכל רחבי […]
רעננה היא עיר במרכז הארץ המונה 70,000 תושבים. בתי-הספר העל-יסודיים בעיר כוללים 9 חטיבות ביניים ו-7 חטיבות עליונות, ולומדים בהם 6,000 תלמידים. רעננה ידועה כעיר שמעניקה לתושביה חינוך ברמה גבוהה, וממשקיעה בחינוך משאבים ניכרים, בדגש לסיוע לתלמידים עם צרכים מיוחדים, עולים חדשים, תלמידים מחוננים ומגמות ספורט. מחלקת החינוך העירונית הציגה את המגמות הבאות: א. למרות […]
אמי"ת היא רשת חינוך ותיקה הפועלת בעיקר במגזר הדתי-לאומי. הרשת מפעילה כמאה מוסדות חינוך, כולל 50 בתי ספר על-יסודיים. בימים אלה מקימה הרשת מרכז פדגוגי חדש בשם "גוגיה" שמטרתו לספק תמיכה לבתי-הספר המשתייכים לרשת לשם פיתוח תפיסת הוראה קוהרנטית משל עצמם שתענה על הצרכים והיעדים של כל אחד מהם באופן פרטני. ב-2012 אישרה הקרן מענק […]
דרכא היא רשת חדשה של בתי ספר שהוקמה ב-2010 על ידי קרן רש"י בשיתוף עם כי"ח-אליאנס ו-YRF. בשנת הלימודים הנוכחית הרשת כוללת 23 בתי-ספר על-יסודיים באזורי הפריפריה, בהם לומדים יותר מ-12,000 תלמידים. מבין התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות רק 11% משלימים חמש יחידות לימוד במתמטיקה, ובפיזיקה רק 10%. זאת בהשוואה לממוצע הארצי העומד על כ-18% מבוגרי […]