העלאת שיעור תלמידי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ברמלה

רמלה היא עיר במרכז הארץ עם אוכלוסייה מוחלשת המונה כמעט 66,000 תושבים. האוכלוסייה ברובה יהודית, עם מיעוט ערבי גדול, ורבים מהתושבים היהודים הם עולים חדשים מברית המועצות לשעבר. מרקם אנושי זה משתקף גם במערכת החינוך המפוצלת בעיר: יש בה 12 בתי ספר תיכוניים המתנהלים על ידי בעלויות שונות – חלקם פרטיים, חלקם מקצועיים, חלקם בתי […]

פיתוח ערכות להוראה דיאגנוסטית לשיפור הוראת הכימיה

בדומה ללימודי המתמטיקה והפיזיקה, גם בלימודי הכימיה בבתי הספר התיכוניים בישראל נרשמה בעשור האחרון ירידה במספר הבוגרים, אף כי ירידה מתונה יותר, בשיעור של כ-10% –  מתוך 6,976 תלמידי חמש יחידות בכימיה ב-2007, ל- 6,243 בוגרים ב-2012. לתלמידי הכימיה מאפיינים ייחודיים – למעלה מ- 65% מהם הן בנות, מחציתם ערבים, ורק קומץ מהתלמידים הם יהודים […]

פרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2017

ב-2012 הושק פרס טראמפ להוראה איכותית כאות להכרה במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. מטרת הפרס היא להעלות על נס מורי רב-אמן בתחומים אלה ולהציג אותם בפני הציבור הרחב כמופת להוראה איכותית בישראל, ועל ידי כך לעורר דיון בשאלה: "מה הם המרכיבים של הוראה מצוינת?" ב-2016 יצא לדרך המחזור החמישי של הפרס והוגשה מועמדותם של 35 מורים […]

תחרות לפיתוח ויישום תכניות אפקטיביות ללמידה אישית

במטרה לפתח הוראה מותאמת אישית הממוקדת בתלמיד, פנתה הקרן למוסדות אקדמיים בבקשה שיפתחו משימות דיאגנוסטיות המותאמות לתכנית הלימודים, ומבוססות על מחקר שבחן קשיי למידה אופייניים. כיום מובילים מכון ויצמן ואוניברסיטאות תל אביב וחיפה מספר תכניות הנמצאות כיום בשלבים מתקדמים של פיתוח ובדיקה. על-פי המשוב המגיע מהשטח, היישום בכיתות קשה ומורכב יותר מכפי שצפינו. מורים מעולים […]

תכנון מנהלת עבור תכניות הסבה להוראה

בשנים האחרונות מורים רבים למתמטיקה ולמדעים הגיעו לגיל הפרישה. כתוצאה מכך, נוצר מחסור חמור במורים, ובתי ספר רבים ביטלו את מגמות המתמטיקה, הפיזיקה, והכימיה. קרן טראמפ, בשיתוף עם משרד החינוך ועם מוסדות להכשרת מורים, פתחה במאמץ ממוקד כדי להתמודד עם המחסור שנוצר. בעזרת מענקים שהסתכמו עד כה ב-21 מיליון ₪, ישלימו את הכשרתם בשנים הבאות […]

הכשרה קלינית למורי פיזיקה בירושלים

הישגי התלמידים בירושלים במקצועות המתמטיקה והמדעים נמוכים בהשוואה לערים אחרות בארץ. כיום גובר המחסור במורים לפיזיקה באזור ירושלים, וחמישה בתי ספר תיכוניים כבר סגרו את מגמות הפיזיקה בשנים האחרונות עקב פרישתם לגמלאות של מורים ותיקים – מגמה הצפויה להחמיר בשנים הבאות. מחסור זה עוד צפוי להתעצם כתוצאה מהרפורמה בשכר המורים, המיושמת השנה בכלל מערכת החינוך, […]

הכנת סדרת מאמרים וכתבות בנושא חינוך

בישראל, הגישה הרווחת לצמצום פערים חברתיים בחינוך גורסת כי יש להתמקד בזכאות של התלמידים בעלי ההישגים הנמוכים, כדי שיצליחו לעבור את בחינות הבגרות, ולו ברמה הבסיסית של שלוש יחידות לימוד. ואולם, המועצה המייעצת של הקרן הציעה גישה שונה, שתתמקד בתלמידים משכבת הביניים מבחינת הישגיהם הלימודיים, ותטפח את המוטיבציה שלהם להצטיין. גישה זו מסתמכת על ההנחה […]

הפקת סרטוני הדרכה למורים חדשים לפיזיקה

לפני 25 שנים, פרופ' חיים הררי, נשיא מכון ויצמן דאז, חיבר דו"ח עבור יד הנדיב (קרן רוטשילד) על עתיד החינוך המדעי בישראל. דו"ח זה הניח את היסוד להקמת ועדה ציבורית שמונתה על ידי משרד החינוך, שהמליצה על רפורמה משמעותית. בהתבסס על תוספת תקציב ניכרת, הרפורמה של הררי ("מחר 98") התמקדה בנושאים הבאים: הכנת תכנית לימודים […]

תיעוד עבודות הקרן והפצה לציבור

לפני שנתיים החלה הקרן בהכנת סקירת ביניים מקיפה של פעילותה. מדובר בפרויקט תיעוד שמטרתו לבחון היבטים שונים של עבודתנו, ולשם כך הזמנו מומחים שקיימו שבעה חקרי מקרה על ידי איסוף נתונים, קיום ראיונות, וכתיבת דוחות מילוליים ודוחות ניתוח של נתונים. דוחות אלה מהווים בסיס לסקירה מקיפה שקיימה המועצה המייעצת לקרן טראמפ ב-2016. מספר מקרים מתועדים […]

הכשרת מורים לניהול דיון כיתתי בנושאים מתמטיים בתל אביב

כדי להרחיב את עתודת התלמידים בעלי יכולות ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד בהגיעם לתיכון, יש להבטיח יסודות מוצקים של ידע ומיומנויות מתמטיים בקרב תלמידי חטיבות הביניים. בשנים האחרונות שונתה תכנית הלימודים של חטיבות הביניים במתמטיקה, וכיום היא כוללת משימות המעודדות חקר והנמקה מתמטית. כעת יש להתאים לכך את דרכי ההוראה, ולהעלות את הרף הקוגניטיבי […]

ליווי פדגוגי למורי פיזיקה בחטיבות הביניים

פיזיקה אינה נלמדת כמקצוע נפרד בחטיבות ביניים בישראל אלא כמרכיב אחד מתחום המדעים. מרבית מורי המדעים בחטיבות ביניים לא הוכשרו ללמד פיזיקה ואין להם רקע אקדמי בפיזיקה, כך שבאופן טבעי, פרקי הפיזיקה אינם נלמדים באופן מעמיק במרבית חטיבות הביניים. כתוצאה מכך, תלמידים מוכשרים רבים שיכלו ללמוד פיזיקה בתיכון חסרים את הידע וההכרות עם החומר ונרתעים […]

יישום הוראה קלינית דיאגנוסטית על ידי מורי פיזיקה

לפני שלוש שנים תמכה הקרן בתכנית דיאגנוסטית בפיזיקה במכון וויצמן, שמטרתה פיתוח מאגר של 150 משימות דיאגנוסטיות, שנועדו לסייע למורים לאבחן את הקשיים של תלמידים, את הטעויות הטיפוסיות, ואת הקונספציות הנפוצות. בנוסף לכך נועדה התכנית לפתח מאה מטלות למידה קצרות ואסטרטגיות הוראה, כדי לסייע למורה להתאים את ההוראה לתלמיד על פי אבחונו. המשימות והמטלות אמורות […]

פיתוח משימות למידה במתמטיקה לכיתות הטרוגניות

השיעורים במתמטיקה ברמת חמש יחידות מתרחבים ונעשים מגוונים יותר. כיום ניתן לצפות במעבר מהוראה סלקטיבית, שמזהה ומטפחת רק את התלמידים המצטיינים, לעבר הוראה מטפחת, שבה מזהים ומתמודדים עם היכולות והקשיים של כל תלמיד. ואולם, המעבר הוא קשה; המחקרים מראים שמורים רבים נוטים להיות 'עיוורים' להטרוגניות של הכיתה, בשעה שהלחץ הנובע מתכנית הלימודים ומהבחינות העומדות בפתח […]

הכשרת מורים לפיזיקה להוראה קלינית

משרד החינוך מתכוון להציב יעד ארצי לבוגרי תיכון במגמת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים, לאור הדרישה הגוברת להשכלה במתמטיקה ובמדעים. דבר זה ידרוש שעות הוראה נוספות, טיפוח מומחיות בהוראה קלינית כדי לצמצם את הנשירה, שיפור ההוראה בחטיבת הביניים כדי להעלות את שיעור הבחירה בפיזיקה, ופתיחת כיתות חדשות בכיתות העל-יסודיות הגבוהות כדי להרחיב את הנגישות למקצוע. בנוסף […]

קידום הוראה המתמקדת בתלמד ובלמידה יעילה בעזרת הוראה קלינית

לפני שלוש שנים יזמה מכללת לווינסקי את תכנית "דלתא" הכוללת שנת הכשרה למורים ותמיכה לבוגרי התכנית, למעוניינים בהסבה מקצועית להוראת מתמטיקה ומדעים בחטיבת הביניים. המכללה מכשירה 30 מורים בשנה, 20 במתמטיקה ו-10 במדעים, ועד כה הכשירה 54 מורים, ש-41 מהם מועסקים במקצוע. כפי שנקבע במענק מהקרן, והואיל ומכללת לווינסקי מחשיבה את התכנית למוצלחת, היא החליטה […]

הפעלת קהילות של מורי מתמטיקה במטרה להגדיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות

בחטיבות הביניים בישראל צוות מורי המתמטיקה מורכב ממספר חברים המלמדים במספר כיתות וברמות שונות. מורים אלו הם האחראים להעניק לתלמידיהם בסיס של ידע ושל מיומנויות במתמטיקה. איכות ההוראה והתמיכה הניתנת לתלמידים בשלב זה של הלמידה היא שתקבע את מספר התלמידים שיבחרו ללמוד מתמטיקה ברמת 5 יחידות בהגיעם לתיכון. אם המורים בחטיבה יקבעו רף גבוה לתלמידיהם, […]

ניסוח סטנדרטים להבטחת קיום ארוך טווח והרחבת ההיקף של קהילות מקצועיות

בחמש השנים האחרונות השקיעה הקרן כעשרים מילון שקלים בקהילות מורים לומדות, במסגרתן מאות מורים למתמטיקה ולמדעים מפתחים יחד טכניקות של הוראה קלינית ושוקדים על שיפור דרכי עבודתם. בבתי הספר העל-יסודיים רוב הקהילות פועלות מחוץ לתחומי בית הספר, וכוללות מורים מבתי ספר שונים. בראש כל קבוצה עומד/ים מורה רב אמן, אחד או שניים (לעתים הם נקראים […]

תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בראשון לציון

ראשון לציון ממוקמת במישור החוף המרכזי דרומית לתל אביב, זו העיר הרביעית בגודלה בישראל, ואוכלוסייתה מונה כ-236,000 תושבים. היא בין הערים בעלות קצב גידול האוכלוסייה המהיר במדינה בישראל; מבחינת גיל התושבים היא השלישית בין הערים הצעירות: כ- 31% מהאוכלוסייה הם ילדים ובני נוער ו – 61.4% הם בני 40 ומטה. יש בעיר 17 בתי ספר […]

פרס טראמפ להוראה איכותית 2016

בשנת 2012 הושק פרס טראמפ על-מנת להכיר במצוינות בהוראת מתמטיקה ומדעים. הפרס מיועד להקנות לציבור הרחב הבנה ברורה יותר מהי הוראה איכותית. בכוונתנו להעניק את הפרס למורים שהם דמויות מופת – רבי אמן למתמטיקה ולמדעים, להדגיש את תרומתם, להעלות על נס את ההוראה האיכותית בישראל ולעורר דיון סביב השאלה "מהי הוראה איכותית?". ב-2012 הוענק הפרס […]

מחקר היעזור לאתר הזדמנויות להרחבת מעגל המצוינות במערכת החינוך הערבית בישראל

החברה הערבית מהווה 20% מכלל האוכלוסייה הישראלית והיא בעלת מאפיינים חינוכיים ייחודיים שמבדילים בינה ובין מערכת החינוך של דוברי עברית. התלמידים הערבים לומדים בשפה הערבית בזרם חינוכי נפרד, אחוז הזכאות שלהם לבגרות נמוך יחסית (45%) עם שונות גבוהה בין הקהילות האתניות והדתיות. בהשוואה למגזר היהודי, אחוז התלמידים מהחברה הערבית שסיימו חמש יחידות במתמטיקה הינו נמוך […]

הכשרה קלינית למורי מתמטיקה חדשים

בעשור האחרון בחרו רק כמה עשורים של בוגרים אקדמאים בעלי תואר במתמטיקה בקריירה של הוראה. באוניברסיטת חיפה, לדוגמה, לומדים כעשרה סטודנטים לתעודת הוראה במסלול מתמטיקה בכל שנה. עקב כך מופנים המאמצים העיקריים להכשרת הדור הבא של מורים למתמטיקה לעבר אנשים איכותיים בשנות הארבעים לחייהם, שעוברים הסבה להוראה במספרים משמעותיים.עם זאת, עקב הפרופיל הגבוה של השיח […]

ליווי מקצועי למנהלי בתי ספר

מאה בתי ספר על-יסודיים הם ליבת התכנית הלאומית החדשה, 'מתמטיקה תחילה', שנועדה לחזק את המצוינות בחינוך המתמטי והמדעי. מטרת התכנית היא להעלות במידה ניכרת את מספר התלמידים המסיימים את לימודיהם העל-יסודיים עם תעודת בגרות ברמה של חמש יחידות לימוד מדעים ובמתמטיקה, וזאת על פני תקופה של 5 שנים. במסגרת זו ממקד משרד החינוך את מאמציו […]

עדכון מחקר לגבי לימודי הפיזיקה בישראל

עם ייסוד הקרן פנינו למכון סולד כדי שתאסוף נתונים שיבהירו את מצב הוראת הפיזיקה בבתי הספר התיכוניים בישראל. המחקר העלה שרק 484 בתי ספר מתוך 1,129 מציעים מגמת פיזיקה, שהכיתות קטנות יחסית, ששיעור הנשירה גבוה מאוד, שהיחס בין תלמידות ותלמידים דתיים הוא נמוך, וכי 920 מורים נוטים לעבוד בבידוד ולהחזיק במשרות הוראה במשך תקופות ארוכות, […]

הוצאה לאור של ספרים ומאמרים בנושא הוראה איכותית

חלק ניכר מהספרות המקצועית בשדה החינוך העוסקת בהוראה אפקטיבית ברמה גבוהה קיים רק בשפה האנגלית.  ספרים ומאמרים אלה מכילים ידע מחזית המחקר בנושא של דרכי הוראה, עם דגש מיוחד על שיטות ליישום יכולות קליניות בכיתות. בתי הספר רבים בישראל מעוניינים ביכולות הוראה קלינית, בייחוד בהוראת מתמטיקה ומדעים בבתי הספר העל-יסודיים. ואולם, מאחר שרבים ממתווי המדיניות, […]

קבוצת למידה לרכזות המחוזות של התכנית הלאומית – מתמטיקה תחילה

משרד החינוך החליט למנות רכזים מיוחדים בכל אחד ממחוזות המשרד, כדי שיובילו את יישום התכנית הלאומית 'מתמטיקה תחילה' להכפלת מספר התלמידים המסיימים לימודים על-יסודיים במגמות המתמטיקה והמדעים. במשרד החינוך מסבירים כי רכזים אלה ישפרו את יכולתו של המשרד להוציא לפועל את התכנית וכן למנף משאבים נוספים לקידומה של מטרה זו.בדיון בין המשרד לצוות הקרן, עלה […]

“מרגולציה לאמון” – כנס בין-לאומי לחינוך

מבחנים בין-לאומיים בתחום החינוך מאפשרים השוואה בין מדינות  ותרבויות, ולמידה הדדית. על סמך נתונים השוואתיים אלה, התברר לקובעי המדיניות שישנן סוגיות משותפות הנוגעות לרפורמה בחינוך במדינות שונות וכי, במקרים רבים, הלקחים המופקים ניתנים ליישום במקומות שונים בעולם. נתוני האורך וניתוחם מסייעים להתוויית אסטרטגיות לאומיות לשיפור החינוך מחד גיסא, ולהטמעת תקנים משותפים בחינוך מאידך גיסא. כנס […]

הפעלת תכנית להוראת פיזיקה

הוראת פיזיקה, כימיה וביולוגיה בחטיבת הביניים בישראל מאוגדת במקצוע משולב אחד של מדעים. משרד החינוך מקצה לבתי הספר תקן של חמש שעות הוראה שבועיות למקצוע זה, אף שבאופן מעשי מקצים בתי ספר רבים רק ארבע שעות הוראה. המורים הם לרוב מורים לביולוגיה, וכתוצאה מכך התלמידים נחשפים פחות לפיזיקה ואינם רוכשים תשתית חזקה ומיומנויות במקצוע זה. […]

שילוב “תומכי הוראה” בשיעורי מתמטיקה ומדעים בבתי ספר על יסודיים

כיתות מתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים הן גדולות, התלמידים הם בעלי יכולות וידע מגוונים ותכנית הלימודים עמוסה ומהירה. כתוצאה מכך, מתקשים המורים לאבחן את יכולותיהם וקשיהם של כל תלמיד ותלמידה בזמן אמת ולסגל שיטות הוראה מתאימות. כך קורה שמורים רבים נאלצים ללמד בהתאם ליכולתו של התלמיד הממוצע ואינם יכולים להקדיש את תשומת הלב לתלמיד מצטיין או […]

ליווי פדגוגי אישי למורי מתמטיקה

בשנים האחרונות בוצעה השקעה ניכרת משאבים במטרה להכפיל את מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה של חמש יחידות. לאחרונה מתחילים המאמצים להניב פירות, ובשנה זו ניגשו 12,800 תלמידי שמינית לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות. מאמץ זה דורש להעלות במהירות את מספר המורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות. להשגת מטרה זו מתקיימים מספר תהליכים, לרבות הכשרה להסבה […]

סמינר לפיתוח תפיסה פדגוגית משותפת בין תכניות ההכשרה הקלינית

בתכנית להכשרה קלינית של מורים, הסטודנטים רוכשים ידע בשני מסלולים נפרדים: בבתי-ספר הם רוכשים ניסיון מעשי בהוראה תחת פיקוח צמוד של מורי רב-אמן, ואילו במכללות הם לומדים תיאוריה של החינוך מאנשי הסגל האקדמי. לַתיאום בין שני המסלולים חשיבות מכרעת, כדי למנוע מצב שבו הסטודנטים להוראה ימצאו את עצמם 'קרועים' בין שתי תפיסות נפרדות ונבדלות לגבי […]