קהילות למידה מקוונת למורי מתמטיקה
שתי קהילות למידה מקצועיות מקוונות ל-200 מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד
שתי קהילות למידה מקצועיות מקוונות ל-200 מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד
במקביל לגידול במספר ובמגוון התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה, הוראת המקצוע עוברת שינוי, בניסיון להתמודד עם היכולות והקשיים השונים של כל תלמיד. כיום, יותר ויותר מורים מחפשים כלים ושיטות המבוססים על ניתוח הבנת התלמיד, כדי לתת מענה לצרכים של כל תלמיד בנפרד.
בשנים האחרונות תומכת הקרן בפיתוח משימות דיאגנוסטיות המסייעות למורים לנתח את החשיבה, הלמידה והשגיאות של התלמידים, כדי לסייע למורים לתת לתלמידים מענה ומשוב. אף כי מאות מורים למתמטיקה אכן משתמשים בכלים הדיאגנוסטיים הללו, הם ממשיכים, בד בבד, להשתמש גם במשימות רבות שהיו מקובלות בעבר, בייחוד לצורך מבחנים ושיעורי בית. השימוש במשימות הרגילות מונע מהמורים אפשרות להעריך את הבנת התלמיד ולהעניק לו משוב מדויק שיקדם את הלמידה שלו.
במענה לצורך זה, פנו אלינו אנשי המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) בהצעה לפתח מאגר מידע מקוון של כלי הערכה עבור מורֵי חמש יחידות במתמטיקה. אנחנו הצענו שהדרך היעילה ביותר למנף מאגר מידע שכזה כדי להגיע למספר מקסימלי של מורים היא באמצעות קהילת מורים מתוקשבת ללמידה והתפתחות מקצועית. העיתוי לפיתוח מסוג זה מתאים, שכן משרד החינוך, העוסק בימים אלה בפיתוח תקנים, מדיניות ומסגרת תקציבית לקיום ולהרחבת הפעילות של קהילות למידה מקצועיות, מעוניין להקים קהילות וירטואליות לצורך זה. הצענו למט"ח שהם יפתחו תכנית שבה המורים בעצמם יפתחו את כלי ההערכה במסגרת של קהילה מקצועית וירטואלית. הקהילה תפעל כך שהמורים החברים בה יבחנו בכיתותיהם את כלי ההערכה שיפתחו וידווחו על התוצאות לשאר חברי הקהילה, בצירוף משוב שיתבסס על התנסותם המעשית בכיתות.
אנשי מט"ח מציעים לפתח שתי קהילות מתוקשבות ללמידה מקצועיות עבור 200 מורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות, אשר יקיימו מפגשים וירטואליים בהיקף של 60 שעות בשנה, על פני שנתיים. משרד החינוך יכיר בהשתתפות המורים כהתפתחות מקצועית ויעמיד (יממן) לצורך התכנית שלושה מנחים.
השלב הראשון יוקדש לגיוס צוות של מורי מתמטיקה (בעלי ניסיון בהובלת קהילות מורים ללמידה מקצועית) אשר יפתחו מאגר מידע קטן שיכלול 40 תוצרי עבודה של תלמידים וניתוחים שונים של עבודות אלה. הם יחברו מדריך לבדיקה, להערכה ולאבחון של הבנת התלמיד, כולל משוב ברור לקידום למידת התלמיד. בהמשך הם יקימו קהילה מקצועית אחת למאה מורים וקהילה נוספת בשנה השנייה של התכנית.
מורים אלה, 200 במספר, יביאו ראיות מכיתותיהם, ידונו בדרכי עבודתם ובמשוב שהם נותנים לתלמידים, ויקדמו בצוותא את ההוראה הקלינית שהם מיישמים. בנוסף, במרוצת התכנית, הם יפתחו כלי הערכה נוספים ויוסיפו עוד 80 תוצרי עבודה של תלמידים, שיתווספו למאגר מידע נרחב שיכלול 120 תוצרים, ואלה יהיו זמינים לכל המורים החברים בקהילות הלמידה המתוקשבות, ולכלל הקהילה המקצועית של המורים למתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 284