תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ופיזיקה ברמת חמש יחידות בטמרה
תכנית עירונית בטמרה, במטרה להעלות את אחוז בוגרי יב' בעלי תעודת בגרות הכוללת חמש יחידות במתמטיקה ל-20% (127 תלמידים) ובפיזיקה ברמת חמש יחידות ל-25% (159 תלמידים) בתוך שלוש שנים
תכנית עירונית בטמרה, במטרה להעלות את אחוז בוגרי יב' בעלי תעודת בגרות הכוללת חמש יחידות במתמטיקה ל-20% (127 תלמידים) ובפיזיקה ברמת חמש יחידות ל-25% (159 תלמידים) בתוך שלוש שנים
טמרה היא עיר ערבית במחוז צפון, בגליל התחתון, ואוכלוסייתה מונה 32,800 תושבים. בעיר פועלים שלושה בתי ספר תיכוניים וארבע חטיבות ביניים, ומספר תלמידי התיכון בעיר הוא 2,915. בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במצוינות של תלמידים במתמטיקה ובמדעים. ב-2016, 10.3% מתלמידי י"ב (56 תלמידים) ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-14% (75 תלמידים) ניגשו לבחינה בפיזיקה ברמה זו. זהו הישג מרשים, בייחוד בהשוואה עם ערים ערביות אחרות.
בעירייה זיהו פוטנציאל נוסף למצוינות בקרב תלמידי מתמטיקה ברמת ארבע יחידות, שהיוו 14.5% מתלמידי י"ב ב-2016. שלושים אחוז מהם הצטיינו בבחינת הבגרות במתמטיקה. בנוסף, זוהו 234 תלמידי כיתה ט' (36%) שלמדו פיזיקה ברמות מתקדמות ומומלץ לשבצם ברמת חמש יחידות. לכן, הציפייה היא כי בשנה הבאה יפעלו בטמרה שבע כיתות י' שבהן ילמדו מתמטיקה ברמת חמש יחידות ומספר זהה של כיתות י' שבהן ילמדו פיזיקה ברמת חמש יחידות, ואלה יהוו 43% משכבת כתות י' בשנה זו.
למרות הפוטנציאל המשמעותי בחטיבות הביניים, בעיריית טמרה מדווחים על שיעור גבוה של ירידה מחמש לארבע יחידות בכיתה י"ב. ב-2016, למשל, 30 תלמידים ירדו ל-4 יחידות מתמטיקה כי לא האמינו ביכולתם להשיג ציונים גבוהים ברמת חמש יחידות. בעירייה סבורים כי אחת הסיבות לכך היא העובדה שהמצב החברתי-כלכלי בעיר הוא יחסית גבוה, ומאפשר להורים לשלוח את ילדיהם ללימודים אקדמיים בחו"ל, שם דרישות הקבלה אינן כוללות רמת חמש יחידות. סיבה נוספת היא המחסור במורים בעלי ניסיון וכישורים מתאימים להוראת חמש יחידות.
כיום ישנם עשרה מורי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר התיכוניים ו-15 מורים המלמדים מתמטיקה ברמה מתקדמת בחטיבות הביניים בעיר. מדיווחי העירייה עולה כי רבים מהמורים המלמדים חמש יחידות מתקרבים לגיל הפרישה, וחלקם מלמדים במשרה חלקית בלבד. העירייה מדווחת כי למורים אלה אין מיומנויות של הוראה קלינית, וכי המורים בחטיבות הביניים הם ברובם בוגרי מכללות (ולא אוניברסיטאות), ולכן רמת הידע המתמטי שלהם נמוכה יותר. יש צורך להכשיר מורים חדשים לרמת חמש יחידות, לחזק את המורים המנוסים באמצעות הכשרה קלינית דיאגנוסטית איכותית, ולעבוד עם מורי החטיבות והתיכונים כדי למנוע ירידה של תלמידים לארבע יחידות.
אשר למורי הפיזיקה בתיכונים, כיום ישנם שלושה מורים המלמדים חמש יחידות, ואלה מחזיקים במעין מונופול על הוראת הפיזיקה ברמה מתקדמת בעיר. עיריית טמרה מעוניינת לגייס חמישה מורים נוספים כדי להגיע לשמונה מורים סך-הכול, וכבר איתרה מועמדים.
כעת הציבה עיריית טמרה יעד שאפתני, להגדיל את אחוז התלמידים הלומדים חמש יחידות במתמטיקה מ-10.3% (56 תלמידים) ל-20% (127 תלמידים), ובפיזיקה מ-14% (75 תלמידים) ל-25% (159 תלמידים) עד 2021. לשם כך, יוקמו במסגרת התכנית קהילות למידה מקצועיות למורים, שכל אחת מהן תקיים מפגשים בהיקף של 60 שעות שנתיות על פני שלוש שנות התכנית. באחת הקהילות יהיו חברים מורים ותיקים המלמדים חמש יחידות מתמטיקה; קהילה של 12 מורי מתמטיקה שיוכשרו ללמד מתמטיקה ברמת חמש יחידות; קהילה של מורים בחטיבות הביניים שמטרתה תהיה לשפר את דרכי עבודתם, תוך התמקדות במעבר מחטיבת הביניים לתיכון; וקהילה קטנה של מורי פיזיקה מכל בתי הספר בעיר שתתמקד בקידום המיומנויות הקליניות של המורים ובידע התוכן שלהם.
בנוסף, התלמידים ייהנו משיעורי תגבור במתמטיקה ובפיזיקה ברמת חמש יחידות, ותיעשה פנייה להוריהם כדי שיגבירו את תמיכתם בהחלטת ילדיהם לבחור בלימודי חמש יחידות במתמטיקה ובפיזיקה. העירייה תכנס פורום של מנהלי בתי ספר שייפגשו (בהיקף של 30 שעות שנתיות) כדי שיקדמו ויישמו תרבות של מצוינות בבתי הספר שלהם, ויתמכו במורים ובתלמידים המלמדים ולומדים חמש יחידות.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 279