תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ביבנה
תכנית עירונית ביבנה להעלאת אחוז הבוגרים המסיימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-20% (94 תלמידים) עד 2021
תכנית עירונית ביבנה להעלאת אחוז הבוגרים המסיימים לימודי מתמטיקה ברמת חמש יחידות ל-20% (94 תלמידים) עד 2021
אוכלוסיית יבנה מונה כ-50,000 תושבים, ובשלוש השנים האחרונות מאופיינת בתהליך של צמיחה. בתוך שנים אחדות אוכלוסיית העיר צפויה להגיע ל-100,000 תושבים. אוכלוסיית העיר מורכבת מקבוצות שונות והפערים הסוציו-אקונומיים ביניהן גדולים. במערכת החינוך העירונית יש שני בתי- ספר על-יסודיים קטנים ושניים גדולים, ולומדים בהם 2,729 תלמידים. בשני בתי הספר הגדולים לומדים 85% מהתלמידים, והם צפויים להתמזג בשנת הלימודים הקרובה. ב-2020 עומד להיפתח בית ספר על-יסודי נוסף. השונות בין קבוצות האוכלוסייה משתקפת גם בבתי הספר, והפערים באים לידי ביטוי באיכות ההוראה ובהישגי התלמידים.
שיעור הבוגרים של מגמת המתמטיקה ברמת חמש יחידות ביבנה נמצא במגמת עלייה משנת 2013, מ-7.9% ל-11.9% (מעל הממוצע הארצי), וזאת בעיקר הודות לתכנית התערבות שהתקיימה באחד משני בתי הספר הגדולים (קודקוד בחינוך שנתמכה בתחילתה על ידי הקרן). עם זאת, העיר רחוקה ממיצוי הפוטנציאל הקיים בה; כמעט 30% מתלמידי חטיבות הביניים לומדים מתמטיקה ברמה מתקדמת, אך רבים מהם יורדים לרמה נמוכה יותר בבית הספר התיכון (65% בין כיתה ט' ל-י"א). לפי דיווחי העירייה, הסיבה לכך היא ניהול לוקה בשלב הקודם לחטיבה העליונה, וכן חוסר מודעות, מוטיבציה, וכישורים בקרב התלמידים והמורים.
כדי להתמודד עם הסוגיה, העירייה מעוניינת כיום להביא להפחתה במספר התלמידים היורדים מחמש לארבע יחידות במתמטיקה, ולהגדלת מספר התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמה מתקדמת בחטיבות הביניים. מטרת התכנית היא להגדיל בתוך שלוש שנים את אחוז התלמידים הלומדים ברמת חמש יחידות מ-11.9% ל-20%, וזאת על ידי עבודה עם מנהלי בתי הספר, עם המורים, ועם התלמידים:
א. מנהלי בתי הספר: פורום של מנהלי בתי ספר וצוות ניהול יתכנס שלוש פעמים בשנה. הם יפתחו תפיסה פדגוגית בית-ספרית לתמיכה במצוינות במתמטיקה. הם יחלקו ידע ודילמות, וישפרו דרכי ניהול ותפיסות ניהוליות וקידום והטמעת מרכיבי הוראה קלינית ברמה הבית ספרית; עבודה עם נתונים, הקמת קהילות מורים לומדות בית ספריות, כיצד להגביר את המוטיבציה של המורים והתלמידים, וכיצד להביא למעורבות הורים.
ב. המורים: 27 מורים למתמטיקה (15 מורים המלמדים בחטיבות הביניים, 8 מורים המלמדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות, ו-4 מורים פוטנציאליים להוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות) יתכנסו פעמיים בחודש, לסך של 60 שעות שנתיות, ויעבדו על דרכים ליצירת מעבר חלק מחטיבת הביניים לחטיבה העליונה. הם יצפו זה בשיעורים של זה, ישתמשו בצילומי וידאו שיצולמו בכיתותיהם, ויקבלו ליווי פדגוגי מאיש מקצוע מומחה מאחד המוסדות האקדמיים. בסיום השנה, הם ישתתפו בסמינר בן יומיים. בנוסף, מורי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות ישתתפו בהשתלמות בהיקף של 30 שעות בנושא של ידע מתמטי.
ג. התלמידים: כתוצאה מכך שבכיתה ז' ייפתחו שתי כיתות חדשות, מספר תלמידי חטיבות הביניים המסוגלים ללמוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות יגדל ל-150 תלמידים. בנוסף, בכל בית- ספר תיפתח כיתה נוספת לחמש יחידות במתמטיקה בשכבת י', לקליטת 75 תלמידים נוספים.
תוקם ועדת היגוי שתתכנס שלוש פעמים בשנה. הוועדה תיבנה תכנית שתתייחס למיזוג הצפוי בין שני בתי הספר העל-יסודיים הגדולים ולפתיחת בית ספר נוסף, וכן לפערים בין הקהילות השונות בעיר. התכנית תנוהל על ידי סגנית ראש אגף החינוך בעירייה ורכז מתמטיקה. את התכנית יוביל מוסד אקדמי שיסייע בתכנון ובליווי פדגוגי. העירייה תתחייב לממן תוספת שעות הוראה, לקיים קייטנות מתמטיקה בקיץ, ולקיים כנסים למורים ולמנהלי בתי הספר, ואירועים לעידוד ההורים כדי שיגבירו את מעורבותם במאמץ המושקע להגיע למצוינות במתמטיקה.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 295