תכנית להכפיל את שיעורי בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות בחורה
תכנית מקומית בעיר הבדואית חורה, במטרה להכפיל את שיעור בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-7% ל-14% (60 תלמידים) עד 2021.
תכנית מקומית בעיר הבדואית חורה, במטרה להכפיל את שיעור בוגרי המתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-7% ל-14% (60 תלמידים) עד 2021.
חורה ממוקמת בתחתית המדד החברתי-כלכלי, אך בשנים האחרונות הממשלה ומשקיעים פרטיים פתחו בתחומה עסקים מבוססי-קהילה המספקים אפשרויות תעסוקה לחלק מהתושבים. התקדמות זו הושגה בעיקר הודות למנהיגותו של ראש המועצה המקומית, ד"ר מוחמד אלנבארי, שנבחר ב-2005, והציב את החינוך בראש סדר העדיפויות של חורה.
בחמשת בתי הספר העל-יסודיים שבתחום המועצה המקומית, רשומים 3,000 תלמידים, וביניהם בית ספר אחד הוא על-אזורי ייחודי ובו לומדים תלמידים בדואים מצטיינים מכל רחבי הנגב. ב-2011 עדיין לא הייתה להם מגמת מתמטיקה ברמת חמש יחידות אך מאז נפתחו בחטיבות הביניים של חורה כיתות מצוינות, ובבתי הספר העל-יסודיים נפתחו כיתות מגמה למתמטיקה ברמת חמש יחידות. כתוצאה מכך, עלה שיעור הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות, וב-2016 הוא עמד על 8% מתלמידי התיכון (רובן תלמידות).
בשנה שעברה, יזמת "5פי2" הבחינה בשינוי זה, ויזמה מאמץ משותף מקומי בחורה. משרד החינוך החליט גם הוא לכלול את חורה במערך השותפויות החדש שהקים עם ערים בפריפריה החברתית. לאחרונה קיבלנו פנייה מהמועצה המקומית של חורה, מאחר שהם זיהו פוטנציאל נוסף הטמון בחטיבת הביניים המקומית. הם מצאו ש-370 תלמידים (28.5%) לומדים כיום בכיתות המצוינות, אך רק 50% מתלמידי חמש יחידות מתמטיקה בכיתות י' ממשיכים בלימודיהם ברמה זו עד כיתה י"ב.
חורה ניצבת כיום בפרשת דרכים. ב-2018 שיעור בוגרי חמש יחידות ירד ל-7%, וכיום מסתמנת ירידה נוספת. ראש המועצה המקומית החליט שלא לרוץ לקדנציה נוספת בבחירות הקרובות, אך ראשי מערכת החינוך המקומית החליטו להתמיד במאמציהם להגשמת היעדים שהציבו, כלומר, 14% (60 תלמידים) בוגרי חמש יחידות עד 2021. לשם כך הם פנו לקרן טראמפ בבקשת סיוע להשקעה במורים ובהוראה.
כיום מלמדים בחורה 41 מורים למתמטיקה, אך 36% מהם הם תושבי הצפון שעברו לדרום באופן זמני, והם יעזבו את העיר אם תימצא להם משרה קרובה יותר לביתם. רק חמישה מורים מלמדים 5 יחידות במתמטיקה, ומהם שלושה מורים הם חדשים יחסית וזקוקים לליווי.
כדי לסייע לצוות ההוראה להמשיך להתפתח מבחינה מקצועית, המועצה המקומית תמנה רכז לתכנית ויינקטו הצעדים הבאים:
2. הקמת קהילת מורים מקצועית ל-15 מורים בחטיבת הביניים בליווי חונכות מקצועית מטעם אוניברסיטת חיפה. הם יתמקדו בידע מתמטי, בניתוח נתוני תלמידים, ובהוראה בכיתות הטרוגניות. המורים יקבלו ליווי פדגוגי, כולל צפייה בשיעורים שהם יעבירו וקבלת משוב.
3. מנהלי בתי הספר ייפגשו עם רכז התכנית אחת לחודש כדי לעקוב אחר את ההתקדמות, ללבן דילמות ולשפר את הביצוע.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 315