תכנית להעלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בחולון
תכנית עירונית בחולון, במטרה להעלות את שיעור בוגרי המתמטיקה בחמש יחידות מ-17% ל-26% (500 תלמידים) עד 2021
תכנית עירונית בחולון, במטרה להעלות את שיעור בוגרי המתמטיקה בחמש יחידות מ-17% ל-26% (500 תלמידים) עד 2021
חולון היא עיר גדולה במחוז תל-אביב, ואוכלוסייתה מונה כ-190,000 תושבים. העיר מיתגה את עצמה כ"עיר הילדים," ויש בה מוזיאון ילדים ומספר רב של פעילויות תרבות המיועדות לילדים. בעיר לומדים למעלה מ-37,000 תלמידים ב-265 גני ילדים, 34 בתי ספר יסודיים, ו-19 בתי ספר על יסודיים, 11 מהם מלמדים תלמידים בעלי פוטנציאל ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות. ב-2017, 83.2% מתלמידי מחזור י"ב סיימו את לימודיהם עם תעודת בגרות, לעומת הממוצע הארצי העומד על 68.2%.
מספר התלמידים הניגשים לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות עלה מ-9.8% ב-2013 ל-16.7% ב-2017, (375 מתוך כלל מחזור י"ב שמנה 2,245 תלמידים). הישגי העיר ממוקמים מעל הממוצע הארצי, העומד על 14.3%. עם זאת, ראשי מערכת החינוך בעיר סבורים שעדיין קיים בה פוטנציאל שטרם מנוצל, וזאת משום שישנם הבדלים משמעותיים בין בתי הספר, ושיעור גבוה של תלמידים (18%) שיורדים מחמש לארבע יחידות במתמטיקה בין כיתות י' ו-י"ב.
כיום, 144 מורים מלמדים בחולון מתמטיקה בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. 36 מתוכם ברמת חמש יחידות, רובם מורים מנוסים וותיקים, ורבים מהם עומדים לפרוש לגמלאות בשלוש השנים הבאות. כדי לתת מענה לגידול במספר התלמידים שילמדו חמש יחידות, העירייה זיהתה את הצורך לחזק את היכולת המקצועית של המורים הקיימים למתמטיקה ולהגדיל את העתודה של אלה המסוגלים ללמד בתיכון חמש יחידות, ובהקבצות המוגברות בחטיבות הביניים.
כדי להתמודד עם אתגר, בשנה שעברה הוקמה בחטיבות הביניים קהילת מורים לומדת הכוללת 12 רכזי מתמטיקה. הם נפגשים בקביעות עם מומחים ממכון ויצמן, בעזרת מענק מקרן טראמפ, במטרה שיקימו בבית ספרם קהילות מורים בית ספריות. בכוונת העירייה למנף את היוזמה שנבעה והתפתחה מהשטח.
היעד של התכנית העירונית הוא לשפר את איכות ההוראה כדי למנוע ירידה של תלמידים לרמות הלימוד הנמוכות, ולהעלות את שיעור בוגרי חמש יחידות במתמטיקה ל-26% (500 תלמידים) עד שנת 2021. מספר המורים המלמדים חמש יחידות במתמטיקה יעלה מ-36 ל-50, והמורים ומנהלי בתי הספר ייהנו מהיצע של מבחר הזדמנויות להתפתחות מקצועית:
1. 36 המורים המלמדים ברמת חמש יחידות במתמטיקה ישתתפו בקהילת מורים לומדת ויעבדו במשותף על שיפור מיומנויות הוראה קלינית ועל הכשרת מורים חדשים להוראת מתמטיקה ברמה זו. מוסד אקדמי ינחה את התהליך ויטפח קבוצה מצומצמת של מורים מובילים אשר יובילו את הקהילות החל משנתה השנייה של התכנית.
2. יאותרו 40 מורים בעלי פוטנציאל ללמד מתמטיקה ברמת חמש יחידות, על-מנת שיחזקו את הידע המתמטי, ירכשו מיומנויות של הוראה קלינית, וילמדו לשפר את התאמת דרכי ההוראה לצרכים השונים של כל תלמיד.
3. רכזי המתמטיקה יבחרו קבוצה של 30 מורים למתמטיקה בחטיבות הביניים להשתתף בקורס שבו ירכשו כלים שונים להוראה קלינית (כגון משימות דיאגנוסטיות, סימולציות, שימוש בווידיאו בכיתות). בוגרי הקורס יפיצו את הידע הנרכש בקרב עמיתיהם בקהילות המורים הבית ספריות.
4. 26 מנהלי חטיבות ביניים והתיכונים בעיר ישתתפו בפורום שיתכנס חמש פעמים בשנה לסמינר בן יומיים, שיתמקד בשיטות לפיתוח מסלולי מצוינות במתמטיקה ובמדעים בבתי הספר שהם מנהלים.
במסגרת התכנית אך לא במימון מענק זה, 30 מורים נוספים ישתתפו בקורס הסמכה להוראה, במימון משרד החינוך. העירייה תקיים כנסים וסמינרים לסגל המורים. כמו כן, העירייה תקים צוות עבודה שיורכב מנציגי העיריה ומשרד החינוך, מנהל התכנית, ורכז תכנית המתמטיקה. צוות זה ייפגש ארבע פעמים בשנה כדי לזהות צרכים ולאסוף נתונים בכל אחד מבתי הספר.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 292