העלאת שיעור בוגרי מתמטיקה ברמת חמש יחידות בקריית גת
תכנית עירונית בקריית גת במטרה להעלות את שיעור תלמידי י"ב הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% עד 2020.
תכנית עירונית בקריית גת במטרה להעלות את שיעור תלמידי י"ב הניגשים לבחינות הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות ל-20% עד 2020.
קריית גת היא עיר במחוז הדרום, השוכנת 50 ק"מ דרומית לתל אביב, ואוכלוסייתה מונה כ- 52,000 תושבים, רובם יהודים, וכשליש מהתושבים הם יוצאי ברית-המועצות לשעבר. העיר מדורגת במקום הרביעי (מתוך חמישה) בדירוג הסוציו-אקונומי. בעיר פועלים שבעה בתי ספר על יסודיים, שלושה מהם משרתים אוכלוסייה דתית, ובשנים האחרונות 77% מתלמידי שכבת י"ב היו זכאים לתעודת בגרות.
ב-2016, 13% מהתלמידים ניגשו לבחינת הבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות, ו-16% ניגשו לבחינה ברמת ארבע יחידות. בקריית גת פועלים זה מספר שנים לשפר את הישגי התלמידים במתמטיקה, כדי לעזור למספר רב ככל האפשר של תלמידים להתקבל ללימודים במוסדות אקדמיים איכותיים. כיום מפעילה העירייה מספר תכניות תגבור שמטרתן לקדם מצוינות במדעים ובמתמטיקה, חלקן בשיתוף עם משרד החינוך, עם ארגונים פילנתרופיים ועם המגזר העסקי, כגון אינטל-ישראל שלה מפעל גדול בקריית גת.
התכניות המופעלות כיום מתמקדות בתלמידים ולא במורים, ומספקות בעיקר תוספת שעות הוראה מעבר למסגרת של תכנית הלימודים, תכניות העצמה, ביקורים, רובוטיקה, ומידה מסוימת של ליווי פדגוגי בחטיבות הביניים. לטענת העירייה היא אינה משקיעה די הצורך בניהול הכולל של תכניות אלה ולא הגדירה יעד למדידת הצלחתן המצטברת. כן מציינים בעירייה שקיים מחסור גדל והולך במורים למתמטיקה ברמת חמש יחידות, וכי על המורים הוותיקים לאמץ גישה קלינית יותר להוראה – כזו המתמקדת בתלמיד באופן אישי, וזאת כדי להפחית את שיעור הנשירה מכיתות המתמטיקה ברמת חמש יחידות.
כדי להתמודד עם נושאים אלה, עיריית קריית גת מציעה תכנית תלת-שנתית המיועדת להעלות את שיעור התלמידים הלומדים מתמטיקה ברמת חמש יחידות מ-13% ל-20%. בעירייה מציעים להקים ארבעה סוגים של קהילות: קהילת מורים לומדת לכלל מורי המתמטיקה בעיר המומחים להוראת חמש יחידות; קהילות בית-ספריות של מורים בעלי פוטנציאל ללמד מתמטיקה ברמות הגבוהות; קהילה לכלל המורים המלמדים מתמטיקה בחטיבות הביניים בעיר; וקהילה של מנהלי בתי הספר.
כל בית ספר ישלח אחד או שניים מהמורים המומחים המלמדים בו לקהילת המורים הייעודית למורים אלה, והם יוכשרו לשמש מנהיגי המורים למתמטיקה בעיר. הם ייפגשו אחת לשבוע עם נציגיו של ארגון בעל מומחיות בתחום כדי ללמוד איך ללוות ולחנוך מורים חדשים ומורים פוטנציאליים להוראת מתמטיקה ברמת חמש יחידות; איך לצפות בשיעורים של עמיתיהם המורים ולתת להם משוב; ואיך להנחות ולהוביל קהילות מורים בית-ספריות. לאחר שישה חודשים יובילו מורים אלה שבע קהילות בית ספריות, כל אחד בבית הספר שבו הוא מלמד, ובהן ישתתפו מורים בעלי פוטנציאל ללמד מתמטיקה ברמות הגבוהות.
במקביל, 24 מורי מתמטיקה בחטיבות הביניים יתכנסו כדי לעבוד יחד אחת לשבועיים במשך שלוש שנים, ויקבלו ליווי פדגוגי אישי או בקבוצות קטנות. המנהלים של שבעה בתי ספר ייפגשו באופן שוטף ויפתחו יחד מערכי הוראה ויעדי למידה משותפים. הם יתכנסו אחת לחודש ויקבלו ליווי פדגוגי אישי ממנהל התכנית.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 227