ליווי פדגוגי למורי מתמטיקה פיזיקה וכימיה
ליווי פדגוגי ל-100 מורים חדשים למתמטיקה, פיזיקה וכימיה בוגרי תכנית "מבטים"
ליווי פדגוגי ל-100 מורים חדשים למתמטיקה, פיזיקה וכימיה בוגרי תכנית "מבטים"
בשנים האחרונות, עקב פרישתם של מורים ותיקים רבים למתמטיקה ולמדעים, נפתחו מספר תכניות להכשרת מורים כדי להקים את הדור הבא של מורים. אחת התכניות הללו היא "מבטים", תכנית אקדמית דו-שנתית לבוגרי הטכניון, שמציעה תואר נוסף בהוראת מדעים, ללא תשלום. התכנית, שאותה יזם ומימן הטכניון, כוללת כיום 300 סטודנטים הלומדים בשני מחזורים, מחציתם מתמחים בהוראת מתמטיקה, פיזיקה או כימיה; ומחציתם בהוראת ביולוגיה, מדעי המחשב והנדסה. כולם בעלי רקע נרחב במדעים או בהנדסה, ורבים מהם מצוידים בניסיון רלוונטי ועדכני בתעשייה. אף שלא נדרש באופן רשמי מבוגרי התוכנית לעסוק במקצוע ההוראה (ואף לא מצפים זאת מהם) עד כה, אחרי שלוש שנים, סיימו את התוכנית 114 בוגרים, שחמישים אחוזים מהם עוסקים בהוראה. עם זאת, רבים מהם מדווחים כי הם חווים קשיים חמורים כמורים חדשים, ולדבריהם הכשרתם לא הכינה אותם כראוי להתמודד עם הניסיונות והאתגרים של ההוראה, לרבות ידע תכנים, לימוד מותאם לתלמיד וניהול כיתה, כמו גם להתמודד עם הסביבה הבית-ספרית ותרבותה הארגונית.
כדי להתמודד עם הקשיים הללו המשותפים לכל המורים החדשים, מספק משרד החינוך ליווי פדגוגי לכל מורה חדש למשך השנתיים הראשונות. הליווי נעשה על ידי מורה מנוסה מבית ספרו של המורה החדש, שעבר קורס בן 60 שעות. שני המורים לא בהכרח מלמדים את אותו מקצוע, אין מסגרת ברורה לליווי הפדגוגי ולהיקפו, ואין פיקוח מאורגן.
לפני שנתיים פתח הטכניון תוכנית לליווי פדגוגי עבור בוגרי "מבטים" במקצוע הכימיה. באמצעות תמיכה מהקרן וממשרד החינוך קיבלו 25 מורים חדשים ליווי פדגוגי ממורים מנוסים לכימיה למשך תקופה של שנתיים. המורים המנוסים השתתפו בקורס להשתלמות מקצועית בטכניון שפותח במיוחד עבור מורים לכימיה ומומן על ידי משרד החינוך, ובנוסף לליווי הפדגוגי השתתפו המורים החדשים והמורים המנוסים בצפייה בשיעורים ובמשוב, ובמפגשים אחד על אחד, ועבדו יחד כדי להפיק תוצרים משותפים. הליווי הפדגוגי והפעילויות נערכו תחת מעקב צמוד של מנהלי התכנית. אף שאין עדיין ראיה חותכת, המשתתפים דיווחו על שביעות רצונם מהתוכנית, ו-40 מלווים פדגוגיים נרשמו לקורס השתלמות מקצועית בשנה הבאה.
על בסיס זה מציע הטכניון כיום להרחיב את תוכנית הליווי הפדגוגי ל-80 מורים חדשים לכימיה, לפיזיקה ולמתמטיקה, לשנה או שנתיים, בשלושה מחזורים, בהתאם לצורכי המורים. כ-80 מורים בעלי ניסיון, רצוי מבתי הספר של המורים החדשים, יוכשרו כמלווים פדגוגיים. הם ישתתפו בקורס בן 60 שעות, שייערך בשיתוף עם משרד החינוך, להשתלמות מקצועית בליווי פדגוגי בהתאם לנושא (בניגוד לליווי פדגוגי כללי).
ההכשרה תכלול מיומנויות כגון, כיצד לצפות בשיעורים, כיצד להעניק ליווי פדגוגי וייעוץ, וכיצד לתת משוב, פדגוגיה מותאמת לתכנים, חקירת קשיים ודילמות בשאלות של תוכן וניסויים, בנייה של רצפי הוראה, עריכת מבחנים, התאמת נושאים מורכבים לתלמידים בעלי יכולות שונות, וניהול כיתה. מטרת ההכשרה היא למנוע נשירה של מורים חדשים מהמערכת, וייערך מעקב אחר נתונים אלה לאורך זמן.
*הטקסט המוצג לעיל מציג את המענק כפי שאושר על ידי דירקטוריון הקרן / מענק 209